Οι Ορεστιαδιτες αγκαλιασαν τον «Ραψωδο του δικαιου» του Γιωργου Χατζοπουλου

Στην πρώτη παρουσίαση του μυθιστορήματος «Τα δάχτυλα της Εξουσίας-Ο έπαρχος» στο βιβλιοπωλείο Χαραλαμπίδη - Με ομιλητή τον δημοσιογράφο και εκδότη Σταύρο Παπαθανάκη και την Χρυσή Πόντικα στην ανάγνωση

Έγινε την Τετάρτη το βράδυ στις 7 στη ζεστή εστία του βιβλιοπωλείου των αδελφών Χαραλαμπίδη η παρουσίαση του πρώτου μυθιστορήματος του Ορεστιαδίτη Γιώργου Χατζόπουλου «Τα δάχτυλα της Εξουσίας- Ο Έπαρχος», με εισηγητή τον δημοσιογράφο και εκδότη Σταύρο Παπαθανάκη, τη φιλόλογο Χρυσή Πόντικα στην ανάγνωση αποσπασμάτων από το βιβλίο, ενώ τον συντονισμό της εκδήλωσης είχε η φιλόλογος-επιμελήτρια βιβλίων Τζένη Κατσαρή-Βαφειάδη. 
    
Στο κατάμεστο χώρο του βιβλιοπωλείου, παρά την ακατάπαυστη βροχή τη χθεσινή ημέρα, το παρών έδωσαν φίλοι καρδιάς του συγγραφέα, όπως φάνηκε από τις τοποθετήσεις τους, αλλά και ο δήμαρχος Ορεστιάδας κ. Βασίλης Μαυρίδης, η επικεφαλής της δημοτικής παράταξης  «Δήμος Ορεστιάδας/Τόπος να Ζω» κ. Μαρία Γκουγκουσκίδου και η με μεταπτυχιακό πλέον δίπλωμα στον τομέα της Κοινωνικής Διοίκησης κ. Χρυσή Μπαχαρίδου, η εκδότρια κ. Χρυσή Εμμανουηλίδου, η σύζυγος Φωτεινή Αυτζή και η κόρη του Σταύρου Παπαθανάκη, Αναστασία, η σύζυγος του συγγραφέα Μαρία, οι κόρες τους Γιώτα και Σοφία, και η εγγονή τους Τριάδα. 

Σταύρος Παπαθανάκης «Ένα μυθιστόρημα για την “ανομία της νομιμότητας”»  

Αναλαμβάνοντας το βάρος της παρουσίασης του βιβλίου, ο Σταύρος Παπαθανάκης εστίασε αρχικά στη μορφή του, αξιολογώντας τη ως άψογη αισθητικά, και αμέσως μετά στην Ορεστιάδα ως λογοτεχνική πόλη, η οποία όμως είναι εξίσου πραγματική, όπως κατά τον ίδιο πραγματικοί είναι στην καθημερινότητα του Βόρειου Έβρου και ήρωές του, όπως ο Γιώργος Χατζηγιώργης, ο «ραψωδός του δικαίου» ή ο αστυνόμος Ζήσης Κιτσίκης, παραπέμποντας ονομαστικά σε συμπολίτες  που τους θυμίζουν.

Ο κ. Παπαθανάκης εστίασε και στον λυτρωτικό ρόλο της λογοτεχνίας, η οποία παρέχει το περιθώριο, μέσω της μυθοπλασίας, να μεταπλαστούν γεγονότα τα οποία δεν είναι δυνατόν να πρωταγωνιστήσουν στο δημόσιο βίο με άλλο τρόπο, μέσω των εφημερίδων και των ρεπορτάζ λόγου χάριν, καθόσον πάντοτε υπάρχουν συνέπειες.

Ακολούθως αναφέρθηκε στην παθογένεια του κεντρικού πολιτικού συστήματος, μεταθέτοντας και τα γεωγραφικά όρια του μυθιστορήματος από την Ορεστιάδα σ’ όλη την έκταση της χώρας οπουδήποτε υπάρχει διαφθορά, αφού, πέραν των γεωγραφικών ορίων της κατοικίας του, δρα και ο κεντρικός ήρωάς του, ο τιμωρός του άδικου, της ρεμούλας και της λαμογιάς Γιώργος Χατζηγιώργης.

Ο κ. Παπαθανάκης αξιολόγησε επίσης ως πιο συναρπαστικά τα αστυνομικής πλοκής στιγμιότυπα του βιβλίου, όπως αυτό της αστυνομικής καταδίωξης με αφετηρία την Ορεστιάδα, προς το Διδυμότειχο, τους Μεταξάδες, το Δέρειο, το Γονικό και τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, και απευθυνόμενος στον συγγραφέα συνέστησε το επόμενό του μυθιστόρημα να είναι περισσότερο αστυνομικό και λιγότερο πολιτικό.

