Δεν θέλουμε να γίνουμε… Ιφιγένειες της «ανάπτυξης»

Η γνώση είναι απαραίτητη για να μπορέσουμε να αποφασίσουμε για το τι θέλει ο καθένας/καθεμιά από τους κατοίκους της περιοχής, για το μελλοντικό διεθνές αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλλι.

Ένα ή δυο αεροδρόμια ή κανένα; Μπορεί ο διάδρομος του στρατιωτικού να συνυπάρξει με τους διαδρόμους του πολιτικού; Ή μήπως να γίνεται κοινή χρήση των νέων διαδρόμων;

Στη σύμβαση  του νέου αεροδρομίου ορίζεται, ότι τον έλεγχο των περιβαλλοντικών επιπτώσεων αναλαμβάνει η Διεύθυνση Περιβάλλοντος του ίδιου του φορέα διαχείρισης, ενώ προβλέπεται ότι θα ασκείται εποπτεία από το ΥΠΕΧΩΔΕ. Μπορεί ο ελέγχων να είναι και ελεγχόμενος;

Η προστασία της υγείας και της ασφάλειας των κατοίκων, που επηρεάζονται από την λειτουργία του αεροδρομίου πρέπει να προστατευθεί. Πώς όμως; Θα επιτραπούν οι νυχτερινές πτήσεις, όπως έχουν επιτραπεί στο «Νίκος Καζαντζάκης»;

Τι θα γίνει με τα λύματα, τα βιομηχανικά απόβλητα; Θα έχομε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι των Μεσογείων με τα θέματα αυτά, με προσφυγές στον Συνήγορο του Πολίτη και στα πολιτικά δικαστήρια; Υπάρχει μελέτη διάθεσης των ομβρίων ή θα μας απαντήσουν ότι «έχετε δίκιο, αλλά δεν υπάρχουν χρήματα» και θα διατεθούν σε ανενεργές γωτρήσεις με κίνδυνο την μόλυνση των υπογείων υδάτων του υδροφορέα, που υδρεύεται ο δήμος μας αλλά και μεγάλο μέρος του δήμου Ηρακλείου; Η μεγάλη μείωση του γεωργικού εισοδήματος από την υποβάθμιση της ποιότητας του ελαιολάδου πώς θα αντισταθμιστεί; Απάντηση δεν υπάρχει.

Η ατμοσφαιρική ρύπανση που προκαλείται από την λειτουργία του αεροδρομίου διασπείρεται σε ακτίνα δεκαοκτώ χιλιομέτρων από αυτό και επιβάλλεται λήψη μέτρων. Η όξινη βροχή έρχεται και απειλεί περιοχές Natura 2000, που υπάρχουν κοντά στην περιοχή του αεροδρομίου αλλά και τα επιφανειακά νερά του οροπεδίου από όπου τροφοδοτείται το φράγμα του Αποσελέμη. Την παραμονή της θεμελίωσης του εργοταξίου του νέου αεροδρομίου συζητήθηκε στο ΣΤΕ η προσφυγή μας για τους όρους της σύμβασης παραχώρησης, γιατί η επικαιροποιημένη περιβαλλοντική μελέτη δεν εναρμονίζεται με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία. Ελπίζουμε…

Προτεραιότητα της εταιρείας είναι η μεγιστοποίηση των κερδών της, καθώς και των κερδών των διαφόρων αεροπορικών εταιρειών, πώς θα μπορέσουμε να ελέγξουμε την λειτουργία του αεροδρομίου και την τήρηση των περιορισμών που επιβάλλουν οι νόμοι και οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί;

Η εμπειρία από την λειτουργία και την τήρηση των κανόνων υγείας και ασφάλειας των κατοίκων από το ΔΑΑ είναι απογοητευτική, πώς θα μπορέσουμε εμείς να διασφαλίσομε την συμμόρφωση του ιδιώτη στους κανονισμούς της ΕΕ και τους νόμους του κράτους; Στη σύμβαση παραχώρησης προβλέπεται, ότι αστικές διεκδικήσεις σε βάρος της εταιρίας δεν μπορεί να ζητηθούν από την εταιρεία αλλά από το ελληνικό δημόσιο.

Οι αποζημειώσεις των ιδιοκτησιών των απαλλοτριούμενων ιδιοκτησιών, είναι ασύμφορες, όπως υποστηρίζουν οι ιδιοκτήτες τους. Για τις ανταλλάξιμες περιουσίες, που απαλλοτριώνονται υπάρχει νομικό πρόβλημα για τις πληρωμές. Η ζωή μας αλλάζει δραματικά. Ζητούσαμε από τους τοπικούς άρχοντες να μελετήσουν τις επιπτώσεις της αλλαγής αυτής, αλλά η σιωπή τους σε απάντησή μας. Έπρεπε να υπάρξει εκπροσώπηση στο νέο δημοτικό συμβούλιο της άποψης μας, ώστε να συγκροτηθεί, με την αποδοχή από τη νέα πλειοψηφία του δήμου, δημοτική επιτροπή για τα προβλήματα, που θα υπάρξουν και πιθανοί τρόποι αντιμετώπισης τους.

