Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Στη Θεσσαλονίκη ο Γιώργος Δεπόλλας για την Μπιενάλε

Θα δώσει masterclass στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

Της Λεμονιάς Βασβάνη

 

Στη Θεσσαλονίκη θα έρθει ο Γιώργος Δεπόλλας για ένα Masterclass στις 15 Νοεμβρίου 2019 στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α’, λιμάνι) και στο πλαίσιο της 7ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης που έχει γενικό τίτλο ‘Στάση’.

Ο γνωστός φωτογράφος, που έχει προσφέρει πολλά στην σύγχρονη ελληνική φωτογραφία, θα μεταφέρει τη δική του ματιά πάνω στην τέχνη αυτή.

Όπως δήλωσε ο ίδιος στον «Τύπο Θεσσαλονίκης»:«Το masterclass απευθύνεται ασφαλώς σε όλες και σε όλους, θα προσπαθήσω να μιλήσω (και να δείξω) πολλά και διάφορα από την όποια πορεία μου στο χώρο της Φωτογραφίας. Και για την Εφαρμοσμένη και την Δημιουργική και για την Άμεση αλλά και την Σκηνοθετημένη».

depollas_05.jpg

Ο Δεπόλλας συμμετέχει στην 7η Μπιενάλε με μια ανέκδοτη σειρά έργων υπό τον τίτλο «Ξένος». Όπως αναφέρει ο Ηρακλής Παπαϊωάννου σε σημείωμά του: «Στην σειρά των έργων πρωταγωνιστεί κάποιος που μοιάζει να έρχεται από αδιευκρίνιστα μακριά σε μια επίσης σχετικά αδιευκρίνιστη εποχή. Στην πρώτη φωτογραφία αναδύεται ντυμένος μέσα από τη θάλασσα, μια παραπομπή στην ταινία Ο Θίασος του Θόδωρου Αγγελόπουλου (1975), σε μια εμβληματική σκηνή της οποίας ένας άντρας, αντιμέτωπος με το απόσπασμα των Ναζί ερωτά με αφοπλιστική αμεσότητα τους δήμιούς του: “εγώ ήρθα από τη θάλασσα, από την Ιωνία. Εσείς από πού ήρθατε;”. Καθώς ο φωτογράφος διαθέτει προσφυγικές ρίζες από την Ιωνία, ένα αυτοβιογραφικό νήμα λανθάνει εδώ εξαρχής».

«Το θέμα του πρόσφυγα δεν είναι τωρινό, απλώς τώρα είναι σε μεγάλη έξαρση. Και εγώ παιδί προσφύγων είμαι, Ελλήνων από την Μικρά Ασία. Πέραν αυτού η όλη ιδέα της δημιουργίας αυτής της ενότητας ξεκίνησε από προσωπική ανάγκη, να τολμήσεις να περιγράψεις μεταφορικά, πράγματα και καταστάσεις που σε ενοχλούν, που θα’ θελες ν’ αλλάξεις, προσπάθειες, ελπίδες, απογοητεύσεις, αδιέξοδα. Δεν είναι καθόλου ωραίο να είναι φορές που να νιώθεις ξένος στον ίδιο σου τον τόπο!», σχολίασε ο ίδιος ο κ. Δεπόλλας.

depolllas.jpg

Ο Γιώργος Δεπόλλας

Εμβαθύνοντας στα έργα ο κ. Παπαϊωάννου τονίζει: «Στην αλληγορική αυτή σειρά ο Δεπόλλας ταλαντεύεται επιδέξια ανάμεσα σε δημόσια και ιδιωτικά βιώματα, σε χώρους άλλοτε φυσικούς και άλλοτε φορτισμένους με ανθρώπινα έργα ή ίχνη, ανάμεσα στην ιστορική και τη σύγχρονη κατάσταση. Παράλληλα, υποδεικνύει τη σημασία της προσωπικής στάσης απέναντι στις συνήθως αντίξοες κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες, και του αγώνα να καθορίζει κανείς την πορεία του χωρίς να προσμετρά το συνεπαγόμενο κόστος ή τα ενδεχόμενα εμπόδια».

