Φρέσκο «πρόσωπο» στα μέσα σταθερής τροχιάς της πρωτεύουσας θα φέρουν οι νέοι διαγωνισμοί που προετοιμάζει η Αττικό Μετρό. Η αναβάθμιση και πλήρης αναμόρφωση των συρμών του ηλεκτρικού σιδηρόδρομου της Αθήνας, για την οποία είχε γράψει το «Βήμα» από τον περασμένο Οκτώβριο, βρίσκεται προ των πυλών. Το ολικό λίφτινγκ στο τροχαίο υλικό που ξεκίνησε να ταξιδεύει από την Αθήνα ως τον Πειραιά το 1985 μπορεί να δώσει στους συρμούς ακόμη 20 χρόνια ζωής, αφαιρώντας όμως την εικόνα εγκατάλειψης που επικρατεί σήμερα.

Το έργο της ανακατασκευής, αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού 75 οχημάτων της 8ης γενιάς τροχαίου υλικού της Γραμμής 1 του μετρό της Αθήνας έχει προϋπολογισμό ύψους 70 εκατ. ευρώ. Ο διαγωνισμός που προετοιμάζεται αυτή την περίοδο περιλαμβάνει και 5ετή εγγύηση. Πρόκειται μάλιστα για μια «κίνηση ματ» που θα ανανεώσει τους συρμούς του ηλεκτρικού, ενώ σε κόστος θα φτάνει μόλις το 10-15% της αγοράς νέου τροχαίου υλικού.

Η αναβάθμιση των υφιστάμενων γερασμένων συρμών θα συμβάλλει στη μείωση του κόστους ενέργειας και αναμένεται να αυξήσει τα διαθέσιμα τρένα για τα δρομολόγια της Γραμμής 1. Επίσης, οι αλλαγές θα προσφέρουν άνεση στο επιβατικό κοινό, καθώς εκτός της σύγχρονης εμφάνισης, οι συρμοί θα διαθέτουν κλιματισμό τελευταίας γενιάς, οθόνες πληροφόρησης του κοινού, νέο φωτισμό και νέους μηχανισμούς για το άνοιγμα των θυρών.

Για να μπει σε τροχιά ο διαγωνισμός θα ακολουθήσει ο καθορισμός των προδιαγραφών σε συνεργασία με τη ΣΤΑ.ΣΥ, θα γίνει ακόμη λεπτομερής έλεγχος στους συρμούς κυρίως για ρωγμές και θα πρέπει να συνταχθούν τα τεύχη δημοπράτησης. Στόχος είναι να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020.

Εκτός δρομολογίων το 40% των συρμών

Σε κάθε περίπτωση, η ανάληψη άμεσων δράσεων αποτελεί μονόδρομο, καθώς η έλλειψη ανταλλακτικών, αλλά και εν γένει σύγχρονου εξοπλισμού, που συνδέεται με την παλαιότητα του υφιστάμενου στόλου, έχει θέσει εκτός προγράμματος περί το 40% των συρμών. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα πιο πρόσφατα τρένα στη Γραμμή 1 αποτελούσαν «Ολυμπιακή» προμήθεια και σηκώνουν περίπου τη μισή κυκλοφορία στο Πειραιάς-Κηφισιά που μεταφέρει καθημερινά 230.000 επιβάτες.

Πηγές με γνώση της αγοράς αναφέρουν ότι ένας τέτοιος διαγωνισμός θα συγκεντρώσει μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς όλοι οι μεγάλοι παίκτες (Γερμανοί, Γάλλοι, Κορεάτες) έχουν σχετική εμπειρία.