Θα πίστευε κανείς ότι η εκμάθηση της μητρικής γλώσσας είναι κάτι εύκολο, κάτι για το οποίο ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι προετοιμασμένος με τη γέννησή μας. Στο κάτω-κάτω όλα τα μωρά σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του κόσμου αποδεικνύονται ικανά για ομιλία: τη μια στιγμή «συλλαβίζουν» μπα, μπα, μπα, μα, μα, μα, και προτού καλά-καλά οι γονείς τους το αντιληφθούν η γλώσσα τους πάει ροδάνι! Πολύ περισσότερο δε, μπορούν σύντομα να μαθαίνουν και να απαγγέλλουν ποιήματα ολοένα και πιο μακροσκελή.

Ολα αυτά τα θαυμαστά δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση, λένε ερευνητές του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας στο Μπέρκλεϊ και υποστηρίζουν ότι η εκμάθηση της μητρικής μας γλώσσας από τη γέννησή μας μέχρι τα 18 έτη μας αποτελεί ένα αξιοσημείωτο διανοητικό κατόρθωμα. Οι αμερικανοί ερευνητές υπολόγισαν (χονδρικά είναι η αλήθεια) τις μονάδες πληροφορίας η οποία πρέπει να απορροφηθεί για την εκμάθηση της μητρικής γλώσσας των αμερικανοπαίδων ως να ήταν μονάδες δεδομένων των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Ετσι, το ένα bit (binary digit) πληροφορίας αποτέλεσε τη μονάδα πληροφορίας για τους υπολογισμούς τους και, όπως ισχύει στους υπολογιστές, οκτώ bits ισοδυναμούσαν με ένα byte.

Σύμφωνα με το άρθρο τους στην επιθεώρηση «Royal Society Open Science Journal», για την πλήρη εκμάθηση της Αγγλικής, τα παιδιά χρειάζεται να έχουν μέχρι τα 18 τους χρόνια απορροφήσει 12,5 εκατομμύρια bits πληροφορίας, ποσότητα που ισοδυναμεί με δύο bits πληροφορίας ανά λεπτό ή παραπάνω από 1.000 bits πληροφορίας την ημέρα. Οπως δε επισήμαναν οι αμερικανοί επιστήμονες, η πρόσληψη αυτών των επιπέδων πληροφορίας είναι μια ενεργητική διαδικασία η οποία απαιτεί έναν αξιοσημείωτο μηχανισμό μάθησης: αν παραδείγματος χάριν το παιδί ακούσει για πρώτη φορά τη λέξη «γαλοπούλα», προκειμένου να αντιληφθεί πλήρως το νόημά της θα πρέπει να αναρωτηθεί αν η γαλοπούλα είναι πουλί ή όχι, αν πετά ή όχι κ.ο.κ.

Και είναι ακριβώς η κατάκτηση του νοήματος των λέξεων (και όχι το συντακτικό) αυτό στο οποίο επικεντρώνεται η διαδικασία της εκμάθησης της μητρικής μας γλώσσας, λένε οι ερευνητές. Τι σημαίνει αυτό; Αν μη τι άλλο, ότι οι γονείς πρέπει να εκθέτουμε τα παιδιά μας σε όσο περισσότερα γλωσσικά ερεθίσματα μπορούμε και να μην περιοριστούμε μόνο σε εκείνη τη μικρή χρονική περίοδο που τους μαθαίνουμε τα πρώτα τους λογάκια. Περιττό δε να πούμε ότι ο καλύτερος σύμμαχός μας σε αυτή την προσπάθεια είναι τα βιβλία!