Συνεχίζουν τον αγώνα για να αποτρέψουν το αεροδρόμιο

ΠΟΙΕΣ ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΡΥΤΕΡΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΟΥ ΚΑΣΤΕΛΛΙΟΥ

Μπορεί ο δρόμος για την πληρωμή των απαλλοτριώσεων του αεροδρομίου Καστελίου να έχει ανοίξει με την υπογραφή κυβερνητικών στελεχών, αλλά το μέτωπο των αντιδράσεων για την κατασκευή του έργου διευρύνεται καθώς τα κρίσιμα ζητήματα που τίθενται για την περιοχή όχι μόνο είναι αναπάντητα, αλλά εγείρουν ζητήματα ζωτικής σημασίας για την τοπική πραγματικότητα. Στο πλαίσιο αυτό βρίσκεται σε εξέλιξη μια ψηφοφορία κατά της εγκατάστασης του αεροδρομίου Ηρακλείου στο Καστέλλι, στην οποία τονίζεται ότι η χωροθέτηση μιας βαρύτατα οχλούσας δραστηριότητας ήταν μια καθαρά πολιτική απόφαση, με ανεπαρκή τεκμηρίωση, στερείται επιστημονικής βάσης και ενέχει σοβαρό κίνδυνο να προξενήσει μεγαλύτερα προβλήματα, και μάλιστα μη αναστρέψιμα, σε σχέση με αυτά που υποτίθεται ότι επιδιώκει να αντιμετωπίσει.  Το ψήφισμα διακινείται μέσω της Πρωτοβουλίας Πολιτών για τη Διάσωση Προβολή και Αειφόρο Ανάπτυξη Πεδιάδας, η οποία και μέσα από τη σελίδα της στο ίντερνετ «προσοχή αεροδρόμιο» (prosoxiaerodromio.gr) τεκμηριώνει τους λόγους για τους οποίους αντιδρά και καλεί όλους τους πολίτες να συστρατευθούν στην προσπάθειά της ξεκαθαρίζοντας ότι δεν είναι καθόλου αργά και ότι τώρα είναι η ώρα  για να ανατραπεί ο επικίνδυνος και καταστροφικός αυτός σχεδιασμός.