Ποιος θα αναλάβει την ενημέρωση μας; Το ΥΠΕΧΩΔΕ; Αυτοί, που και πριν προέκριναν αεροδρόμια, χωρίς να μας ρωτήσουν;  Έχομε εμπιστοσύνη σε αυτούς; Οι δημοτικοί μας άρχοντες, την τελευταία δεκαετία, «διαπραγματευόντουσαν» για το αεροδρόμιο, δεν κατάλαβαν όλα αυτά τα χρόνια τι σχεδιαζόταν; Ή συμβαίνει κάτι άλλο; Γιατί η προηγούμενη δημοτική αρχή απέσυρε υποχθόνια την προσφυγή του πρώην δήμου Καστελλίου στο ΣΤΕ και γιατί δεν ανέφερε την δικηγόρο στο σύλλογο της για την αδικαιολόγητη απουσία της ή μήπως δεν ήταν αδικαιολόγητη; Γιατί, παρά τις υποσχέσεις, ο δήμαρχος της περιοχής δεν συμμετέχει στο διοικητικό συμβούλιο του αεροδρομίου;

Άδικα είμαστε ανήσυχοι και υποψιασμένοι;

Δεν είμαστε οι κάτοικοι της περιοχής που πλήττεται από την κατασκευή και λειτουργία του ΔΑΗ στο Καστέλλι, αντιδραστικοί και άνθρωποι που δεν θέλομε την πρόοδο του τόπου μας, αλλά δεν δεχόμαστε να γίνομε Ιφιγένεια για τα κέρδη του κάθε κερδοσκόπου. Όμως, σκέφθηκαν αυτοί που άκριτα έχουν αναλάβει εργολαβικά την προώθηση αυτού του έργου ότι με την εγκατάσταση τεράστιων εμπορικών κέντρων και πολυεθνικών επιχειρήσεων θα φέρει σοβαρό πλήγμα στη βιωσιμότητα των Κρητικών μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων;

Τελευταία μάθαμε όλοι ότι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων κρίνει το δάνειο επισφαλές διότι η οικονομικότητα του έργου είναι αμφιλεγόμενη και για αυτό πήρε αμανάτι την έκταση του «Νίκος Καζαντζάκης». Όταν εμείς με στοιχεία υποστηρίζαμε, ότι το αεροδρόμιο δεν βγαίνει οικονομικά και ότι είναι ακριβό αεροδρόμιο οι παράγοντες του νομού και του τουρισμού μας αγνοούσαν.

Γιατί με τρομοκρατικά και παραπλανητικά δημοσιεύματα, ότι δήθεν οι κάτοικοι των πληττόμενων περιοχών δεν θέλουν την ανάπτυξη, προσπαθούν να ακυρώσουν την προβολή των απόψεων μας και την πρόσβαση μας στην δικαιοσύνη για περιβαλλοντικά θέματα; Μια συνομωσία σιωπής στα τοπικά μέσα ενημέρωσης. Φωτεινή εξαίρεση στη παρουσίαση των θέσεων μας, διαχρονικά, οι φιλόξενες σελίδες της έγκριτης εφημερίδας «ΠΑΤΡΙΣ».

Όμως συνεχίζουμε,  παρά το ότι κάποιοι από εμάς κουραστήκαμε, απογοητευτήκαμε ή μας κατέβαλαν οι ανάγκες της ζωής αλλά και με ικανοποίηση βλέπουμε, ότι καινούργιοι φίλοι έρχονται κοντά μας για να αντιμετωπίσουμε τις επιπτώσεις από την δημιουργία αυτού του καταστροφικού έργου.

ΥΓ. Μόλις δημοσιοποιήθηκε από το ειδησεογραφικό site cretalive τμήμα της απάντησης της ΕΤΕπ για την υποθήκευση του “Ν. Καζαντζάκης” για την αντιστάθμιση των Περιβαλλοντικών, Κοινωνικών και Οικονομικών επιπτώσεων που θα επιφέρει η κατασκευή του νέου αεροδρομίου, με την κατάλληλη αξιοποίηση της έκτασης του υφιστάμενου αεροδρομίου.

https://www.cretalive.gr/crete/mia-gynaika-1000-andres-1197961

* Ο Μύρων Τζαρδής είναι MEd, γεωπόνος ΤΕ

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει