Η τραγωδία με το δυστύχημα στον Πόρο που σημειώθηκε στις 20 Αυγούστου  όπου έχασαν τη ζωή τους τρεις άνθρωποι, ο έλληνας χειριστής του ελικοπτέρου μαζί με δύο Ρώσους επιβαίνοντες, μάλλον δεν έπεσε ως κεραυνός εν αιθρία στις αρμόδιες Αρχές καθώς φαίνεται πως ήδη από το 2018 τόσο το υπουργείο Μεταφορών όσο και η Υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας ήταν ενήμεροι για την επικινδυνότητα που υπήρχε στην περιοχή λόγω των καλωδίων της ΔΕΗ.

Όπως αποκαλύπτεται σήμερα από την εφημερίδα τα «ΝΕΑ» τα οποία δημοσιοποιούν και σχετικό έγγραφο, οι Αρχές γνώριζαν ότι υπήρχε πρόβλημα με τα καλώδια της ΔΕΗ στην περιοχή καθώς και ήταν πολύ δύσκολο να αναγνωριστούν από τα ελικόπτερα που πετούσε στην περιοχή.

Στο ρεπορτάζ της Κατερίνας Ροββά, περιγράφονται λεπτομερώς όσα έγιναν τον Μάιο του 2018,  όταν οι αρμόδιοι φορείς ενημερώνονταν εγγράφως για τον κίνδυνο πρόκλησης αεροπορικού ατυχήματος στην περιοχή του Γαλατά εξαιτίας των ηλεκτροφόρων καλωδίων της ΔΕΗ. Ο τότε πρόεδρος της Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων Αθανάσιος Μπίνης αποκάλυψε ότι είχε στείλει επιστολή στις αρμόδιες Αρχές, ότι το έγγραφο παρελήφθη από τρεις αποδέκτες αλλά ουδείς έκανε το παραμικρό.

Το ατύχημα του 2018

«Στις αρχές Απριλίου του 2018 είχε συμβεί ένα ατύχημα με ελικόπτερο, κατά τη διάρκεια της απογείωσης, σε ένα νησάκι απέναντι από την Υδρα. Στο πλαίσιο διερεύνησης του συγκεκριμένου ατυχήματος μεταβήκαμε στο σημείο μαζί με έναν χειριστή μιας μικρής αεροπορικής εταιρείας με έδρα τα Μέγαρα. Σκοπός μας ήταν να τραβήξουμε φωτογραφίες και να συλλέξουμε στοιχεία πριν αποδεσμεύσουμε τα συντρίμμια του ελικοπτέρου» λέει ο Μπίνης στην εφημερίδα.

Τα ηλεκτροφόρα καλώδια της ΔΕΗ

«Κατά τη διάρκεια της συζήτησης και αφού τελειώσαμε την εργασία μας, ο πιλότος μού είπε ότι υπάρχει ένα πρόβλημα στην περιοχή ανάμεσα στον Γαλατά και τον Πόρο και ότι θα ήθελε να πάμε εκεί για να μου το δείξει ζητώντας τη συνδρομή μου. Ετσι πήγαμε». Ηταν τα ηλεκτροφόρα καλώδια της ΔΕΗ.

«Δυσκολευτήκαμε να αναγνωρίζουμε τα καλώδια»

«Καθώς πηγαίναμε και ενώ καθόμουν στην αριστερή πλευρά του ελικοπτέρου ως συγκυβερνήτης, πρέπει να σας πω ότι προσπαθήσαμε πολύ και δυσκολευτήκαμε να αναγνωρίσουμε τα καλώδια παρότι γνωρίζαμε την ύπαρξή τους. Οταν κατεβήκαμε χαμηλά και εξετάσαμε το σημείο διαπίστωσα ότι πράγματι αποτελούν εν δυνάμει κίνδυνο για την πολιτική αεροπορία. Τραβήξαμε φωτογραφίες και επιστρέφοντας άρχισα να σκέφτομαι τι πρέπει να κάνουμε για αυτά τα καλώδια» συνεχίζει ο Μπίνης.

Αν και όπως παραδέχθηκε ο κ. Μπίνης δεν γνώρισε ποιος είναι ο  αρμόδιος φορέας για το θέμα, τελικά αφού ενημερώθηκε ενδελεχώς, απευθύνθηκε στον ΔΕΔΔΗΕ. «Επικοινώνησα τότε τηλεφωνικώς, μέσα στον Απρίλιο, με τον διευθυντή διεύθυνσης δικτύου, του συστήθηκα και του είπα ότι θέλω να σας στείλω ένα έγγραφο για αυτό το πρόβλημα. Και ότι η λύση που προτείνουμε είναι σφαιρικοί ανακλαστήρες. Μαζέψαμε τα στοιχεία, στις 11 Μαΐου του 2018 συντάξαμε την επιστολή και στις 16 Μαΐου τη στείλαμε στον ίδιο προσωπικά και την κοινοποιήσαμε στον προϊστάμενό του, στον ΑΔΜΗΕ, στο υπουργείο Μεταφορών και στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Ελαβα, μάλιστα, ειδοποιήσεις ότι το έγγραφο παραδόθηκε ηλεκτρονικά σε δύο παραλήπτες στον ΔΕΔΔΗΕ και ότι αναγνώστηκε από τον παραλήπτη στον ΑΔΜΗΕ» λέει ο Μπίνης.

Φωτογραφίες από το google earth

Η επιστολή μάλιστα – όπως αποκάλυψε –  συνοδευόταν από συνημμένες φωτογραφίες και από χάρτη του Google Earth που απεικόνιζε τον χώρο και τα καλώδια μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. «Μεταξύ Πόρου και Γαλατά υπάρχουν εναέρια καλώδια μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας χωρίς σήμανση, όπως αποτυπώνεται στις συνημμένες φωτογραφίες» ανάφερε μεταξύ άλλων η επιστολή και συνέχιζε: «Τα εν λόγω καλώδια αποτελούν δυνητικά κίνδυνο πρόκλησης ατυχήματος (πρόσκρουση ελικοπτέρου) τόσο στη διαδικασία προσγείωσης όσο και μετά την απογείωση, ιδιαίτερα για τους μη γνωρίζοντες την περιοχή. Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω εκτεθέντα και στα πλαίσια της προαγωγής της ασφάλειας πτήσεων, θα παρακαλούσαμε να εξετάσετε τη δυνατότητα σήμανσης των εν λόγω καλωδίων (τοποθέτηση σφαιρικών ανακλαστικών σημαντήρων κ.λπ.)».

«Δεν ασχοληθήκαμε περισσότερο, διότι δεν ήταν αρμοδιότητά μας να παρακολουθήσουμε την εξέλιξη του θέματος. Πάντως δεν είχαμε κάποια ανταπόκριση».