Δύσκολες εποχές για τους «πρίγκιπες» της τηλεόρασης

Δύσκολες εποχές για τους «πρίγκιπες» της τηλεόρασης

Οι εποχές που οι τηλεστάρ υπέγραφαν συμβόλαια εκατομμυρίων πέρασαν ανεπιστρεπτί - Το ενδιαφέρον των καναλιών για ακριβοπληρωμένα πρόσωπα ολοένα μειώνεται και ουδείς πλέον θεωρείται αναντικατάστατος μπροστά σε ένα τηλεοπτικό μωσαϊκό που αλλάζει με ταχείς ρυθμούς

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
MasterChef2
Η επόμενη σεζόν στην τηλεόραση έχει ήδη σχεδιαστεί και όλα θα είναι διαφορετικά από τον Σεπτέμβριο. Οι παλιοί παίκτες δοκιμάζουν τις δυνάμεις και την εμπειρία τους την ώρα που οι νεότεροι καναλάρχες αρχίζουν να συνειδητοποιούν πως η τηλεόραση δεν είναι «εύκολο παιχνίδι» και μάλλον θυμίζει περισσότερο σκακιέρα και λιγότερο κουλοχέρη.

Ειδικά όταν η διαφημιστική πίτα έχει περιοριστεί κοντά στα 250 εκατ. ευρώ από το 1,2 δισ. του παρελθόντος το σύνθημα που κυριαρχεί είναι «Λεφτά δεν υπάρχουν». Σε όλο αυτό προστίθεται και η αστάθεια που δημιουργεί το ενδεχόμενο των εκλογών. Η ημερομηνία των εθνικών εκλογών λειτουργεί ως τροχοπέδη στην ήδη πληγωμένη αγορά, καθώς σε ενδεχόμενη διεξαγωγή τους τον Οκτώβριο του 2019 είναι βέβαιο ότι θα παγώσουν όλα και θα υπάρξουν ματαιώσεις και καθυστερήσεις λόγω της δραματικής μείωσης των επενδύσεων και της διαφημιστικής κινητικότητας.

Πριν από μερικούς μήνες ένας παρουσιαστής πρώτης γραμμής, συνομιλώντας με τους συνεργάτες του στο πλατό της εκπομπής του, είχε εξομολογηθεί τον μεγαλύτερο φόβο του. Δεν είχε να κάνει με την τηλεθέαση, αλλά με το ενδεχόμενο να μην ανανεωθεί το συμβόλαιο μιας πανίσχυρης παρουσιάστριας, όπως ακουγόταν στην πιάτσα. Και βέβαια ο λόγος δεν ήταν αλτρουιστικός, αλλά καθαρά προσωπικός. Το εξήγησε και ο ίδιος άλλωστε: «Αν δεν ανανεώσει η X, τότε υπάρχει κίνδυνος για ντόμινο. Το να μη συνεχιστεί η συνεργασία με συμβόλαιο της λογικής της δέσμευσης για κάποια χρόνια με σταθερή αμοιβή σημαίνει το τέλος των συμβολαίων. Και επειδή ήδη κάποιοι το εφαρμόζουν, είναι θέμα χρόνου να γίνει πραγματικότητα για όλα τα κανάλια».

Λογικά ο συγκεκριμένος παρουσιαστής έβλεπε μπροστά. Και είδε ακριβώς αυτό που ερχόταν. Την αλλαγή δηλαδή που σηματοδοτούσε ένα θορυβώδες τέλος εποχής για την ελληνική τηλεόραση, η οποία αντιμετωπίζοντας το ενδεχόμενο να σκάσει μία ακόμη «φούσκα», που διογκώθηκε από τις παχυλές αμοιβές και τα ανεξέλεγκτα κόστη, αλλά κυρίως από το γεγονός της αποτυχίας της οικονομικής εξίσωσης, ήταν λογικό και επόμενο.

Οι δεσμεύσεις δεν ωφελούν και ενίοτε ζημιώνουν. Δεν είναι λίγα τα κανάλια που βρέθηκαν ξαφνικά με συμβόλαια εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ και παρουσιαστές ανενεργούς ή παρουσιαστές οι οποίοι δεν κατάφεραν να φέρουν τα χρήματα που κόστιζαν. Μέχρι και σήμερα υπάρχουν κανάλια τα οποία έχουν συμβόλαια εκατομμυρίων με παρουσιαστές-σημαίες, οι οποίοι πληρώνονται αδρά ακόμη και για μία μαγνητοσκοπημένη εκπομπή την εβδομάδα.

Οι μηνιαίες αμοιβές για απλά συμβόλαια διάρκειας ενός έτους το λιγότερο και τρία χρόνια το περισσότερο κυμαίνονται από 1.500 έως και 20.000 ευρώ.

Κλείσιμο
Ο όρος που συνιστά δικλίδα ασφαλείας και για τις δύο πλευρές είναι αυτός ο οποίος απαιτεί σε περίπτωση πρόωρης λήξης του συμβολαίου να αποζημιώσει η πλευρά που αποχωρεί την άλλη με όλο το ποσό που εκκρεμεί και ενίοτε και με ρήτρες. Γι’ αυτό τον λόγο πολλοί σταθμοί αποφάσισαν, προκειμένου να προφυλαχθούν από ενδεχόμενες αλλαγές, να υπογράφουν συμβόλαια τα οποία έχουν τη διάρκεια που έχουν και οι εκπομπές. Για παράδειγμα, φέτος ο ΑΝΤ1, αν και είχε δεσμεύσει με συμβόλαιο τον Γιώργο Λιάγκα, λόγω μη συμφωνίας για αξιοποίησή του πλήρωνε κανονικά τις οικονομικές υποχρεώσεις προς τον παρουσιαστή. Κάτι που συνέβη και με άλλα πρόσωπα, π.χ. με τη Νικολέττα Ράλλη κ.ά.


ralli
Η Νικολέττα Ράλλη αν και δεν αξιοποιήθηκε πληρωνόταν κανονικά λόγω συμβολαίου


Σύμφωνα με ένα από τα κορυφαία στελέχη της τηλεοπτικής αγοράς που μίλησε στο «ΘΕΜΑ», «αυτό που πλέον εφαρμόζουμε είναι να μην κλείνουμε και να μη δεσμεύουμε πρόσωπα εκ των προτέρων, αλλά να επιλέγουμε πρόσωπα τα οποία θα εξυπηρετούν τα format που έχουμε ήδη εντάξει στο πρόγραμμα και τον σχεδιασμό μας. Πάντα όμως θα υπάρχουν τα λεγόμενα πρόσωπα-σημαίες, αυτά δηλαδή τα οποία θέλει να έχει κάθε κανάλι στην πρώτη γραμμή του ή στη λεγόμενη βιτρίνα του και συνιστούν ισχυρά brands. Από κει και πέρα έχει ήδη δρομολογηθεί εδώ και καιρό μία εκλογίκευση των αμοιβών όλων των τάξεων. Του χρόνου αυτό αναμένεται να γίνει ακόμη πιο έντονο. Εξαίρεση συνιστά η πρωινή ζώνη, η οποία πάντα είναι μια ιδιαίτερη συνθήκη και αποδεδειγμένα θέλει ένα δυνατό όνομα, το οποίο μάλιστα θα μπορεί να καλύπτει τις πολύπλευρες ανάγκες ενός τρίωρου ζωντανού προγράμματος. Οι εποχές Κορομηλά, τότε που το όνομα ήταν πιο ισχυρό κι από την εκπομπή, πέρασαν ανεπιστρεπτί».

Η συγχώνευση ALPHA-STAR επηρεάζει σημαντικά την εξέλιξη των συμβολαίων του σταθμού της Κάντζας, καθώς είναι ακόμη ενεργά πολύ υψηλά συμβόλαια, τα οποία δεν συνάδουν με τη φιλοσοφία της οικονομικής εξυγίανσης που θέλουν να φέρουν οι εμπνευστές αυτής της σύμπραξης των δύο καναλιών.

Στον ΣΚΑΪ το πρόβλημα αυτή την περίοδο είναι η επαναδιαπραγμάτευση με την άλλοτε... κότα με τα χρυσά αυγά, την Acun Medya, μετά την αποτυχία του «Survivor» στον πίνακα τηλεθέασης. Η στροφή που γίνεται προς τη μυθοπλασία είναι έντονη, αφού τέσσερις σειρές έχουν ήδη δρομολογηθεί. Μία στροφή που αποδυναμώνει και το σενάριο των παρουσιαστών και αφορά και τα υπόλοιπα κανάλια, αφού όπου υπάρχουν πολλές σειρές υπάρχουν λιγότερες εκπομπές που απαιτούν παρουσιαστές. «Το παράδειγμα του “MasterChef”, το οποίο κατάφερε να λειτουργήσει μόνο με τους κριτές, είναι ένα τρανταχτό παράδειγμα για το ότι όλα μπορούν να γίνουν ακόμη και καταργώντας τις παραδοσιακές συνταγές προηγούμενων δεκαετιών», σχολιάζει επικεφαλής προγράμματος ιδιωτικού σταθμού.