Η φιλόλογος κ. Χρυσή Πόντικα διάβασε με γλαφυρότητα αποσπάσματα από το βιβλίο, ενώ  συμπολίτες του συγγραφέα είχαν ετοιμάσει πολλές … εκπλήξεις. Μια από αυτές είχε σχέση με την επισήμανση της κ. Κατσαρή ότι ο κ. Χατζόπουλος γράφει από μικρός και κάθε ημέρα, εξ ου και φίλος του ανέσυρε από τα αρχεία Πολιτιστικού Συλλόγου χειρόγραφο με θεατρικό του πόνημα. 

Γιώργος Χατζόπουλος «Το μυθιστόρημα-μοναδικός τόπος των υπαλλήλων που κρατήθηκαν όρθιοι και αρνήθηκαν κάθε είδους “λάδωμα”» 

Αμέσως μετά τον λόγο έλαβε ο συγγραφέας, ο οποίος ευχαρίστησε θερμά τους συμπολίτες του και αναφέρθηκε στην αφορμή του, τη συνήθη απαξίωση και την περιθωριοποίηση που εισπράττουν οι δημόσιοι υπάλληλοι, από «άρχοντες» και συναδέλφους, όταν συνιστούν από μόνοι τους εξαίρεση και δεν θέλουν επ’ ουδενί να βάζουν το δάχτυλό τους στο μέλι του δημοσίου κορβανά.
 

Ακολούθως, η συζήτηση επικεντρώθηκε στο εξώφυλλο, που κοσμεί το μυθιστόρημα, και είναι έργο του συγγραφέα, ο οποίος γράφει και συστηματικά στίχους. Το τετράστιχο λοιπόν που αποτέλεσε αφορμή για το συγκεκριμένο ανάγλυφο είναι η εξής πάγια ποιητική προτροπή του συγγραφέα:
 

«τα σάρκινα δεσμά του πέτα πικρή ψυχή μου
απλώσου στ’ άπειρο και σ’ άλλους κόσμους ζήσε.
Ξεθώριασες στ’ απόνερα συμβιβασμών να πλέεις.
Το ράισμα, π’ άδικο μπάζει βρες και κλείσε».

 
Επίσης, κατά τη διάρκεια της συζήτησης διευκρινίστηκε η διάσταση μεταξύ πραγματικότητας και μυθιστορίας και η μυθιστορηματική μετάπλαση πλέον των επιστολών, που μπορεί να ξεκίνησαν ως πραγματικές αλλά είναι πλέον λογοτεχνική ύλη. Ακολούθως, ο συγγραφέας υπέγραψε βιβλία του, και η βραδιά έκλεισε με τον πιο ιδεώδη τρόπο με κρασόμελο, που ζέστανε ψυχές και συνομιλίες, σε μια από τις ομορφότερες πόλεις της Θράκης, τη «μαγική» Ορεστιάδα, που οι κάτοικοί της, όπως γράφει και ο συγγραφέας, και ακούσαμε και από την κ. Χρυσή Πόντικα, τη θεωρούν «πρώτη πόλη», «πύλη εισόδου στην Ευρώπη». 

Ο συγγραφέας Γιώργος Χατζόπουλος 

Ο Γιώργος Χατζόπουλος γεννήθηκε στο Φυλάκιο Ορεστιάδας στον Βόρειο Έβρο και διαμένει στην Ορεστιάδα και στα Δίκελλα Αλεξανδρούπολης με την οικογένειά του. Εργάστηκε ως ραδιοτηλεγραφητής στο Εμπορικό Ναυτικό και γύρισε τον κόσμο σαν «ταξιδευτής της ζωής», όπως του αρέσει να λέει. Στη συνέχεια εργάστηκε ως Δημόσιος Υπάλληλος σε Υπηρεσίες της Ορεστιάδας.
 

Βραβεύτηκε και διακρίθηκε σε Πανελλήνιους διαγωνισμούς στίχου και ποίησης. Μεταξύ άλλων έχει γράψει τα κείμενα για τη μουσικοθεατρική παράσταση «Πάρε το κύμα άνεμε και κάνε το Αγάπη» που ανέβηκε σε θέατρο της Αθήνας, το βιβλίο «Μπλουζ του έρωτα στη Ρόδο» με δυο διηγήματα και ανέβασε στο Διαδίκτυο το e-book «Τα παιδιά του internet (Η επιστροφή της άμεσης Δημοκρατίας)».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.