28.11.2019 20:20

Rebranding Chios

Γράφοντας για το αεροδρόμιο και τα Μεστά, πολλοί φίλοι με ρωτούν γιατί δεν αφήνουμε τη Χίο μας  όπως είναι. Τί τον θέμε περισσότερο κόσμο;

Και πράγματι κάπου έχουν δίκιο. Γνωρίζοντας ότι η πόλη της Χίου υποφέρει από θέσεις parking, από θόρυβο και κίνηση γύρω από το λιμάνι και φυσικά γύρω από την πλατεία Βουνακίου αφού όπως φαίνεται και ο Περιφερειακός δεν έλυσε το πρόβλημα λόγω στροφών και αποστάσεων. Εκ των πραγμάτων όμως και μόνο η επιμήκυνση του διαδρόμου στο αεροδρόμιο να πραγματοποιηθεί, πάλι το πρόβλημα της κίνησης θα μεγαλώσει αρκετά.

Εδώ θα πρέπει να τολμήσω και να δημοσιεύσω κάποιες σκέψεις μου, που μακάρι να υλοποιηθούν. Είναι όλες καλοδεχούμενες από τα θετικά σχόλια φίλων και γνωστών, που εγώ ο ίδιος προσπάθησα να συγκεντρώσω. Θα αναφερθώ αργότερα (ίσως σε άλλη ημερομηνία) για ποδηλατόδρομους και θέσεις parking. Σε αυτό το κεφάλαιο θα επαναενεργοποιήσω το θέμα «Περιφερειακός Κάστρου». Ένας δρόμος ο οποίος θα λύσει κατά μεγάλο βαθμό το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης μας. Δεν υπάρχει Χιώτης που να τον ρώτησα και να μην έχω πάρει θετική απάντηση.

Η πρώτη προσπάθεια έγινε επί Δημαρχίας Κου. Μάρκου Μενή. Το έργο είχε εγκριθεί από το Κ.Α.Σ. (Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο) με ψήφους 10 έναντι 2, όπου πρόεδρος τότε ήταν η σημερινή Υπουργός Πολιτισμού, (Διδάκτωρ Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών), Κα. Μενδώνη Λίνα. Σκόνταψε στην αλλαγή κυβέρνησης, όπου ο τότε Υπουργός Δημοσίων Έργων Κος. Σουφλιάς άργησε να εκδώσει την υπουργική απόφαση. Όταν την εξέδωσε, ατυχώς είχε ολοκληρωθεί η θητεία του Κου. Μενή. Έτσι, η ομορφότερη πλευρά του κάστρου μας έμεινε «σκοτεινή» όπως η άλλη πλευρά του φεγγαριού (dark side of the moon). Το λέω αυτό κυριολεκτικά γιατί αυτή την πλευρά του κάστρου την βλέπουν μόνο οι καλαμαράδες. Δεν είμαι άνθρωπος που δίνει προτεραιότητα στην άνεση και όχι στην παράδοση. Πιστεύω όμως ότι με αυτή την παρέμβαση η Χίος μας θα ομορφύνει ακόμα πιο πολύ. Εδώ θα ήθελα να σας απαριθμήσω μερικές πόλεις της Ελλάδος, όπου έχουν κάνει παρεμβάσεις στα υπάρχοντα κάστρα για να διευκολύνουν την πρόσβαση πρός την άλλη πλευρά της πόλης,

Όπως η ΡΟΔΟΣ

Η Kως

Μάλιστα έξω από το κάστρο δημιούργησαν και ντόκους

Το ΡΕΘΥΜΝΟ

Απ’ότι βλέπετε,όλες οι παραπάνω πόλεις έχουν περιφερειακό δρόμο έξω από το κάστρο.

Και τώρα πάμε στα ΧΑΝΙΑ:

Παρόλο που θα μπορούσα να σας παραθέσω εκατοντάδες φωτογραφίες από παραθαλάσσια κάστρα  της Ελλάδας και πολύ περισσότερο της Ιταλίας, θέλω να σταματήσω στα Χανιά. Μια ωραιότατη γραφική πόλη ιδιαίτερα το παλιό λιμάνι. Εδώ, οι τοπικοί άρχοντες έχουν αποκλείσει όλη την κυκλοφορία αυτοκινήτων γύρω από το λιμάνι. Δεν μπορούν να προσεγγίσουν ούτε τα ταξί, με αποτέλεσμα να αναγκάζεται ο επισκέπτης να μεταφέρει τη βαλίτσα του ίσως και 300 μέτρα για να φτάσει στο ξενοδοχείο που έχει επιλέξει. Με σεβασμό στο περιβάλλον και στην παράδοση. Και όμως οι ντόπιοι σκέφτηκαν αρκετά απλά. Για να διευκολύνουν τη ζωή τους έφτιαξαν περιφερειακό δρόμο έξω από το κάστρο και όχι μόνο. Έχουν δημιουργήσει πάρα πολλές θέσεις parking,κήπους, παγκάκια, μέχρι και λαική αγορά κάνουν στη δυτική τάφρο του κάστρου. Αν παρατηρήσετε τις φωτογραφίες του κάστρου των Χανίων και της ευρύτερης περιοχής θα νομίζετε ότι βλέπετε φωτογραφία της Χίου που έχει δεξιά το λιμάνι και αριστερά την ψαρόσκαλα.Γιατί λοιπόν να μην ομορφαίνουμε κι εμείς τη δική μας πόλη;

Ας αντιγράψουμε την παλιά πόλη των Χανίων. Να γίνουμε μια απο τις πέντε ομορφότερες πόλεις της Ελλάδας.

Το τόλμημα είναι μεγάλο αλλά τα περισσότερα προβλήματα της πόλης μας θα μειωθούν αισθητά. Όλες οι παραπάνω πόλεις είναι απο τις ωραιότερες πόλεις της Ελλάδας.Είναι σύμπτωση που έχουν όλες κάστρο, το οποίο έχουν αναπτύξει περιφερειακά; Στη Χίο μας και η δυτική πλευρά του κάστρου απο την ψαραγορά μέχρι την δυτική πύλη είναι πολύ παραμελημένη. Δεν είδα κανέναν να ενεργοποιείται για την ανάπλαση αυτής της πλευράς.Παρακάτω σας παραθέτω αρκετές φωτογραφίες όπως εγώ φαντάστηκα τον περιφεριεκό του Κάστρου.

Δρόμος με νησίδα- δυο λωρίδες σε κάθε κατεύθυνση, parkingπερίπου 200 με 300 θέσεις ΙΧ (αν χρησιμοποιηθεί και η δυτική πλευρά του κάστρου.), ο πολυπόθητος ποδηλατόδρομος και παιδική χαρά.

Οι νταλίκες και μέρος των ΙΧ θα φεύγουν βόρεια απο το νέο δρόμο που προτείνεται να κατασκευαστεί στα Ταμπάκικα, ο οποίος θα συνδέεται με τον περιφερειακό Βροντάδου – Χίου.Δεν θα ξαναδούμε ποτέ πια νταλίκα να περιφέρεται στο λιμάνι. (προσοχή δεν θα πηγαίνουν να στρίβουν απο το Τάγμα)

Ο δρόμος του κάστρου δεν είναι καθόλου δύσκολο να κατασκευαστεί, εκτός και αν ο χρόνος μελέτηςδιαρκέσει πάλι μια δεκαετία όπως ο παραλιακός του αεροδρομίου. Το βύθισμα σε αυτό το σημείο είναι απο 0 έως 3m.

 Οδρόμος θα είναι υπερυψωμένος όπως θα υποδείξουν οι πολιτικοί μηχανικοί (περίπου 2/3m) αλλά η τάφρος (χώρος πρασίνου) θα βρίσκεται στο ύψος της θαλάσσης (και κάτι) για να μην καλυφθεί η ομορφιά του κάστρου. Ενδέχεται δε, να μην ακουμπίσει καθόλου το κάστρο. Άλλωστε, αν δείτε πως ήταν το κάστρο κάποιους αιώνες πρίν, θα συμπεράνετε ότι κάποιες παρεμβάσεις γίνονται εξ ανάγκης.

Το κεφάλαιο αυτό δεν μπορεί να κλείσει έτσι εύκολα. Υπάρχει και συνέχεια.

 

Με εκτίμηση,

Μάρκος Τριπολίτης,

ΑρχιτέκτοναςNαυπηγός / Μηχανικός

CEO, PiraeusMarineServicesS.A. 

Ειδήσεις σήμερα

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Ακολουθήστε μας στο Google News. Σχολιάστε στην σελίδα μας στο Facebook.

Ο Πολίτης είσαι εσύ. Γίνε συνδρομητής της εβδομαδιαίας έντυπης έκδοσης.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