MasterChef2
«Το παράδειγμα του“MasterChef” είναι ένα τρανταχτό παράδειγμα για το ότι όλα μπορούν να γίνουν ακόμη και καταργώντας τις παραδοσιακές συνταγές προηγούμενων δεκαετιών», σχολιάζει επικεφαλής προγράμματος ιδιωτικού σταθμού


Επιπλέον, σκεπτικά είναι τα στελέχη του συνόλου των ιδιωτικών σταθμών με τα ζητήματα των ποσοστών από τη διαφήμιση των προϊόντων που διεκδικούν κάποια λαμπερά και μεγάλα ονόματα, καθώς υπάρχουν περιπτώσεις που το κανάλι βρίσκεται με ψίχουλα και οι παρουσιαστές με υπέρογκες αμοιβές.

Αλλαγές και νέοι παίκτες

Η είσοδος του OPEN στην τηλεοπτική αρένα προκάλεσε λιγότερες αναταράξεις απ' όσες αρχικά είχαν υπολογιστεί. Το γεγονός ότι πρόκειται για ένα νεοσύστατο κανάλι το οποίο προσπαθεί να βρει το στίγμα του στον τηλεοπτικό χάρτη είναι αναμφισβήτητο. Οπως και το γεγονός ότι έγιναν λάθος εκτιμήσεις, μεγάλα ανοίγματα και αρκετά λάθη στην προσπάθεια να κατακτηθεί ένα μερίδιο στην αγορά. Η μυθοπλασία του, η οποία λανθασμένα διαφημίστηκε ως «συνέχεια του ΜEGA», απέτυχε και πλέον συμμαζεύτηκε άρον άρον προκειμένου να περιοριστεί η ζημιά. Κάποια πρότζεκτ αποσύρθηκαν προτού καλά-καλά στηθούν, ενώ κάποια άλλα, τα οποία και πολυδάπανα ήταν αλλά και πολυδιαφημισμένα, δεν τα κατάφεραν και ουσιαστικά διόγκωσαν το πρόβλημα. Φυσικά υπάρχουν και οι φωτεινές εξαιρέσεις, όπως το «Για την παρέα» με τον Νίκο Μουτσινά, το οποίο δικαιολογημένα θεωρείται το τηλεοπτικό φαινόμενο της χρονιάς. Ο Ιβάν Σαββίδης μοίρασε απλόχερα χρήματα και εμπιστοσύνη μέχρι τώρα, ήρθε όμως η ώρα να κάνει και την αξιολόγηση των πεπραγμένων και να διορθώσει όλα τα λάθη τα οποία κοστίζουν χρήμα και τηλεοπτικό χρόνο. Ούτε η ενημέρωση δικαίωσε τις προσδοκίες του, ειδικά σε ό,τι αφορά το κεντρικό δελτίο ειδήσεων, το οποίο φλερτάρει σε μόνιμη βάση με το 5%.


moutsinas
Ο Νίκος Μουτσινάς ήταν το τηλεοπτικό φαινόμενο της χρονιάς. Παρ' όλα αυτά στο Open ήρθε η ώρα της αξιολόγησης


Επιπλέον, η είσοδος της Alter Ego του Βαγγέλη Μαρινάκη, ο οποίος περιμένει τον έλεγχο του φακέλου του από το ΕΣΡ προκειμένου να πάρει την πολυπόθητη άδεια και να μπει κι εκείνος δυναμικά στην αρένα, πιέζει ακόμη περισσότερο το σύστημα, που βλέπει άλλο ένα κομμάτι της διαφημιστικής πίτας να πηγαίνει σε νέο κανάλι. Ο κ. Μαρινάκης αναμένεται να κινηθεί επιθετικά ενεργοποιώντας για μία ακόμη φορά την αγορά εργασίας και στήνοντας ένα ανταγωνιστικό πρόγραμμα που θα διεκδικήσει καλή θέση.

Τέλος, το λάφυρο της ταινιοθήκης του MEGA παραμένει δίχως ιδιοκτήτη. Οπως αποδείχθηκε, πάντως, στο πέρασμα του χρόνου, το άλλοτε ισχυρό κανάλι κατάφερνε να χτυπά πρωτιές ακόμη και με χιλιοπαιγμένες επαναλήψεις σειρών την ώρα που οι νεότεροι περιορίζονταν σε μονοψήφιες επιδόσεις με κακές απομιμήσεις του. Αυτό σημαίνει πως η διεκδίκησή του θα είναι σκληρή.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα

Δείτε Επίσης