Διασταύρωση “πυρών” για το νέο αεροδρόμιο στη Βουλή

ΞΕΚΙΝΑΕΙ Η ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Ποικίλες αντιδράσεις από τους τοπικούς βουλευτές προκάλεσε η έναρξη συζήτησης του σχεδίου νόμου για το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλλι.

Υπενθυμίζεται ότι η σύμβαση προβλέπει ότι σε 4,5 χρόνια θα αρχίσει η δοκιμαστική λειτουργία του νέου αεροδρομίου, μέσω του οποίου θα αντιμετωπιστούν τα προβλήματα συμφόρησης στο σημερινό αεροδρόμιο του Ηρακλείου και τους άλλους μικρότερους αερολιμένες της Κρήτης. Με την επικείμενη κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή, αρχίζει η υλοποίηση ενός εκ των σημαντικότερων έργων για την αναπτυξιακή προοπτική της Κρήτης. Η επένδυση έχει συνολικό προϋπολογισμό 1,5 δισ. ευρώ και συμβατικό αντικείμενο πάνω από 520 εκατομμύρια ευρώ. Με την έναρξη του έργου αναμένεται να δημιουργηθούν  1.500 θέσεις εργασίας κατά την περίοδο της κατασκευής και αρκετές ακόμα μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας και την περίοδο που θα αναπτυχθούν οι νέες εμπορικές υποδομές και οι χρήσεις.

Η συζήτηση άρχισε χθες στην αρμόδια επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, με τον ίδιο τον υπουργό Χρήστο Σπίρτζη να κάνει λόγο για ένα έργο με ισχυρό αναπτυξιακό αποτύπωμα για την Κρήτη, και τη Νέα Δημοκρατία και τη Δημοκρατική Συμπαράταξη να συμφωνούν επί της αρχής, ότι η λειτουργία του νέου διεθνούς αεροδρομίου θα ενισχύσει την αναπτυξιακή προοπτική της Κρήτης, ζητώντας παράλληλα, περαιτέρω βελτιωτικές αλλαγές στο νομοσχέδιο.

Εισηγητής του σχεδίου νόμου είναι ο  βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Ηρακλείου Νίκος Ηγουμενίδης.

«Μέσα σε 4 χρόνια, κατά την περίοδο 2015-2019, πραγματοποιήθηκαν όσα δεν έγιναν σε δεκαετίες ολόκληρες», τόνισε ο Νίκος Ηγουμενίδης στην εισήγηση του δίνοντας το περίγραμμα όλων των σημαντικών έργων που έχουν «ξεκλειδώσει» με αποτελεσματικό τρόπο την περίοδο αυτή.

Σχετικά με την προς κύρωση σύμβαση για το νέο Αεροδρόμιο στο Καστέλλι ο εισηγητής από πλευράς του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ηγουμενίδης τόνισε ότι «το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πέτυχε, για πρώτη φορά, το Δημόσιο να διατηρήσει παρουσία σε μια εξαιρετικής σημασίας επένδυση, τόσο στη φάση της υλοποίησης όσο και στη λειτουργία του Αεροδρομίου με συγκεκριμένα οφέλη».

Στα βασικά χαρακτηριστικά του έργου ανέφερε την αύξηση του ελάχιστου ποσοστού συμμετοχής του Δημοσίου στην Εταιρεία Κατασκευής και Λειτουργίας του Νέου Αερολιμένα στο 45.9%, τον διπλασιασμό των εσόδων από το Αντισταθμιστικό Αντάλλαγμα που θα λαμβάνει το κράτος από την εκμετάλλευση του έργου, φθάνοντας το 2%

«Σε απόλυτη συνάφεια με όσα συζητάμε σήμερα έχει ιδιαίτερη σημασία να τονιστεί η παγίωση της τουριστικής δυναμικής της Κρήτης και μάλιστα σε ιστορικά επίπεδα», συμπλήρωσε ο Νίκος Ηγουμενίδης σημειώνοντας ότι «η Εθνική Στρατηγική για τον θεματικό τουρισμό αποδίδει ιδιαίτερα καρπούς στην Κρήτη.

Στο ίδιο πνεύμα κινήθηκε σε σχετική δήλωσή του και ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Βαρδάκης, υποστηρίζοντας ότι «η κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλλι θα αποτελέσει το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο που έχει γίνει στην Κρήτη και μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στη χώρα». Ο κ. Βαρδάκης επισήμανε ότι το 2015 που ξεκίνησε όλη αυτή η προσπάθεια, έγινε συζήτηση, διάλογος με όλους τους φορείς, με όλες τις συλλογικότητες, με τον Δήμο, με την Περιφέρεια, με τις συλλογικότητες που διαφωνούσαν, με τους ανθρώπους των οποίων η περιουσία απαλλοτριώθηκε.

Τις απόψεις αυτές ωστόσο δεν ενστερνίζεται η Νέα Δημοκρατία, με τον γραμματέα του κόμματος και βουλευτή Ηρακλείου να τονίζει ότι το έργο έχει τη σφραγίδα της Νέας Δημοκρατίας, αφού αποφασίστηκε, μελετήθηκε, προγραμματίστηκε και δημοπρατήθηκε από τις κυβερνήσεις της Νέας Δημοκρατίας.

