Στη Λέρο «Ο Ονειρούλης στον μαγικό κόσμο των Σχημάτων»

Στη Λέρο «Ο Ονειρούλης  στον μαγικό κόσμο των Σχημάτων»

Στη Λέρο «Ο Ονειρούλης στον μαγικό κόσμο των Σχημάτων»

Λίζα Γ. Τσοπανάκη

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 611 ΦΟΡΕΣ

«Το θέατρο είναι αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας», αναφέρει η ηθοποιός Ντόρα Ζαχαροπούλου

Η Ντόρα Ζαχαροπούλου, η ηθοποιός με δεκάδες συμμετοχές σε θεατρικές και τηλεοπτικές παραγωγές, γράφει και σκηνοθετεί έργα για ενήλικες και παιδιά. Η ίδια είναι ιδρύτρια της ομάδας «Άνασσα» και σχεδιάζει εργαστήρια και παραστάσεις, όπου συνδυάζει τις θετικές επιστήμες με καλές τέχνες. Λίγες μέρες πριν ταξιδέψει στη Λέρο με την ομάδα της και την εκπαιδευτική δράση «Ο Ονειρούλης στον μαγικό κόσμο των Σχημάτων» η οποία θα παρουσιαστεί στη Δημοτική Βιβλιοθήκη στις 4, 5, και 6 Δεκεμβρίου για μαθητές Νηπιαγωγείων και Δημοτικών Σχολείων αλλά και στις 3 Δεκεμβρίου στο Ledu, Κέντρο Μη Τυπικής Εκπαίδευσης της ΑΡΣΙΣ για παιδιά πρόσφυγες-μετανάστες, μίλησε στη "Ροδιακή" για τις όμορφες αυτές δράσεις.

Κυρία Ζαχαροπούλου, πείτε μας λίγα λόγια για την παράσταση "Ονειρούλης" που ήδη παίζεται στην Αθήνα και θα ανέβει και στη Λέρο για 3 μέρες.
Η παράσταση "Ο Ονειρούλης στον μαγικό κόσμο των Σχημάτων" είναι μια παράσταση για τα σχήματα και τη γεωμετρία. Είναι μια ιστορία που περιγράφει τη δημιουργία της γραμμής και όλων των σχημάτων αλλά και ολόκληρου του κόσμου, μέσα από τη σκέψη και την κίνηση ενός σημείου. Το σημείο μόνο του σκέφτεται, ονειρεύεται, δημιουργεί τη γραμμή, παίζει με τη γραμμή και φτιάχνει όλο τον κόσμο. Αυτή είναι η βασική ιδέα, η παράσταση και η εκπαιδευτική δραστηριότητα που τη συμπληρώνει ήταν ο δικός μας τρόπος για να μιλήσουμε, όχι μόνο για τις έννοιες της γεωμετρίας αλλά και για το πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε εμείς οι ίδιοι όσα ονειρευόμαστε και ίσως ακόμη περισσότερα πράγματα από αυτά που ονειρευόμαστε. Η εκπαιδευτική δραστηριότητα έχει να κάνει με τους πίνακες του Καντίνσκι και τη ζωή του ζωγράφου, και μετά από αυτή τη δραστηριότητα τα παιδιά φτιάχνουν από ένα φύλλο χαρτί μαριονέτες με βάση τα σχήματα και έτσι χρησιμοποιούν όλα αυτά που έχουν ακούσει κατά τη διάρκεια της δράσης και τα κάνουν πράξη.

Βλέπουμε ότι η παράσταση και η δράση απευθύνεται σε μαθητές νηπιαγωγείου και δημοτικού σχολείου. Πόσο εύκολο όμως είναι οι γεωμετρικές έννοιες να μεταδοθούν σε μαθητές νηπιαγωγείου;
Εγώ αυτό που έχω δει μέσα από την προσπάθεια που κάναμε και νομίζω πετύχαμε, είναι ότι τα παιδιά καταλαβαίνουν πάρα πολύ καλά τις έννοιες της γεωμετρίας. Καταλαβαίνουν την έννοια ολιστικά, γιατί δεν είναι μόνο το θεωρητικό κομμάτι αλλά χρησιμοποιούν στην πράξη τη γεωμετρία, και ξέρετε η έννοια δεν είναι μόνη της μόνο μια πληροφορία.
Έχει πάρα πολύ ενδιαφέρον και είναι κάτι που θα θέλαμε να το συνεχίσουμε και είναι μέσα στα σχέδιά μας. Να φτιάξουμε δηλαδή δράσεις, παραστάσεις και εργαστήρια που να συνδυάζουν γεωμετρία με τις καλές τέχνες. Μπορούμε να προσεγγίσουμε θεωρώ τη γεωμετρία ανάλογα με την ηλικία και τα ενδιαφέροντα των ανθρώπων που συμμετάσχουν στις δράσεις.