Κόλαση για τη γεωργία, την κτηνοτροφία και τον δευτερογενή τομέα

Όπως εξηγεί η Πρωτοβουλία των Πολιτών, ο μεγάλος χαμένος από μια τέτοιας έκτασης παρέμβαση είναι ο πρωτογενής τομέας καθώς θα ξεριζωθούν 200.000 ελιές και μια γη υψηλής παραγωγικότητας, σε έκταση 12.000 στρεμμάτων, θα αποψιλωθεί και θα μετατραπεί από αγροτική σε βιομηχανική. Η αντικατάσταση τόσου πρασίνου από τσιμέντο και ρύπους καθώς και η αύξηση της θερμοκρασίας της περιοχής θα έχει καταστροφικές συνέπειες για την υπόλοιπη αγροτική παραγωγή. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι 1,8 εκατομμύρια καταμετρημένες ελιές στην Πεδιάδα θα υφίστανται βαριά ρύπανση από την κίνηση εκατομμυρίων οχημάτων και χιλιάδων αεροπλάνων. Άρα θα κινδυνέψει να χάσει την πιστοποίηση ΠΟΠ το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο του Θραψανού και θα πληγούν οι υπόλοιπες καλλιέργειες και τα βοσκοτόπια της περιοχής. Η συρρίκνωση του πρωτογενούς τομέα (ελιές, αμπέλια, κτηνοτροφία κ.ά.) θα έχει αρνητικό αντίκτυπο και στον δευτερογενή τομέα (ελαιουργεία, οινοποιεία, τυροκομεία κ.ά.). Όλα αυτά συμβαίνουν την ίδια ώρα που καμία μελέτη δεν συνυπολογίζει στο κόστος του νέου αεροδρομίου την απώλεια εσόδων από την τοπική παραγωγή και τη μείωση του τοπικού ΑΕΠ. Όπως ακριβώς έγινε και στα Μεσόγεια όπου μετά τη λειτουργία του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» η ετήσια παραγωγή σταφυλιών έπεσε από τους 16.000 τόνους στους 3.000 τόνους αμφίβολης ποιότητας.  Τα τουλάχιστον δέκα ελαιουργεία της Πεδιάδας, με πρώτο του Μουχτάρου (που τροφοδοτείται από τις ελιές που θα κοπούν), θα αναγκαστούν να κλείσουν αφήνοντας εκατοντάδες ανέργους. Κρίσιμη παράμετρος επίσης είναι και το γεγονός ότι στον αέρα της Πεδιάδας θα εκλύονται κάθε χρόνο 260.000 τόνοι διοξειδίου του άνθρακα, βαρέα μέταλλα και ακόμα 100 επικίνδυνοι ρύποι για τη δημόσια υγεία. Οι ρύποι θα εγκλωβίζονται στην περίκλειστη από βουνά και με έντονα φαινόμενα πρωινής πάχνης Πεδιάδα, θα επικάθονται στις καλλιέργειες και θα καταλήγουν στους υδροφορείς. Στον υδροφόρο ορίζοντα της περιοχής, που σήμερα παρέχει άριστης ποιότητας νερό, σχεδιάζουν να ρίχνουν καθημερινά πάνω από 2.000 κυβικά αστικών και βιομηχανικών λυμάτων προκαλώντας τεράστια καταστροφή. Στους δύο υδροφορείς της περιοχής (Καστελλίου και Νιπιδιτού) λειτουργούν σήμερα δύο εμφιαλωτήρια ενώ από εκεί υδροδοτείται ακόμα και η πόλη του Ηρακλείου. Ο λεγόμενος «εμπλουτισμός» των υδροφορέων με χημικά απόβλητα απορρίπτεται ως παράνομος από την ίδια τη Διεύθυνση Υδάτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης. Για την υδροδότηση του νέου αεροδρομίου προβλέπεται η δέσμευση των νερών από τη γεώτρηση του Θραψανού, επιλογή που σύμφωνα και με τη ΔΕΥΑΗ, θα στερήσει νερό από τις νότιες συνοικίες του Ηρακλείου (Φορτέτσα κ.λπ.). Ανάμεσα σε όλα αυτά θα πρέπει να συνυπολογίσει κανείς και το γεγονός ότι καθημερινά, εκτός από τα χιλιάδες αυτοκίνητα, θα πηγαινοέρχονται από τα Λινοπεράματα στο Καστέλλι τουλάχιστον 50 βαρέα βυτιοφόρα με καύσιμα, όπως προβλέπει η μελέτη του έργου. Μόνο από τα βαρέα οχήματα θα διανύονται ημερησίως 6.000 χιλιόμετρα με προφανείς συνέπειες στην ατμοσφαιρική ρύπανση του νομού Ηρακλείου, στην επικινδυνότητα του οδικού δικτύου αλλά και στην περεταίρω επιβάρυνση του αεροπορικού κόστους. (Την ίδια στιγμή στο «Ν. Καζαντζάκης» η τροφοδοσία μπορεί να γίνει και διά θαλάσσης).

Η Πρωτοβουλία Πολιτών ζητά από την ελληνική κυβέρνηση να σταματήσει τις αδιέξοδες ενέργειες για την εγκατάσταση νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι και να προωθήσει άμεσα τις διαδικασίες για την εκτέλεση του έργου της αναβάθμισης και επέκτασης του Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης». Παράλληλα καλεί την Περιφέρεια Κρήτης, τον Δήμο Ηρακλείου και τον Δήμο Μινώα Πεδιάδος να υποστηρίξουν το δίκαιο αίτημα των τοπικών κοινωνιών και να συστρατευθούν μαζί τους.

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει