Το τρενάκι που ξεκινά από το Διακοπτό, διασχίζει το φαράγγι του Βουραϊκού και καταλήγει μετά από μια διαδρομή 22 χλμ. στα Καλάβρυτα αποτελεί το πλέον επιτυχημένο παράδειγμα τουριστικού σιδηρόδρομου στη χώρα μας. Μέχρι τη διακοπή της κυκλοφορίας του, πριν από έναν μήνα, ο Οδοντωτός είχε μέση πληρότητα 90% σε 4 ζεύγη αμαξοστοιχιών τις καθημερινές και 5 ζεύγη τα Σαββατοκύριακα.

Κάνοντας λόγο για οικονομικό πλήγμα για την τοπική κοινωνία, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δηλώνει ότι βρίσκεται σε αναμονή για την επαναλειτουργία του, πετώντας το μπαλάκι στον ΟΣΕ για την άρση της απαγόρευσης κυκλοφορίας στην ιστορική διαδρομή. Η κυκλοφορία διακόπηκε πριν από έναν μήνα λόγω σοβαρού φαινομένου κατολίσθησης που εξελίχθηκε στην περιοχή.

Οπως σχολιάζει στέλεχος του ΟΣΕ, που είναι ο διαχειριστής της υποδομής, ο Οργανισμός δεν μπορεί παρά να ακολουθήσει τις εντολές της Ελληνικής Αστυνομίας, της Δημοτικής Αρχής και των ειδικών γεωλόγων που παρακολουθούν την εξέλιξη του φαινομένου.

Οπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, «η απουσία του εμβληματικού τρένου έχει οδηγήσει σε ακυρώσεις εκδρομών, διακοπή τουριστικής δραστηριότητας και ακυρώσεις εκδηλώσεων, με αποτέλεσμα τεράστια οικονομική απώλεια και μαρασμό στην περιοχή» ενημερώνοντας ότι «αδυνατεί να επανεκκινήσει τα δρομολόγιά της στην ιστορική αυτή διαδρομή, εάν ο ΟΣΕ δεν άρει την απαγόρευση κυκλοφορίας».

Ο Οδοντωτός μαζί με το «μυθικό» τρενάκι του Πηλίου και τη διαδρομή Κατάκολο – Ολυμπία είναι οι τρεις ιστορικές διαδρομές που έχουν κερδίσει το στοίχημα της βιωσιμότητας, αποδεικνύοντας και για την Ελλάδα τις δυνατότητες του τουριστικού σιδηροδρόμου που στην Ευρώπη ανθεί εδώ και χρόνια. Εξάλλου, οι προοπτικές επαναχρησιμοποίησης και λειτουργίας του δικτύου της Πελοποννήσου και των παραδοσιακών ιστορικών τουριστικών αποτελούν έναν από τους άξονες στους οποίους κινείται και το Επιχειρησιακό Πλάνο 2018-2022 του ΟΣΕ.

Στα έργα συντήρησης και ανάταξης πρώτης προτεραιότητας που προβλέπονται από το Επιχειρησιακό Πλάνο, περιλαμβάνεται η συντήρηση της οδόντωσης της γραμμής των Καλαβρύτων, προϋπολογισμού 150.000 ευρώ, καθώς στην προηγούμενη περίοδο 2013-2017 έγινε αποκατάσταση-συντήρηση της γραμμής Διακοπτού – Καλαβρύτων στα τμήματα της απλής γραμμής που βρίσκεται εκτός οδόντωσης. Η διαδρομή 22 χλμ. που διανύει το τρένο πραγματοποιείται με ταχύτητα που κυμαίνεται από 30 έως 40 χλμ./ώρα στην απλή γραμμή και από 6 έως 15 χλμ./ώρα στο οδοντωτό κομμάτι, στο οποίο οφείλει φυσικά και το όνομά του.

Ευθύνη του Δήμου
και της Αστυνομίας

Από τον Απρίλιο 2019 βρίσκονται σε εξέλιξη έντονα φαινόμενα κατολισθήσεων στην κοινότητα της Κάτω Ζαχλωρούς που προκάλεσαν διακοπή της λειτουργίας του οδοντωτού σιδηρόδρομου. Το γεωλογικό φαινόμενο παρακολουθείται από το Πανεπιστήμιο Πατρών, ενώ η περιοχή βρίσκεται στην αποκλειστική ευθύνη του οικείου Δήμου αλλά και των αστυνομικών αρχών.

Ο ΟΣΕ ως διαχειριστής υποδομής έχει την ευθύνη συντήρησης των κτιρίων και σιδηροδρομικών γραμμών και είναι υποχρεωμένος να ακολουθεί τις οδηγίες των αρμοδίων φορέων για θέματα που επηρεάζουν το δίκτυο, δεν είναι όμως στον τομέα της αποκλειστικής ευθύνης του.

Εν προκειμένω ο ΟΣΕ ακολουθεί τις οδηγίες τόσο της αρμόδιας αστυνομικής διεύθυνσης της περιοχής όσο και του οικείου Δήμου και του Πανεπιστημίου Πατρών, σχετικά με το γεωλογικό φαινόμενο.

Βάσει της συνεργασίας αυτής, στις 20-5-2019 ο Δήμος Καλαβρύτων ενημέρωσε ότι προέβη στη μερική αποσάθρωση και απομάκρυνση των ετοιμόρροπων τμημάτων των επικίνδυνων βράχων, ενώ επιτρέπεται η προσωρινή, προσεκτική και ελεγχόμενη διέλευση, τόσο από τον δρόμο όσο και από τη σιδηροδρομική γραμμή.

Ο ΟΣΕ έχει προγραμματίσει για τις 22-5-2019 έλεγχο και επιθεώρηση της γραμμής με αμαξοστοιχία έργων.