Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Νίκος Πιστοφίδης: Υλοποιήσιμες προτάσεις για μια Μητροπολιτική Θεσσαλονίκη

Αναλύει τις θέσεις του ο υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Θεσσαλονίκης με τον συνδυασμό «ΠΟΛΗΧΡΩΜΗ Θεσσαλονίκη» του Σπύρου Βούγια

Ένας νέος δικηγόρος αλλά «παλιός» Θεσσαλονικιός, μεγαλωμένος με ιστορίες από το παρελθόν της πόλης, λίγες μέρες πριν θέσει την υποψηφιότητα του στην κάλπη ως δημοτικός σύμβουλος για το δήμο Θεσσαλονίκη με την «ΠΟΛΗχρωμη Θεσσαλονίκη», εξηγεί στο TyposThes τα προβλήματα, το όραμα και τις προσωπικές του θέσεις για μια νέα Θεσσαλονίκη.

 

Πως αποφασίσατε να κατεβείτε στις ερχόμενες εκλογές και γιατί προτιμήσατε την παράταξη του Σπύρου Βούγια;

Είμαι Θεσσαλονικιός. Μεγάλωσα με διηγήσεις πως η οδός Λαγκαδά είναι το όριο, η Καλαμαριά ένα εξωτικό παραθαλάσσιο μέρος και το Πανόραμα μια συνοικία snob πλουσίων. Υπερβολές φυσικά που όμως έδειχναν, ότι για πολλές δεκαετίες, η Θεσσαλονίκη δεν ήταν τίποτε άλλο παρά οι γειτονιές της. Μια πόλη, όμως που τα τελευταία 10 χρόνια άλλαξε φυσιογνωμία. Μια πόλη που ήταν μικρή και γίνεται μεγάλη.

Μια πόλη με ιστορία, και εμείς οι κάτοικοι της έχουμε ενσυναίσθηση αυτής. Μια πόλη που από τον Κάσσανδρο μέχρι σήμερα έπρεπε να παλέψει και να διεκδικήσει τη θέση της. Τίτλους τιμής έπαιρνε. Ένεκα μιας σπουδαιότητας που της αποδιδόταν, αλλά που δεν αδυνατούσε να εκπέμψει την αρμόζουσα ακτινοβολία. Και όλα αυτά τα στρώματα ιστορίας και παρουσίας ζωντανά είναι. Τα βρίσκουμε μπροστά μας, τα ξεθάβουμε, ενώ τα είχαμε θάψει, κάποιες φορές από απερισκεψία, άλλες από ανάγκη, άλλες αδιαφορία, πλείστες με ενοχές, και άλλες γιατί θέλαμε να ξεχάσουμε και να πάμε μπροστά. Όπως θάβουμε και ξεθάβουμε τον ναό της Αφροδίτης, τα σεφαρδίτικα και τα μουσουλμανικά νεκροταφεία. Περηφάνια μας προκαλεί και άλλοτε θλίψη. Αληθινά και πρακτικά προβλήματα, αλλά και άλλα, συμπλεγματικά. Η ιδιοσυγκρασία της, η ψυχή της πόλης. Και ψυχή της πόλης είναι οι κάτοικοι της. Είναι οι περαστικοί. Είναι τα φαντάσματα αυτών που για αιώνες ήταν η ψυχή της .Είναι αυτοί που γεννήθηκαν εδώ και αυτοί που ήρθαν να αναζητήσουν την τύχη τους.

Μια πόλη που οι κάτοικοι της διαχρονικά μοχθούσαν να φτιάξουν αυτά που έφτιαξαν και που  η κρίση επιβάρυνε. Κάποιοι αποφάσιζαν να την εγκαταλείψουν μόνιμα ή περιοδικά για να ακολουθήσουν όνειρα ή για να ξεφύγουν από τη μιζέρια της. Σε μια άλλη πόλη για δουλειά, πιθανώς σε κάποιο μεσογειακό νησί. Να νοιάζονται για αυτήν, ποτέ δεν έπαυαν, όμως. Γιατί η αγάπη τους και οι δεσμοί τους προς αυτή ήταν ισχυρότεροι από κάθε τι αρνητικό. Θεσσαλονίκη η ιδεατή πόλη, η χαμένη ευκαιρία

