Τρίτη 23 Ιούνη 2020
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ
Προσαρμογή της Δικαιοσύνης στις σύγχρονες ανάγκες του κεφαλαίου

Η στενότερη προσαρμογή της λειτουργίας της Δικαιοσύνης στις «ανάγκες» επιχειρηματικών ομίλων και «επενδυτών» συνεχίζεται με σταθερά βήματα και από την κυβέρνηση της ΝΔ πιάνοντας και εδώ το νήμα από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, όπως επιβεβαιώνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης που ήδη συζητείται από την Παρασκευή στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής.

Το νομοσχέδιο φέρει τον τίτλο «Ενιαίο κείμενο Δικονομίας για το Ελεγκτικό Συνέδριο, ολοκληρωμένο νομοθετικό πλαίσιο για τον προσυμβατικό έλεγχο, τροποποιήσεις στον Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο και διατάξεις για την αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης» και περιέχει 364 άρθρα.

Πέρα από τις άλλες αντιδραστικές διατάξεις που περιέχει, το νομοσχέδιο προβλέπει ειδικά τμήματα στα Πρωτοδικεία και Εφετεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, όπου με fast track διαδικασίες θα εξετάζονται υποθέσεις που αφορούν επενδυτικά σχέδια στην Ενέργεια, στις Τηλεπικοινωνίες και τη Διαχείριση Δεδομένων, όταν οι υποθέσεις εργαζομένων και απλών πολιτών λιμνάζουν επί χρόνια.

Παράλληλα, πέρα από την κωδικοποίηση της υπάρχουσας διάσπαρτης νομοθεσίας που διέπει τη λειτουργία του Ελεγκτικού Συνεδρίου, εισάγει σειρά αντιδραστικών διατάξεων, αρκετές για τις οποίες, όπως είναι η ίδρυση των ειδικών τμημάτων για τους επιχειρηματίες, έχει εκφράσει αντιρρήσεις και η Ενωση Δικαστών.

Χτες, στην Επιτροπή έγινε συζήτηση με τους εξωκοινοβουλευτικούς φορείς και ακολούθησε η συζήτηση επί των άρθρων του νομοσχεδίου.

Ενδεικτικά από τα πιο αντιδραστικά άρθρα, όπως αυτά παρουσιάστηκαν από την ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Μαρία Κομνηνάκα, η οποία και καταψήφισε το νομοσχέδιο, είναι:

  • Το άρθρο 6, όπου στην παρ. 1 προβλέπεται ότι οι αιτήσεις που κατατίθενται στο Ελεγκτικό Συνέδριο και υπάγονται στην αρμοδιότητα των πολιτικών δικαστηρίων, απορρίπτονται ως απαράδεκτες, αντί να παραπέμπονται στα πολιτικά δικαστήρια ώστε να μην ταλαιπωρούνται οι πολίτες με πρόσθετα έξοδα και να μην κινδυνεύουν να χάσουν δικαιώματα.
  • Το άρθρο 17, το οποίο προωθεί την ηλεκτρονική διεξαγωγή των δικών με τρόπο που προκαλεί κινδύνους για τη συλλογική και ατομική προστασία προσωπικών δεδομένων, υπονομεύει την αρχή της δημοσιότητας της δίκης.
  • Το άρθρο 301 κατοχυρώνει και νομοθετικά τη δυνατότητα της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου να επιβάλλει τα αποτελέσματα της απόφασής της σε χρόνο μεταγενέστερο της έκδοσης για λόγους δημοσίου συμφέροντος, να μπορεί δηλαδή το δικαστήριο να «χαρίζει» χρόνο στην παρανομία της διοίκησης. «Αυτό δηλαδή που συνέβη με τις σχετικές αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας για τους συνταξιούχους, έρχεται τώρα η κυβέρνηση και το κατοχυρώνει νομοθετικά», σημείωσε η βουλευτής του Κόμματος. Αυτά συνοδεύονται και με γενική αύξηση των παραβόλων, ακόμη και στις συνταξιοδοτικές υποθέσεις.
  • Το άρθρο 325 είναι ένα ακόμα δωράκι στους εφοπλιστές αφού προβλέπει ότι οι συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας για τις «άγονες» γραμμές, οι οποίες ως γνωστόν συνοδεύονται και με επιδότηση πολλών εκατομμυρίων, θα ελέγχονται από το Ελεγκτικό Συνέδριο εκ των υστέρων, που σημαίνει πρακτικά ότι δεν γίνεται κανένας έλεγχος.
  • Οσον αφορά τα άρθρα που αφορούν τη λειτουργία ειδικών τμημάτων είναι τα 359 και 360 κ.ά.

Ο υπουργός Δικαιοσύνης, Κ. Τσιάρας, δεν έκρυψε λόγια χτες σημειώνοντας σε όλους τους τόνους πως «η λειτουργία της Δικαιοσύνης είναι άμεσα συνδεδεμένη με την οικονομία της χώρας», «το 93% των μεγάλων επιχειρήσεων που πάει να επενδύσει σε μία χώρα το πρώτο που ρωτάει είναι πώς λειτουργεί η Δικαιοσύνη», «η όποια υποψήφια επένδυση δεν πρόκειται να γίνει ποτέ, αν η Δικαιοσύνη δεν λειτουργεί προς όφελος της ανάπτυξης» κ.ο.κ. Εξηγώντας δε γιατί προτιμώνται οι επενδυτές στην Ενέργεια, στις Τηλεπικοινωνίες και τη Διαχείριση Δεδομένων είπε: «Οι τρεις αυτοί τομείς είναι τα τρία κορυφαία ζητήματα του ανταγωνισμού, που στην πραγματικότητα σηματοδοτούν τον ανταγωνισμό και την ανάπτυξη για μια χώρα».

Οι τελευταίες αναφορές έγιναν κυρίως απαντώντας προς τον ΣΥΡΙΖΑ καθώς ο εισηγητής του, Θ. Ξανθόπουλος, δεν διαφώνησε βέβαια με το αίσχος των ειδικών τμημάτων στα δικαστήρια για τους επιχειρηματίες, αλλά έθεσε το θέμα να συμπεριληφθούν και άλλες επενδύσεις, «όπως στις κατασκευές». Συνολικά, ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΙΝΑΛ/ΠΑΣΟΚ και η Ελληνική Λύση επιφυλάχθηκαν. Το ΜέΡΑ25 καταψήφισε αν και μέσω της ειδικής του αγορήτριας, Φ. Μπακαδήμα, χαιρέτισε εμβληματικές αντιδραστικές διατάξεις όπως το άρθρο 17 για την ηλεκτρονική διεξαγωγή δικών.

Προωθείται απροκάλυπτα η υποταγή της Δικαιοσύνης στις ανάγκες του κεφαλαίου

Η Μ. Κομνηνάκα επισήμανε ότι η βασική φιλοσοφία του νομοσχεδίου είναι η προσαρμογή της λειτουργίας του Ελεγκτικού Συνεδρίου «στις κυβερνητικές επιδιώξεις, προς όφελος των επιχειρηματικών ομίλων και σε βάρος των εργαζομένων, των μικρών επαγγελματιών, των συνταξιούχων, των οικονομικά αδύναμων» και «συνολικά μια Δικαιοσύνη πλήρως υποταγμένη στις ανάγκες του κεφαλαίου».

Ειδικά για τα άρθρα 359, 360 ανέφερε ότι «δημιουργείτε και με τη βούλα απροκάλυπτα μια Δικαιοσύνη δύο ταχυτήτων, για πολίτες δύο ταχυτήτων, που εξάλλου είναι γνωστό ότι υπάρχουν», ενώ ανέδειξε ότι «εκτίθεστε ακόμα περισσότερο στους εργαζόμενους, στους συνταξιούχους, στους αυτοαπασχολούμενους, αλλά και πιο ειδικά στους εργαζόμενους στο χώρο της Δικαιοσύνης, το νομικό κόσμο, για τους αντιλαϊκούς στόχους που υπηρετείτε από κοινού, φυσικά, με ό,τι μέχρι τώρα έχει πράξει ο ΣΥΡΙΖΑ και τα άλλα αστικά κόμματα, με τα οποία συμπλέετε στη βασική κατεύθυνση, αλλά διαφέρετε μόνο στις μορφές και τον τρόπο υλοποίησής της».


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