MENU

Επικοινωνίες Αστυνομίας και Πυροσβεστικού Σώματος με ακατάληπτα, δεν… λαμβάνω, επανεκκινήσεις ασυρμάτων και τηλεφωνικές κλήσεις στα προσωπικά τηλέφωνα των εκφωνητών. Βουβές, κουφές, και επικίνδυνα «τυφλές» ήταν οι πυροσβεστικές και αστυνομικές δυνάμεις τις κρίσιμες ώρες της φονικής πυρκαγιάς. Πληρώματα πυροσβεστικών ελικοπτέρων και αεροσκαφών επικοινωνούσαν με τις επίγειες δυνάμεις και το κέντρο επιχειρήσεων με τα κινητά τους τηλέφωνα. Αυτά προκύπτουν από την έκθεση αναφορών και ενημερωτικών για την δυσλειτουργία των ασυρμάτων, που συμπεριλαμβάνονται στη δικογραφία, σύμφωνα με τον «Ελεύθερο Τύπο».

Σε αυτή την έκθεση περιλαμβάνονται οι αναφορές αξιωματικών για τις προβληματικές επικοινωνίες που υπάρχουν, διαιωνίζονται και εξελίσσονται εμφατικά και θανατηφόρα την «Μαύρη Δευτέρα» της 23ης Ιουλίου 2019. Σε κατάθεση του, Υπαστυνόμος της Άμεσης Δράσης στις 4 Αυγούστου 2018, αναφέρει την έλλειψη ενημέρωσης από το Πυροσβεστικό Σώμα ως εξής: «Για την πυρκαγιά δεν είχε καμία άμεση ενημέρωση από την Π.Υ. με αίτημα την παροχή συνδρομής-βοήθειας ή για την πορεία και την εξέλιξή της. Η ενημέρωση του Κέντρου για την εξέλιξη του περιστατικού γινόταν μόνο από τις αστυνομικές δυνάμεις που βρίσκονταν στο σημείο». Άλλος αξιωματικός στις 30 Ιουλίου 2018 αναφέρει: «Καθ’ όλη τη διάρκεια διαπιστώθηκε δυσλειτουργία εκπομπής και λήψης σήματος, ιδιαίτερα με τους σταθμούς των οικείων αστυνομικών τμημάτων και ένεκα αυτού η επικοινωνία γινόταν πολλές φορές τηλεφωνικά».

«Δεν γνωρίζαμε που ήταν οι δυνάμεις»

Σε αναφορά του άλλος Υπαστυνόμος στο τηλεφωνικό κέντρο της Άμεσης Δράσης λέει χαρακτηριστικά: «Η επικοινωνία με τις βραδινές δυνάμεις όπως με ενημέρωσαν οι εκφωνητές του Κέντρου Επιχειρήσεων της ΓΑΔΑ στην ευρύτερη περιοχή Ραφήνας-Νέου Βουτζά-Μάτι-Νέας Μάρκης καθώς και με τον επικεφαλής των μέτρων τάξης ο οποίος ήταν υπεύθυνος για την κατανομή των δυνάμεων, ήταν δυσχερής και τις περισσότερες φορές γινόταν τηλεφωνικά, πολλές φορές με τα προσωπικά κινητά τηλέφωνα των εκφωνητών πλην κάποιων περιπτώσεων όπου υπήρχαν σημεία στα οποία η επικοινωνία ήταν καλή. Το ίδιο πρόβλημα επικρατούσε τόσο στο αναλογικό όσο και στο ψηφιακό σύστημα επικοινωνίας».

Άλλος αξιωματικός περιγράφει ακόμη χειρότερα τα όσα συνέβαιναν: «Λόγω της δυσλειτουργίας εκπομπής και λήψης σήματος δεν γνωρίζαμε το ακριβές σημείο που βρίσκονταν οι δυνάμεις». «Λόγω του έντονου προβλήματος της κακής επικοινωνίας τις περισσότερες φορές ενημερωνόμουν για την επικρατούσα κατάσταση μέσω του προσωπικού μου τηλεφώνου και ενημέρωνα και τους ανώτερους αξιωματικούς».

Σε άλλη αναφορά αξιωματικός της Άμεσης Δράσης δηλώνει ότι δεν μπορούσε να προσδιορίσει τον αριθμό των κλήσεων που έκανε στο Κέντρο Επιχειρήσεων της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και επισημαίνει: «Υπήρξαν περιπτώσεις, που το Κέντρο της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας δεν απάντησε στις κλήσεις που πραγματοποίησα ειδικά τις πρώτες ώρες της υπηρεσίας μου».

Σε έγγραφό της η Διεύθυνση Τεχνικών Εφαρμογών και Διεύθυνση Τεχνικής Υποστήριξης αναφέρει αναλυτικά τις δυσλειτουργίες στη λήψη σήματος του συστήματος ραδιοεπικοινωνιών TETRA EXTRAS, από τις 16:54 τις 23ης Ιουλίου 2018 έως τις 05:30 της 24ης Ιουλίου 2018 σε Κινέττα, Ραφήνα, Νέα Μάκρη, Μάτι και Νέος Βουτζάς. Σε άλλη αναφορά στις 29 προς 30 Ιουλίου, μετά την τραγωδία καταγράφεται η ανυπαρξία σήματος στη Λ. Μαραθώνος και Πευκάλης στη Νέα Μάκρη, Λ. Μαραθώνος και Ευβοίας στη Ραφήνα, οικισμός Γαλήνη στην Κινέττα, Ζεφύρου και Καλαβρύτων στη Νέα Μάκρη, οδό Δημοκρατίας στη Νέα Μάκρη. Επισημαίνεται επίσης πως «κάνοντας επανεκκίνηση των φορητών ασυρμάτων υπάρχουν φορές που επανέρχεται το σήμα αλλά όχι πάντα».

Καθημερινά παρατηρείται έλλειψη σήματος

Οι αστυνομικές αναφορές τονίζουν πως μεγάλο πρόβλημα με έλλειψη σήματος (ένδειξη καμία υπηρεσία) παρατηρείται καθημερινά «πέριξ των κυβερνητικών κτιρίων της Βουλής, του Μεγάρου Μαξίμου, του Προεδρικού Μεγάρου και της Πρεσβείας των ΗΠΑ».

Σε ενημερωτικό σημείωμα του τμήματος Επιχειρήσεων της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Αττικής, παρουσιάζεται αναφορά της Διεύθυνσης Άμεσης Δράσης για την λειτουργία του ψηφιακού συστήματος ασύρματης επικοινωνίας TETRA Extras με την αποκλειστική χρήση ασυρμάτων τύπου NOKIA THR-800 και τερματικών οχημάτων τύπου NOKIA TMR-880. Στις 15 Ιουνίου 2018, σχεδόν ένα μήνα πριν την «Μαύρη Δευτέρα», αναφέρονται τα προβλήματα στην εκπομπή και λήψη σήματος στις εξής περιοχές:

Α΄ Κέντρο Άμεσης Δράσης: Σύνταγμα, Κολωνός, Πατήσια, Άγιος Παντελεήμονας, Καλλιθέα, Πετράλωνα, Άγιος Δημήτριος, Εξάρχεια, Παγκράτι, Βύρωνας, Δάφνη, Νέος Κόσμος, Νέα Σμύρνη, Γαλάτσι και Παλαιό Φάληρο.

Β΄ Κέντρο Άμεσης Δράσης: Χαϊδάρι, Αγία Βαρβάρα, Ελευσίνα, Περιστέρι, Μέγαρα, Ζεφύρι, Σαλαμίνα, Άγιος Ιωάννης Ρέντης, Κερατσίνι και Πέραμα

Ε΄ Κέντρο Άμεσης Δράσης: Μαραθώνας, Νέα Μάκρη, Μαρκόπουλο, Αγία Μαρίνα, Κορωπίου, Μεταμόρφωση, Ηράκλειο, Κηφισιά, Μαρούσι, Χαλάνδρι, Παπάγου, Χολαργός, Αγία Παρασκευή, Παλλήνη, Ραφήνα, Παιανία, Σπάτα, Καλύβια, Σαρωνίδα, Ανάβυσσος, Αργυρούπολη, Άλιμος, Γλυφάδα, Βάρη, Βουλιαγμένη, Βάρκιζα.

Στις 21:00 το βράδυ της 1ης Ιουλίου 2018 κατά τη διάρκεια λήψης αστυνομικών μέτρων για την συνάθροιση στην Πλατεία Συντάγματος, με αφορμή τη Συμφωνία των Πρεσπών παρατηρήθηκε σοβαρό πρόβλημα επικοινωνίας με αδυναμία εκπομπής και λήψης σήματος, στη Λ. Αμαλίας, στη Λ. Β. Γεωργίου και στην οδό Πανεπιστημίου.

Σε αναφορά της Υποδιεύθυνσης Αποκατάστασης Τάξης στις 2 Ιουλίου 2018, διαπιστώνονται γενικότερα προβλήματα στην επικοινωνία του Κέντρου Επιχειρήσεων με τα ΜΑΤ, καθώς οι φορητοί ασύρματοι λαμβάνουν σήματα του Κέντρου Επιχειρήσεων, αλλά δεν είναι δυνατή η διαβίβαση απάντησης από τις δυνάμεις που επιχειρούν. Αυτή η προβληματική επικοινωνία παρατηρείται στην Ηρώδου Αττικού και Λυκείου, Πρεσβεία Η.Π.Α., Αγίας Γλυκερίας και Κόκκερελ και στο Εφετείο Αθηνών, πιθανόν λόγω της κακής κατάστασης των φορητών ασυρμάτων από την πολυχρησία.

Αστυνομικός Διευθυντής των ΜΑΤ αναφέρει χαρακτηριστικά: «Το πρόβλημα εντοπίζεται στη λειτουργία των φορητών ασυρμάτων, οι οποίοι ενώ λαμβάνουν το Κέντρο Επιχειρήσεων δεν μπορούν να διαβιβάσουν με αποτέλεσμα να μην γνωρίζει το Κέντρο Επιχειρήσεων εάν έχουν ληφθεί τα διαβιβαζόμενα ή και οι δυνάμεις να μην μπορούν να διαβιβάσουν κάποιο συμβάν με αποτέλεσμα να δημιουργούνται τεράστια και ανυπέρβλητα προβλήματα επικοινωνίας, τα οποία μπορεί να έχουν απρόβλεπτες συνέπειες».

Σημειώνεται πως το σύστημα ραδιοεπικοινωνιών τρεις ημέρες πριν από την τραγωδία από την 20:55 της 20 Ιουλίου 2018 έως και 01:10 της 21 Ιουλίου 2018 ήταν εκτός λειτουργίας λόγω βλάβης.

Διακοπή εκπομπής για 6,5 ώρες τη «Μαύρη Δευτέρα»

Στο Αστυνομικό Τμήμα Ραφήνας, ο σταθμός βάσης εκπομπής του νέου ψηφιακού συστήματος ραδιοεπικοινωνίας SEPURA (υπάρχουν άλλοι δύο σε Νέα Μάκρη και Πεντέλη), για τις επικοινωνίες των αστυνομικών, σταμάτησε να εκπέμπει για… 6,5 ώρες (19:20-02:00), εξαιτίας διακοπής ρεύματος την «Μαύρη Δευτέρα». Κανείς από την Διεύθυνση Τεχνικής Υποστήριξης του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας, δεν είχε βάλει ένα… UPS, για την αδιάλειπτη παροχή ενέργειας από την μπαταρία του συστήματος.

Οι υπηρεσίες της Τροχαίας δεν είχαν ασυρμάτους συμβατούς με το νέο ψηφιακό σύστημα ραδιοεπικοινωνίας, κάτι που θα τους διευκόλυνε να συντονίσουν καλύτερα την διαδικασία διακοπής της κυκλοφορίας στην Λ. Μαραθώνος, αφού και με τους αναλογικούς ασυρμάτους είχαν διακεκομμένες κακές λήψεις και διαβιβάσεις. Η συγκεκριμένη εταιρεία, σύμφωνα με αστυνομικές πηγές, στις αρχές 2017, είχε προβεί σε δοκιμές του συστήματος, στο Μάτι, την Ραφήνα, Νέα Μάκρη, Μαραθώνα, Νέο Βουτζά και Καλλιτεχνούπολη (50 συνολικά), όπου διαπίστωνε ότι οι νέοι ασύρματοι είχαν καλό έως αποδεκτό σήμα, όχι όμως και οι παλιοί.

Ενδεικτική είναι η εικόνα στις εγκαταστάσεις σταθμών βάσης εκπομπής σημάτων επικοινωνίας, του ψηφιακού και αναλογικού συστήματος, της Ελληνικής Αστυνομίας, σε ένα διαμορφωμένο «δωματιάκι» εγκαταλελειμμένου κτιρίου στον Υμηττό. Κάποιους χώρους τους χρησιμοποιούν κλέφτες μοτοσυκλετών για την διάλυση των δικύκλων. Σε αυτό είναι τοποθετημένο το επικοινωνιακό κέντρο της Ελληνικής Αστυνομίας με τον αναλογικό και ψηφιακό σταθμό βάσης εκπομπής. Ο σταθμός αυτός παρουσίαζε προβληματικές εκπομπές σήματος, αρχικά εξαιτίας κλοπών καλωδίων από κυκλώματα πώλησης χαλκού, και σταμάτησε οριστικά τον Μάιο του 2018 λόγω… κεραυνού! Η βλάβη αποκαταστάθηκε τρεις ημέρες μετά την τραγωδία στο Μάτι, με πρωτοβουλία της εταιρείας, εκτιμώντας την αναγκαιότητα αξιόπιστων επικοινωνιών.

Πηγή: iefimerida.gr

Σιγή... ασυρμάτου τις ώρες της φονικής πυρκαγιάς στο Μάτι