Στην ουσία τέχνη και επιστήμη αλληλοβοηθούνται;
Η βασική τεχνική της δημιουργίας και της εκμάθησης είναι η ίδια. Από εκεί και πέρα αλλάζει λίγο το ύφος, ο τρόπος. Νομίζω όμως πως και η τέχνη μιλάει για τον κόσμο και η επιστήμη το ίδιο, απλώς με πολύ διαφορετικό τρόπο η μια από την άλλη. Αλληλοσυμπληρώνονται.

Γιατί επιλέξατε τη Λέρο προκειμένου να παρουσιάσετε αυτή την εκπαιδευτική δράση και όχι κάποιο άλλο, μεγαλύτερο νησί;
Η Λέρος είναι ένα νησί αρκετά μακριά από την Αθήνα, από το κέντρο. Νιώσαμε ότι θα μπορούσαμε να προσφέρουμε στα παιδιά μια διαφορετική δράση από αυτές που βλέπουν συνήθως. Να έρθουμε σε επικοινωνία με τα παιδιά και το νησί. Είναι άλλωστε δύσκολο να πραγματοποιηθούν δράσεις σε τέτοιες περιοχές, πιστεύω ότι θα έπρεπε σταδιακά η πολιτεία να βοηθήσει ακόμη περισσότερο από ό,τι βοηθάει τώρα στο να φτάσουνε και άλλες δράσεις σε νησιά όπως η Λέρος. Όχι ότι το νησί της Λέρου δεν έχει πολιτιστικές δράσεις, απλώς θεωρώ ότι είναι ωραίο να "ανακατευτούμε", να έρθουν δηλαδή δράσεις από την Αθήνα στη Λέρο, από τη Λέρο στην Αθήνα και έτσι να μικρύνει αυτή η απόσταση πολιτιστικά ανάμεσα στις περιοχές. Επίσης η Λέρος είναι ένα νησί που έχει αυτή τη στιγμή δομή προσφύγων και θέλαμε να πραγματοποιήσουμε και στα παιδιά του νησιού δράσεις αλλά και στο Ledu.

Θα έχετε λοιπόν και μια συνεργασία με την ΑΡΣΙΣ ώστε να υπάρξουν δράσεις και για τους πρόσφυγες.
Ναι, θα κάνουμε μια παράσταση στο Ledu, το Κέντρο μη Τυπικής Εκπαίδευσης της ΑΡΣΙΣ που βρίσκεται στη Λέρο. Ήδη μας βοήθησαν να εξελίξουμε την εκπαιδευτική δραστηριότητα, έγιναν κάποιες μεταφράσεις στα Αραβικά, ούτως ώστε τα παιδιά να έχουν ένα έντυπο σε ελληνικά και αραβικά. Πιστεύουμε πως με αυτό τον τρόπο βοηθάμε τους ανθρώπους αυτούς να μάθουνε τη γλώσσα και να αισθανθούν πιο άνετα και πιο "ζεστά" στους χώρους που φιλοξενούνται. Πιστεύω ότι η επιστήμη και η τέχνη αποτελούν μια κοινή γλώσσα και ίσως θα ήταν μια ευκαιρία με αυτή την κοινή γλώσσα να έρθουμε ακόμα πιο κοντά.