«Τη δημοπράτηση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι ανακοίνωσε για πρώτη φορά ο πρώην υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς την 1η Σεπτεμβρίου 2009» ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο κ. Αυγενάκης και πρόσθεσε:

«Τόσο το 2008, επί Αλαβάνου, αλλά και το 2012, επί Τσίπρα, ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν κατά του αεροδρομίου στο Καστέλλι. Στα έτη 2015 και 16 ο διαγωνισμός παρατάθηκε 11 φορές.  Με μια και μοναδική προσφορά που κατατέθηκε  στις  26-10-2016 χρειάστηκαν 6-7 μήνες για την ανακήρυξη προσωρινού αναδόχου τον Μάιο του 2017 και ακόμα άλλοι 16 μήνες για τον οριστικό ανάδοχο Σεπτέμβριο του 2018».  Ο κ. Αυγενάκης υποστήριξε ότι το κείμενο, που τελικά χρησιμοποιήθηκε στον διαγωνισμό, είναι αυτό το οποίο συντάχθηκε επί Σουφλιά την περίοδο 2008-2009.

Ο κ. Αυγενάκης επισήμανε δε, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει  τα εχέγγυα να εφαρμόσει σωστά και να αναπτύξει μια πολιτική που μέχρι χθες καταδίκαζε. Ο κ. Αυγενάκης υποστήριξε πως για τη Νέα Δημοκρατία το έργο είναι διπλό, αφού μαζί με το αεροδρόμιο στο Καστέλλι είναι αναγκαίο να δημιουργηθεί και η ανάπλαση του αεροδρομίου Ηρακλείου.  «Ναι» στο νέο αεροδρόμιο, αλλά με 14 επιπλέον ενέργειες λέει ο γραμματέας Κοινοβουλευτικής Ομάδας ΠΑΣΟΚ – ΔΗΜΑΡ, Βασίλης Κεγκέρογλου. Ο κ. Κεγκέρογλου, εκπροσωπώντας το ΚΙΝΑΛ, μεταξύ άλλων, προτείνει:

  1. Ένταξη του ονόματος «Καστελλίου» στην επωνυμία του φορέα.
  2. Ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων με δίκαιες αποζημιώσεις.
  3. Ολοκληρωμένη οδική σύνδεση του νέου Α/Δ Καστελλίου.
  4. Αναπτυξιακή μελέτη και ειδικό χωροταξικό με χρήση γης για την ευρύτερη περιοχή του νέου Α/Δ του Δήμου Μίνωα-Πεδιάδος.
  5. Επανεξέταση του τρόπου μεταφοράς καυσίμων και διερεύνησης της πρότασης για δημιουργία αγωγού.
  6. Ενίσχυση δικτύων ηλεκτρικής διασύνδεσης για την κάλυψη της μεγάλης αύξησης κατανάλωσης ενέργειας.
  7. Σημαντική ενίσχυση αντιπλημμυρικών έργων αφού ληφθούν υπ΄ όψιν και τα νέα δεδομένα όπως εκδηλώθηκαν με τις έντονες βροχοπτώσεις.
  8. Ενίσχυση των μέτρων προστασίας του υδροφόρου ορίζοντα.
  9. Ένταξη στον βιολογικό καθαρισμό όλων των γύρω οικισμών που δεν περιλαμβάνονται άλλα και όσων  έχουν στοιχειώδη εγκατάσταση  επεξεργασίας λυμάτων.
  10. Μέριμνα για τη θωράκιση ακόμη και τη μετεγκατάσταση των πλέον θιγόμενων οικισμών με κατάλληλους όρους και προϋποθέσεις.
  11. Αύξηση του ανταποδοτικού οφέλους για τον Δήμο Μίνωα Πεδιάδας στο 2% και παραχώρηση επιπλέον χώρων για την προβολή του τοπικού πολιτισμού.
  12. Όλες οι νέες θέσεις εργασίας στο αεροδρόμιο να διέπονται εκτός από τα προσόντα και από το κριτήριο της εντοπιότητας, όπως ήδη εφαρμόζεται σε άλλους οργανισμούς δημοσίου ή συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.
  13. Μελέτη αξιοποίησης του χώρου του σημερινού Α/Δ Ν. Καζαντζάκη για τον οποίο δεν έχει γίνει κανένας σχεδιασμός.

Από την πλευρά του, ο βουλευτής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης τονίζει ότι το ΚΚΕ καταψηφίζει τη σύμβαση για το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου Κρήτης διότι το έργο δεν έχει καμία σχέση με την ικανοποίηση των συμφερόντων του λαού της περιοχής, τόνισε ο βουλευτής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης και πρόσθεσε ότι η κατασκευή του και η αξιοποίησή του γίνεται στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ και των αναγκών του. Ανέφερε επίσης πως το ΚΚΕ στηρίζει τον αγώνα των κατοίκων της περιοχής που εναντιώνονται στο έργο.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει