Τη Μεγάλη Δευτέρα θα γίνει η δημοσίευση των τευχών διακήρυξης του διεθνούς διαγωνισμού για το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής από την «Aριάδνη Interconnection», την θυγατρική εταιρεία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας). Ωστόσο, για να ξεκινήσει ο διαγωνισμός εκκρεμούν αποφάσεις της ΡΑΕ. Όπως αναφέρουν κύκλοι του ΑΔΜΗΕ, «η «Αριάδνη» είναι έτοιμη και περιμένει από τη ΡΑΕ να πράξει τα δέοντα», ρίχνοντας πλέον το μπαλάκι στον Ρυθμιστή.

Το δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα που έχει εγκριθεί από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) προβλέπει την ολοκλήρωση του έργου έως το τέλος του 2022. Η τήρησή του κρίνεται ιδιαιτέρως σημαντική, με δεδομένη την ανεπάρκεια ισχύος στο νησί.

Η ολοκλήρωση του έργου, προϋπολογισμού 940 εκατ. ευρώ και η πλήρης διασύνδεση του νησιού με το ηπειρωτικό σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας θα ελαφρύνει τους καταναλωτές κατά περίπου 400 εκατ. ευρώ ετησίως, τα οποία καταβάλλουν μέσω των χρεώσεων ΥΚΩ (Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας) στα τιμολόγια ρεύματος.

Παράλληλα, όταν πια λειτουργήσει η διασύνδεση Κρήτης Αττικής , το νησί θα απαλλαγεί και από τις ρυπογόνες θερμικές μονάδες παραγωγής ρεύματος της ΔΕΗ, εκπληρώνοντας και τους ευρωπαϊκούς περιβαλλοντικούς στόχους.

Σύμφωνα με τη Διοίκηση του ΑΔΜΗΕ και της “Αριάδνης”, η διεθνής εμπειρία από την υλοποίηση έργων με τεχνικά χαρακτηριστικά συγκρίσιμα με αυτά της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής έχει δείξει ότι απαιτείται τουλάχιστον μια τριετία για την ολοκλήρωσή τους, γεγονός που καταδεικνύει ότι τα χρονικά περιθώρια είναι εξαιρετικά στενά και δεν υπάρχει η πολυτέλεια καθυστερήσεων.

Μοναδική εκκρεμότητα που απομένει για την έναρξη του διαγωνισμού είναι η αναγνώριση από τη ΡΑΕ της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής ως εθνικό έργο (με φορέα χρηματοδότησης και υλοποίησης την «Αριάδνη»), όπως ανακοίνωσε και από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γιώργος Σταθάκης στις αρχές Μαρτίου.

Είναι αξιοσημείωτο ότι στις 28 Φεβρουαρίου έληξε η προθεσμία που είχε δοθεί από την ελληνική πλευρά στην κυπριακών συμφερόντων εταιρεία «Euroasia Interconnector» να αναγνωρίσει την «Αριάδνη Interconnection» ως φορέα υλοποίησης του έργου Κρήτης-Αττικής στο πλαίσιο του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ και να εισέλθει στο μετοχικό της κεφάλαιο με ποσοστό έως 39%.

Η υλοποίηση του έργου έχει καθυστερήσει σημαντικά εξαιτίας εμπλοκών με την Euroasia Interconnector και την Κομισιόν, καθώς δεν αναγνώριζαν την «Αριάδνη» ως φορέα υλοποίησης του τμήματος της διασύνδεσης Ισραήλ, Κύπρου, Ελλάδας, που βρίσκεται επί ελληνικού εδάφους.

Καθώς η ΡΑΕ έχει εγκρίνει τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής ως μέρος του PCI, η τροποποίηση των σχετικών αποφάσεών της ώστε να αντανακλούν την καινούρια πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί αποτελεί προαπαιτούμενο για να βγει στον αέρα άμεσα ο διαγωνισμός.