Τι ρόλο μπορεί να παίξει η τέχνη και ειδικότερα το θέατρο στην παιδαγωγική διαδικασία;
Το θέατρο είναι αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Μέσα από την τέχνη μπορούμε να καταλάβουμε πολύ καλύτερα ορισμένα πράγματα, να τα νιώσουμε, είναι πιο ολιστικός τρόπος. Μπορούμε να δημιουργήσουμε και να δοκιμάσουμε όχι μόνο τις έννοιες, αλλά να νιώσουμε πιο πολύ το τι είναι αυτό που μας μαθαίνουν. Είτε αυτό είναι θετικές, είτε ανθρωπιστικές επιστήμες. Μπορούμε να το καταλάβουμε πολύ καλύτερα γιατί περνάει μέσα από τις αισθήσεις, όχι μόνο από τον εγκέφαλο. Οπότε, είναι πιο ολοκληρωμένη η γνώση που παίρνουμε. Θεωρώ ότι τα επόμενα χρόνια εκεί κατευθύνεται η εκπαίδευση, δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι υπάρχουν πάρα πολλά workshops, πάρα πολλοί άνθρωποι από τις θετικές και ανθρωπιστικές επιστήμες που επιλέγουν το θεατρικό παιχνίδι για να περάσουν αυτό που θέλουν στους μαθητές τους. Πιστεύω ότι είναι πολύ σημαντική η τέχνη στην εκπαίδευση. Αλληλοσυμπληρώνονται.

Πιστεύετε ότι στη χώρα μας έχει δοθεί η βαρύτητα που θα έπρεπε;
Τίποτα δεν είναι αρκετό, πάντα θα χρειάζεται περισσότερο. Δεν είναι εύκολο να αλλάξουμε νοοτροπία μέσα σε ένα μικρό χρονικό διάστημα. Νομίζω πως υπάρχει η ανάγκη να γίνουν περισσότερες δράσεις, να συμμετάσχουν περισσότεροι άνθρωποι για να αποδείξουμε το θετικό πρόσημο της χρήσης των τεχνών στην εκπαιδευτική διαδικασία ώστε να ενταχθούν σταθερά στο μέλλον ανάλογες δράσεις στο σχολικό πρόγραμμα.

Ποια είναι η ομάδα «Άνασσα» και ποιος είναι ο σκοπός της ίδρυσής της;
Η «Άνασσα» έχει ζωή δέκα χρόνια τώρα, οι παραστάσεις και τα εργαστήρια δεν ξεκίνησαν για παιδιά αλλά για ενήλικες. Κάναμε και κάνουμε παραστάσεις και εργαστήρια με θέμα τις θετικές και τις ανθρωπιστικές επιστήμες. Έχουμε φέρει σε επαφή καλλιτέχνες με επιστήμονες και εκπαιδευτικούς, και τα επόμενα χρόνια θα ασχοληθούμε πιο πολύ με πιο σύνθετες έννοιες. Αυτό έχουμε σκοπό. Οι δράσεις μας γίνονται στα ελληνικά και κάποιες από αυτές στα αγγλικά και είμαστε σε μια συνεχή κίνηση.

Και προπάντων δημιουργική.
Εμείς έτσι το νιώθουμε, ελπίζουμε να αφήσουμε κάτι πίσω μας, κάτι όμορφο που να το χρησιμοποιήσουν και όλοι οι υπόλοιποι.

Διαβάστε ακόμη

Γιάννης Παππάς: «Οι Eυρωεκλογές δεν είναι επίδειξη επαναστατικής γυμναστικής»

Νίκος Παντελής: Ο κωμικός από τη Ρόδο, είναι το πιο «φρέσκο» πρόσωπο της ελληνικής stand-up σκηνής

Αυξημένοι οι ατμοσφαιρικοί ρύποι στο κέντρο της Ρόδου το καλοκαίρι

Άφησε την Αδελαΐδα για να μεγαλώσει την οικογένειά της στη Λαχανιά

Όλγα Κεφαλογιάννη: Το 2024 θα είναι ακόμα μία εξαιρετική χρονιά για τον ελληνικό Tουρισμό

Γ. Χατζής: Πρέπει να καθίσουμε όλοι σε ένα τραπέζι και να συνθέσουμε ένα εθνικό σχέδιο υποδομών

Αντώνης Ζερβός: Ξεκίνησε ως «παιχνίδι» και κατέληξε ως στοίχημα με τον εαυτό μου

Ο ελληνικός Τουρισμός χρειάζεται εθνικό σχέδιο για να διατηρηθεί στην κορυφή, δηλώνει ο Γιάννης Ρέτσος