Εξάλλου ο κ. Παπαϊωάννου σε τηλεφωνικές του δηλώσεις στον «Τύπο Θεσσαλονίκης» τόνισε ότι: «Ο Δεπόλλας είναι ένας από τους πιο σημαντικούς φωτογράφους της νέας ελληνικής φωτογραφίας. Έχει μια σειρά από έργα που δεν έχουν παρουσιαστεί και τώρα έρχονται στο φως στο πλαίσιο της Μπιενάλε. Οπότε ήταν η κατάλληλη περίσταση για να διοργανώσουμε ένα masterclass. Ο δημιουργός θα συναντήσει το κοινό της πόλης σε μια εφ όλης της ύλης συζήτηση για το έργο, τις αρχές και τις ιδέες του πάνω στη φωτογραφία την οποία υπηρετεί για περισσότερα από 40 χρόνια».

Ρωτήσαμε τον κ. Δεπόλλα τι σημαίνει για εκείνον η έννοια "Στάση" και μας είπε πως σχετίζεται με την όλη στάση μας στη ζωή, με την εν γένει πορεία μας. «Είναι οι θέσεις μας, οι επιλογές μας, η συνέπεια που έχουμε επιδείξει μέσα σε τόσα χρόνια», συμπλήρωσε.

Από την συζήτησή μας δεν έλλειψε η αναφορά στο Φωτογραφικό Κέντρο Αθηνών στο οποίο ο Δεπόλλας ήταν από τα ιδρυτικά μέλη. Τι θυμάται από την εποχή εκείνη; «Θυμάμαι σχεδόν τα πάντα (ακόμα!). Σε λίγες μέρες, στις 5 του Νοέμβρη θα κλείναμε 40 χρόνια, καταφέραμε να το κρατήσουμε ανοικτό μόνο 25. Είχαμε φτάσει στα όριά μας. Να θυμίσω ότι το κυρίως βάρος σε όλα τα επίπεδα, όχι μόνο στο οικονομικό, το σηκώναμε εμείς οι ίδιοι, (πέντε ή έξι άνθρωποι, οι περισσότεροι επαγγελματίες φωτογράφοι) έχοντας κατά καιρούς τη συμπαράσταση του Γαλλικού Ινστιτούτου, του Βρετανικού Συμβουλίου, αλλά κυρίως του δικού μας Υπουργείου Πολιτισμού (Περίοδοι κυβερνήσεων Πα.Σο.Κ.).  Αυτό το περίεργο αλλά και ιδιαίτερο τόλμημα, μας έδωσε την ευκαιρία εμείς οι ίδιοι να κάνουμε το πρόγραμμά μας, χωρίς Κανενός Είδους παρεμβάσεις.

Θέλω να πιστεύω ότι όλο και κάτι θετικό παρέμεινε απ’ όλη αυτή την ιστορία», σχολίασε.

Τέλος απαντώντας σε ερώτησή μας για την ψηφιακή φωτογραφία και τις αλλαγές που έχει φέρει στον χώρο της φωτογραφία είπε πως «Έχουν αλλάξει πολλά, αλλά δεν είναι κάτι που μπορεί να απαντηθεί με αυτόν τον τρόπο, θέλει αρκετό χρόνο και χώρο».

 

Χρήσιμα

Σημειώστε πως το masterclass είναι ανοιχτό σε όλους ωστόσο επειδή ο χώρος διεξαγωγής χωράει περί τα 110 άτομα θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Περισσότερα στο: http://thessalonikibiennale.gr/

Από την έντυπη έκδοση της εφημερίδας "Τύπος Θεσσαλονίκης"

Πηγή για το πορτρέτο του κυρίου Δεπόλλα: fmag.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μεγάλη απεργία 24 ωρών: Ποιοι βάζουν λουκέτο - Χωρίς λεωφορεία η Θεσσαλονίκη
Πώς θα κινηθούν τα ΜΜΜ - Στον ΟΑΣΘ μόνο 50 λεωφορεία τα οποία θα λειτουργούν με προσωπικό ασφαλείας, θα εξυπηρετούν τους πολίτες
Μεγάλη απεργία 24 ωρών: Ποιοι βάζουν λουκέτο - Χωρίς λεωφορεία η Θεσσαλονίκη