Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Ρούλα Πισπιρίγκου Βασιλιάς Κάρολος της Αγγλίας Κέιτ Μίντλετον
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΑΓΟΡΑ

/

Ο φιλόλογος του Φροντιστηρίου "Άριστον" Πορετσάνος Ανδρέας επιμελήθηκε το κείμενο με τίτλο: "Ιστορία, στείρα αποστήθιση ή επιμορφωτική "πυξίδα";"

Ο φιλόλογος του Φροντιστηρίου "Άρισ...

Διαβάστε το

Μέσα στους αιώνες και στις χιλιετίες,από την <<γέννηση>> του κόσμου και του πολιτισμού,ένα πλάσμα προχωράει τη δική του ανηφοριά,άλλοτε με επιτυχία μέχρι την κορυφή και την αιώνια υστεροφημία και άλλοτε κατρακυλώντας ως τα Τάρταρα και τη λησμονιά:ο Άνθρωπος.Ο σύμμαχος και προσωπικός <<βιογράφος>>του ανθρώπου ανά τους αιώνες δεν είναι άλλος από την Ιστορία.Για ατελείωτες γενεές η Ιστορία αποτέλεσε τον φάρο του ανθρώπου στον καθημερινό αγώνα,που έδινε,γεμίζοντας την ζωή του,τόσο με πρότυπα θετικά ή αρνητικά,όσο και με βιωματικές εμπειρίες.Τι γίνεται όμως τη σήμερον ημέρα;Η ιστορία αποτελεί στήριγμα και <<όπλο>> του νέου ή έναν εφιάλτη,που τον τρομοκρατεί;

Ανέκαθεν η αρχαία Ελληνική ιστορία και δη ο Αρχαίος άνθρωπος αποτέλεσε το παράδειγμα προς μίμηση για κάθε λαό,όσον αφορά την Ανθρωπιστική παιδεία.Λαοί και αυτοκρατορίες μελετούσαν τον Ηρόδοτο και τους αγώνες των Ελλήνων εναντίον της ιμπεριαλιστικής Περσικής αυτοκρατορίας.Με τη μελέτη του Θουκυδίδη,του Ξενοφώντα και του Πολυβίου γίνεται γνωστό το αέναο διχαστικό πνεύμα των Ελλήνων και οι συνεχείς διαμάχες μεταξύ τους.Να μιλήσουμε μήπως για τον Αρριανό ο οποίος μας καθιστά γνωστή τις περιπέτειες του Αλεξάνδρου μέχρι τον Ινδό ποταμό;Η Αρχαία Ελληνική ιστορία,ούσα <<ζάμπλουτη>> πνευματικά τροφοδοτούσε την οικουμένη για αιώνες,είτε άμεσα,είτε έμμεσα(Βυζαντινή Αυτοκρατορία,Αναγέννηση κλπ).Ήταν προτέρημα,λόγου χάρη,για τον Περικλή να γνωρίζει τα πεπραγμένα του Μιλτιάδη και του Θεμιστοκλή,οι οποίοι έζησαν και μεγαλούργησαν αρκετά χρόνια πριν από αυτόν,διότι έχοντας εκείνους ως παράδειγμα,ξεκινούσε έναν προσωπικό αγώνα με τον εαυτό του,για να τους ξεπεράσει.

Τα τελευταία όμως χρόνια τα θεμέλια του εκπαιδευτικού συστήματος τρίζουν και οι απώλειες είναι αρκετές,με σημαντικότερη όλων την Ιστορία.Αρκεί να ξεφυλλίσει κανείς ένα σχολικό εγχειρίδιο του μαθήματος της Ιστορίας.<<Αμέτρητες ημερομηνίες>>,<<θυμίζει πιο πολύ οικονομία και κοινωνιολογία>>,<<20 σελίδες αποστήθιση>>,<<ουσία μηδέν,διότι μετά τις Πανελλαδικές τα ξεχνάμε όλα>>.Αυτές είναι μερικές από τις συνήθεις φράσεις μαθητών της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.Το αποτέλεσμα;Έξι χρόνια(Γυμνάσιο-Λύκειο) δίχως μια ουσιαστική γνώση,δίχως μια βιωματική προσέγγιση της Ιστορίας.Το παράδειγμα των μαχητών στις Θερμοπύλες και το όνομα <<Λεωνίδας>> θυμίζουν κάτι μακρινό.Ο Αλέξανδρος ο Μέγας είναι γνωστός πλέον μόνο για το όνομά του και για τις απαιτήσεις άλλων λαών...Το κρυφό σχολειό και οι γυναίκες του Ζαλόγγου-ναι εκείνες που θυσίασαν παιδιά και εαυτό για την αξιοπρέπεια-έχουν περάσει στη σφαίρα του μύθου.Οι Έλληνες αγωνιστές του 1940 δεν τυγχάνουν τιμή δισέλιδης αναφοράς από τα σχολικά βιβλία!

Η Ελληνική Ιστορία λοιπόν λησμονήθηκε!Υπάρχει πιο τραγικό από τούτο θα έλεγε πιθανόν ο <<Πατέρας της Ιστορίας>>,ο Ηρόδοτος;Η λέξη που προέρχεται από το αρχαιοελληνικό ρήμα οίδα(γνωρίζω) να είναι πλέον συνυφασμένη με την άγνοια,την λησμονιά;Και όμως δεν υπάρχει.Οι νέοι χαίρονται,όταν τελειώνουν τον <<Γολγοθά>> της στείρας αποστήθισης,δίχως να γνωρίζουν,πως πετάνε στα σκουπίδια την ισχυρότερη πυξίδα που τους δόθηκε στη ζωή.Καίνε ή σκίζουν τα βιβλία χωρίς να γνωρίζουν πως χάνουν κάθε επαφή με το ωραίο,εκείνο που οι <<αρχαίοι ημών πρόγονοι>> ονόμαζαν αρχαιοελληνικό κάλλος.Χάνουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τις μορφές που άλλαξαν τον κόσμο,που γέννησαν έννοιες όπως ελευθερία,δημοκρατία,αυταπάρνηση.Δεν μαθαίνουν για τα ηρωϊκά κατορθώματα των προγόνων,ούτε όμως και για τα λάθη τους,προκειμένου να μην τα επαναλάβουν.Θα ήταν πολύ διαφορετικά τα πράγματα,αν γινόταν εκτενής αναφορά στους νόμους του Σόλωνα,στη Δημοκρατία του Κλεισθένη,στην ηρωϊκή άμυνα στις Θερμοπύλες,στον αήττητο Αλέξανδρο και στους αγώνες μιας χούφτας ηρώων του 1821 και του 1940 απέναντι σε αυτοκρατορίες.Είναι νομοτελειακά βέβαιο πως  θα είχαν αποτραπεί πολλά σφάλματα αν τα παιδιά διδάσκονταν και τα λάθη των παλαιών,αν διδάσκονταν για τον Εφιάλτη,τον Πελοποννησιακό πόλεμο,την δολοφονία του Καποδίστρια κλπ.

Κλείνοντας λοιπόν μπορεί να γίνει αντιληπτό το πόσο σημαντικό είναι το χρέος των εκπαιδευτικών αυτές τις κρίσιμες,για το μάθημα της Ιστορίας στιγμές.Μόνο εκείνοι μπορούν να αποτελέσουν το κρίκο της αλυσίδας μεταξύ του παρελθόντος και του μέλλοντος.Μόνο εκείνοι μπορεί να καταστήσουν την Ιστορία πυξίδα για τους νέους και για τη ζωή τους και όχι απλά στείρα αποστήθιση για εισαγωγή σε μία σχολή και μόνο.Αξίζει να κλείσουμε με μία φράση του Κικέρωνα:<<Φως της Αλήθειας,μάρτυρας των καιρών,δάσκαλος της ζωής είναι η ίδια η Ιστορία>>...

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Αγορά