Με την πανελλήνια πρεμιέρα της κορεάτικης ταινίας «Παράσιτο» του Μπονγκ Τζουν Χο ανοίγει απόψε το βράδυ το 25ο φεστιβάλ κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας (η πρεμιέρα μόνον με προσκλήσεις). Η βραβευμένη με τον Χρυσό Φοίνικα στο φεστιβάλ Καννών επίκαιρη ταινία θα προβληθεί στο Παλλάς ενώ κατά την διάρκεια του φεστιβάλ που ουσιαστικά αρχίζει αύριο Πέμπτη και θα ολοκληρωθεί την Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου θα ξαναπαιχτεί (αργότερα θα διανεμηθεί εμπορικά στις αίθουσες από την Seven Films).

Αξίζει επίσης να πούμε ότι οι Νύχτες Πρεμιέρας, διατηρούν την παράδοσή τους να μεριμνούν για θεατές και συμπολίτες που βρίσκονται στο περιθώριο της κοινωνίας. Τιμώντας τον προορισμό της κινηματογραφικής τέχνης για την καλλιέργεια του πνεύματος της κατανόησης και της αποδοχής, το φεστιβάλ συνεχίζει και αυξάνει τις δράσεις του κοινωνικού χαρακτήρα στην 25η επετειακή του διοργάνωση. 

Ταινίες όπως ο «Μουσώνας» (2019), η «Οικογένεια του μεσονυχτίου» (Μεξικό, 2019), η «Φαντασία» του Ντίσνεϊ (1940) και τα «Ημερολόγια αποστολής» (Ελλάδα, 2018) θα προβληθούν με ελεύθερη είσοδο (περισσότερες πληροφορίες στο τηλ. 210-3389137).

Οι αξίες της κατανόησης, της συμπεριληπτικότητας και της αλληλεγγύης είναι πρωταρχικής σημασίας για τον θεσμό των Νυχτών Πρεμιέρας που επιθυμεί να αποτελεί έναν ζωντανό αλλά και ανοιχτό σε όλους και όλες οργανισμό της πόλης και να αναδεικνύει θέματα δικαιωμάτων και σύγχρονων κοινωνικών προκλήσεων μέσα από σπουδαίο σινεμά. 

Στη Θεσσαλονίκη

Εν τω μεταξύ ενώ οι Πρεμιέρες «γκαζώνουν» στην Αθήνα, η Θεσσαλονίκη ζει τους δικούς της πυρετώδεις ρυθμούς προετοιμασίας για την διοργάνωση του Νοεμβρίου που είναι επετειακή καθώς εφέτος το φεστιβάλ Θεσσαλονίκης κλείνει 60 χρόνια ζωής.

Εχουν εξάλλου ήδη ανακοινωθεί κάποια αφιερώματα όπως αυτό στο πρωτοποριακό, πειραματικό σινεμά του Γκρέγκορι Μαρκόπουλος και του Ρόμπερτ Μπίβερς αλλά και το αφιέρωμα στους Αλμπερτ Σέρα και Τζοάνα Χογκ.

Από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του αβάν γκαρντ σινεμά, ο Γκρέγκορι Μαρκόπουλος γύρισε δεκάδες ταινίες από τα τέλη της δεκαετίας του 1950 έως τον θάνατό του, το 1992. Στο έργο του χρησιμοποιούσε θέματα από τη μυθολογία και τη λογοτεχνία, μεταφέροντάς τα σε ένα σύγχρονο πλαίσιο. Η πρωτοποριακή του ματιά, η αισθαντική χρήση του χρώματος και οι κινηματογραφικοί του νεωτερισμοί εντυπωσίασαν καλλιτέχνες όπως ο Άντι Γουόρχολ και ο Γιόνας Μέκας. Το αφιέρωμα με τίτλο «Προς το Τέμενος: Γκρέγκορι Μαρκόπουλος και Ρόμπερτ Μπίβερς» αποτελείται από 12 ταινίες.

Η δουλειά του καταλανού σκηνοθέτη και καλλιτέχνη Άλμπερτ Σέρα εμπνέεται από τη λογοτεχνία, την ιστορία και την τέχνη. Είτε εκτυλίσσονται σε εντυπωσιακούς εξωτερικούς χώρους, είτε λαμβάνουν χώρα σε ένα μόνο δωμάτιο, οι ταινίες του Σέρα ασχολούνται με την παρακμή της εξουσίας, με τον θάνατο -τον οποίο προσεγγίζει με σαρκασμό-, ενώ βρίσκονται στο μεταίχμιο του ρομαντισμού και του ρεαλισμού. Συχνά επιλέγει να αφηγηθεί ιστορίες που έχουν σχέση γνωστές προσωπικότητες. Από τον Δον Κιχώτη και τον Καζανόβα, στον Δράκουλα και τον Λουδοβίκο XIV, o Σέρα χειρίζεται με τρόπο πρωτότυπο τους κινηματογραφικούς του χαρακτήρες, προσδίδοντας γήινη υπόσταση σε σχεδόν μυθικές φιγούρες.

Από την πλευρά της η Τζοάνα Χογκ, ανήκει στους πρωτοπόρους ενός νέου ρεύματος κοινωνικού ρεαλισμού στο βρετανικό σινεμά. Το έργο της  περιλαμβάνει τολμηρά πορτραίτα της μεσαίας τάξης και σταθεροί συνεργάτες της είναι η Τίλντα Σουίντον και ο Τομ Χίντλεστον. Ταινίες της όπως οι «Unrelated» (2007), «Archipelago» (2010) και «Exhibition» (2013) θα προβληθούν κατά την διάρκεια της διοργάνωσης του φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.