Πόλη διχαστική και των αντιθέσεων. Και όμως δεν ήταν όλα μίζερα. Η πόλη μέσα στην κρίση  δεν χάθηκε στην εσωστρέφεια παρότι βρέθηκε κοντά στην απόλυτη κατάρρευση. Βρήκε διέξοδο στον τουρισμό. Και η νέα κατεύθυνση αγκαλιάστηκε. Δουλείες γεννήθηκαν και περιουσίες αξιοποιήθηκαν. Άλλαξαν αλλά δεν έχασαν την ταυτότητα τους. Τα προβλήματα όμως παρέμεναν και παραμένουν. Υπερπληθυσμός για τις υπάρχουσες υποδομές και έλλειψη χώρου. Η ανάπτυξη μονόπλευρη κυρίως στην εστίαση στην παροχή προτάσεων διασκέδασης και χαλάρωσης. Που ενισχύθηκε πολλές φορές σε βάρος των ίδιων των κατοίκων της, που οι δίκες τους ανάγκες η δικιά τους δίψα για μια ανθρώπινη πόλη πιέστηκε σε βάρος μιας μονόπλευρης ανάπτυξης. Η κατεύθυνση έγινε κτήμα και η στόχευση δεν πρέπει να αλλάξει. Προσπάθειες να διοχετευθούν άλλου τομείς ανάπτυξης άλλες εκφάνσεις και του τουρισμού αλλά και για την ίδια την ευδαιμονία των κατοίκων της εμφανιστήκαν. Πρότυπα θεματικά φεστιβάλ και εκθέσεις τέχνης κλπ που προώθησαν πράγματι την εξωστρέφεια της πόλης τη γνωριμία των κατοίκων της με άλλες κουλτούρες ξένες αλλά και τόσο ίδιες. Αλλά αυτές ήταν οι εξαιρέσεις. Ένα σύστημα δημιουργήθηκε προωθώντας τις δράσεις ενός περιορισμένου κύκλου παρουσιάζοντες τετριμμένες ιδέες και αποκλείοντας άλλους πραγματικά πρότυπες που θα επεξέτειναν και θα εγκαθίδρυαν την ακτινοβολία της

Ο Σπύρος Βούγιας, Θεσσαλονικιός και αυτός, κατανοεί την ιδιοσυγκρασία της πόλης. Ρομαντικός, εμπνέεται πάντα από αυτήν. Οι ιδέες του από παλιά ονειρευόταν τη Μητροπολιτική Θεσσαλονίκη, την πόλη για τους δημότες της, λειτουργική, που θα διευκολύνει τη ζωή των κατοίκων και περαστικών, που θα ακτινοβολεί το όραμα της. Πλέον είναι έτοιμος και αποφασισμένος να υλοποιήσει το όραμα αυτό. Και είναι ο πλέον κατάλληλος να το πράξει. Το όραμα αυτό για τη Μητρόπολη που εμπνέει και ακτινοβολεί, που περήφανη θα είναι πρώτα για τους δημότες της, τους διαμένοντες και τους επισκέπτες της μοιράζομαι και εγώ. Ήταν επομένως απόλυτα αναμενόμενο να αποδεχθώ την πρόταση αυτή του Σπύρου Βούγια να είμαι υποψήφιος δημοτικός Σύμβουλος με το Συνδυασμό ΠΟΛΗΧΡΩΜΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ στις δημοτικές εκλογές της 26ης Μαίου.

 

Ποια είναι μεγαλύτερα προβλήματα της Θεσσαλονίκης αυτή τη στιγμή, αυτά δηλαδή που σας ενοχλούν περισσότερο και πείτε μας δύο λόγια για την πόλη, όπως την φαντάζεστε, όπως την οραματίζεστε.

Σε όλες οι προκλήσεις που η αντιμετωπίζει η πόλη, ο σχεδιασμός και οι παρεμβάσεις πρέπει να είναι άμεσες. Από την απλή καθημερινότητα, τις μη κοστοβόρες επεμβάσεις σε αποκατάσταση ζημιών σε πεζοδρόμια, δρόμους, παρτέρια, τη διαμόρφωση χώρων στις λαϊκές αγορές, στην αποκατάσταση της ανθοφύτευσης, την εφαρμογή του νόμου για τα αδέσποτα, σε αυτά που χρίζουν μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη σχεδίαση με συμμετοχή των δημοτών στη συνδιαμόρφωση των αποφάσεων.

Ασφάλεια: Κλοπές, ληστείες, ναρκωτικά, διακίνηση λαθραίων εμπορευμάτων, σπάσιμο αυτοκινήτων και κλοπές δικύκλων, παράνομες λαϊκές συνθέτουν ένα σκηνικό ανησυχίας, αλλά διαχωρίσιμο, αν ληφθούν εγκαίρως τα κατάλληλα μέτρα. Ο θεσμός του Αστυνόμου της Γειτονιάς, περιπολίες από αστυνομικό μαζί με δημοτικούς αστυνομικούς θα επιτρέψει την πρόληψη, παράλληλα με τα λοιπά μέτρα, όπως ο φωτισμός, σε ένα ζήτημα που παρ' όλο δεν είναι αρμοδιότητας του Δήμου, έχει τη δυνατότητα συνδρομής στην αντιμετώπιση του, για την ασφάλεια των δημοτών και επισκεπτών του.

Συγκοινωνίες: Δράσεις για τον περιορισμό της ανάγκης διέλευσης των οχημάτων διαμέσου του κέντρο της πόλης. Υποστήριξη και επέκταση του δικτύου του μετρό, εισαγωγή νέων ρυθμίσεων στο τρόπο κυκλοφορίας οχημάτων, κατασκευή σύγχρονης γραμμής τραμ, με επέκταση του δικτύου του ώστε να ενωθεί οριζόντια όλο το παραλιακό μέτωπο μέχρι το αεροδρόμιο, και κάθετα προς τις βόρειες συνοικίες της πόλης. Τελεφερίκ για άμεση χρήση συνδέοντας τη θάλασσα προς το βουνό. Θαλάσσια συγκοινωνία από το Καλοχώρι ως την Περαία.

Υποδομές- καθαριότητα:

Η καθαριότητα ήταν πάντα στο επίκεντρο της κριτικής της απερχόμενης διοίκησης. Και όχι άδικα. Χρειάζεται ένα νέο σχέδιο. Υπογειοποίηση κάδων και εγκατάσταση συστήματος ανίχνευσης (GPS) πληρότητας ώστε τα απορριμματοφόρα να σπεύδουν στοχευμένα και να μην επιβαρύνουν την οδική κίνηση της πόλης. Διαλογής στην πηγή και ενίσχυση της ανακύκλωσης. Η εφαρμογή των μέτρων αυτών με συνδρομή των νέων τεχνολογιών θα επιφέρει μείωση και των δημοτικών τελών, αφού ως προς το κονδύλι της καθαριότητας αυτά είναι πλήρως ανταποδοτικά.

Η διαμόρφωση μητροπολιτικού πάρκου εντός του χώρου της ΔΕΘ, με τη διατήρηση εκείνων των οικοδομημάτων που φέρουν ιδιαίτερα στοιχεία επώνυμης αρχιτεκτονικής ως χώροι για υφιστάμενες και νέες δραστηριότητες. Συνειδητός πόλος έλξης για κατοίκους και επισκέπτες, που θα διασφαλίζει την ασφάλεια του χώρου για τους παρευρισκόμενους και δεν θα καταλήξει πεδίο παράνομων δραστηριοτήτων.

Σχολική στέγη – υγεία. Ενίσχυση της συμμετοχής του Δήμου στην υποστήριξη υπηρεσιών πρόληψης και πρωτοβάθμιας περίθαλψης και δη μέσω ενδιάμεσων δομών.

-Εύρεση περισσοτέρων χώρων και αξιοποίηση για τη δημιουργία ακόμα περισσοτέρων βρεφονηπιακών σταθμών

-Ενίσχυση χώρων φιλοξενίας και σίτισης αστέγων

-Ενίσχυση δομών αποκατάσης και κοινονικοποίησης ηλικιωμένων

Διοικηση -Οργανόγραμμα: Ψηφιοποίηση αρχείου και υπηρεσιών. Ακόμα αμεσότερη εξυπηρέτηση του πολίτη μέσω επικοινωνίας και εξυπηρέτησης με email . Εφαρμογή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης που θα εξυπηρετεί τον πολίτη με την άμεση διανεργεια των απαιτούμενων πράξεων και άνευ αυτοπρόσωπης εμφάνισης του στην υπηρεσία. Παράλληλα η εφαρμογή του συνέχεται προς την αξιολόγηση των δημοτικών υπαλλήλων.

Δημιουργία Στατιστικής Υπηρεσίας του Δήμου, όπου θα συλλέγει και θα επεξεργάζεται τη πληθώρα στατιστικών που παράγουν οι λοιπές Υπηρεσίες του Δήμου και χάνονται στη ναφθαλίνη ανεκμετάλλευτα,  για την καλύτερη κατανόηση και τη διαχείριση, πια, και των προβλημάτων μιας πόλης, και τη συνακόλουθη κατεύθυνση των δράσεων σε συνεργασία με δημόσιους φορείς, πανεπιστήμια, εκπαιδευτικά ιδρύματα, επιχειρήσεις και πολίτες.

 

Θα μας κάνετε ένα σχόλιο για το κλίμα που επικρατεί στην προεκλογική περίοδο και τα μηνύματα που λαμβάνετε καθημερινά από τον κόσμο.

Εντάσεις δεν υφίστανται στην προεκλογική περίοδο και επικρατεί πολιτικός πολιτισμός μεταξύ των ανθυποψηφίων. Ο τρόπος όμως με τον οποίο πολιτεύεται κάθε υποψήφιος Δήμαρχος και ο συνδυασμός του διαφέρει.

Ο Σπύρος Βούγιας και η ΠΟΛΗΧΡΩΜΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ προτάσσει πραγματικές ιδέες και στοχευμένες δράσεις, μένοντας μακριά από τη δημιουργία επικοινωνιακών εντυπώσεων άνευ πραγματικής ουσίας και σε προβολή ιδιοτήτων έναντι κατάθεσης προτάσεων, διαχωριζόμαστε από το συντηρητισμό και την εφαρμογή πρακτικών και ρητορικής που θα οδηγήσουν οπισθοδρόμηση της πόλης, σε εποχές που θέλουμε να ξεχάσουμε, σε αναχαίτιση ακόμα και της ίδιας της οικονομικής ανάπτυξής της πόλης. Απευθύνεται στο κόσμο με υλοποιήσιμες προτάσεις για μια πραγματικά Μητροπολιτική Θεσσαλονίκη. 

 

*Νίκος Πιστοφίδης Δικηγόρος παρ΄ Εφέταις και υποψήφιος Διδάκτορας στον Τομέα του Αστικού, Αστ. Δικονομικού και Εργατικού Δικαίου του Τμήματος Νομικής της σχολής ΝΟΕ του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