Skip to main content

Αεροδρόμιο Χαλκιδικής ή Θεσσαλονίκης, το μετρό είναι η απάντηση!

Άρθρο στη Voria.gr του Ορέστη Τρασανίδη, Μηχανολόγου Μηχανικού - Intrakat SKG και υποψηφίου Δημοτικού Συμβούλου με την παράταξη «ΝΑΙ στη Θεσσαλονίκη».

του Ορέστη Τρασανίδη*

Στην πόλη μας σήμερα χτυπά η καρδιά της μεγαλύτερης εν ενεργεία επένδυσης στην Ελλάδα. Το αεροδρόμιο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης μέχρι το τέλος του 2020 θα έχει εκσυγχρονιστεί και θα έχει διπλασιάσει τις υποδομές του. Ένα έργο 100 εκ. περίπου θα καταστήσει το αεροδρόμιο κέντρο 14 περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδος αλλά και σημείο αναφοράς για την Νότια Ευρώπη. Όλα τα παραπάνω περικλείονται στην πρόβλεψη πως μέχρι το 2026 θα αυξηθούν οι επιβάτες του κατά 48%. Περίπου δηλαδή 3,2 εκ. νέοι επιβάτες θα χρησιμοποιούν το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης. Το αεροδρόμιο μας λοιπόν θα μπορεί με αξιώσεις να συγκριθεί με μεγάλα αεροδρόμια της Ευρώπης και να ωθήσει θετικά την οικονομία μας.

Τα αεροδρόμια σε παγκόσμιο επίπεδο αποτελούν παράγοντα ανάπτυξης για τις πόλεις τους. Μελέτες για τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια παρουσιάζουν πως για κάθε 1 εκατομμύριο επιβατών δημιουργούνται συνολικά 3000 θέσεις εργασίας όπου 1 on site θέση εργασίας δημιουργεί 3,5 θέσεις σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο. Και πως για κάθε άμεσα παραγόμενο ευρώ προκαλείται τουλάχιστον 0,8 ευρώ στην υπόλοιπη αγορά. Οι αριθμοί είναι ενθαρρυντικοί όμως πριν κάνουμε τις αναγωγές για την περίπτωση της Θεσσαλονίκης πρέπει να λάβουμε μερικές παραμέτρους ακόμη στα υπόψιν μας.

Από τα 30 μεγαλύτερα ευρωπαϊκά αεροδρόμια τα 29 έχουν σύνδεση με σιδηροδρομική γραμμή ή και μετρό (μέσο σταθερής τροχιάς). Προσφέρουν έτσι ταχύτατα δρομολόγια από αεροδρόμιο μέχρι το κέντρο της πόλης με ταξίδια που χρονικά ποικίλουν από 6 λεπτά έως και 1 ώρα. Σαφώς δεν είναι η μόνη λύση για τους επιβάτες τους όμως, η προσβασιμότητα των αεροδρομίων αποτελεί σημαντική προϋπόθεση, γι’ αυτό και η Λισαβόνα, η Βαρκελώνη, το Δουβλίνο και η Πράγα ολοκλήρωσαν πρόσφατα τις ανάλογες συνδέσεις. Το έργο της επέκτασης του μετρό προς το αεροδρόμιο λοιπόν είναι ένα έργο που θα έπρεπε να έχει προβλεφθεί από την πρώτη ημέρα και ας έλειπαν ενδιάμεσοι σταθμοί και χωρίς την ίσως πίεση του νέου τερματικού σταθμού.

Η σύνδεση αυτή είναι ο μόνος τρόπος να εξασφαλίσουμε πως οι περισσότεροι από τους επιβάτες μπορούν να γίνουν εύκολα και τουρίστες. Το ένα δεν φέρνει αυτόματα το άλλο, το αεροδρόμιο μπορεί κάλλιστα να αποτελεί ένα μεταβατικό κόμβο της νότιας Ευρώπης προς την Ασία και την Αφρική χωρίς να το εκμεταλλεύεται αρκετά η πόλη. Άλλωστε η εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου εκτός από σύμμαχος της πόλης θα φροντίσει να δημιουργήσει και ένα ολοκληρωμένο προϊόν. Ο ταξιδιώτης εάν δεν είναι επισκέπτης της μπορεί θα προτιμήσει να περιμένει 4-5 ώρες στην καλοσχεδιασμένη αναμονή του αεροδρομίου απο το να ''παιδευτεί'' πηγαίνοντας στη πόλη ή ακόμα να διαμείνει σ‘ αυτή και ταξιδέψει την άλλη μέρα. Συνδυαστικά με το γεγονός πως η πόλη μας παρά την περιρρέουσα άποψη δεν ξέρει πως να κερδίζει τουρίστες. Ας σκεφτούμε μόνο πως εδώ και μια δεκαετία σχεδόν αδιατάρακτα το 75% όσων αναζητούν διαμονή στη Θεσσαλονίκη είναι Έλληνες. Ακόμα πως μόλις το 15% των τουριστών που επιλέγουν για παραθέριση τη Χαλκιδική, επισκέπτονται τη Θεσσαλονίκη έστω για μία ημέρα. Η επέκταση επομένως είναι άμεση ανάγκη.

Η πρόσφατη έναρξη των εργασιών επέκτασης του μετρό είναι σίγουρα ένα θετικό βήμα, που ενδεχομένως και να αρκεί. Η συνολική αδράνεια όμως έχει κοστίσει ήδη αρκετά στην πόλη και πολύ περισσότερο στους πολίτες. Το συνομολογούν και τα 2 εκ.€/ ημέρα που κοστίζει στους πολίτες της πόλης κάθε ημέρα χωρίς μετρό σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του προέδρου του ΣΑΣΘ. Η μεγαλύτερη ευθύνη των ιθυνόντων είναι πως δεν φρόντισαν να αναδείξουν τις προοπτικές να αρθρώσουν επιχειρηματολογία που θα έφερνε και την ιδιωτική πρωτοβουλία πιο κοντά στην υλοποίηση ενός έργου πολύ φθηνότερου και κατασκευαστικά ευκολότερου. Χρηματοδοτικά εργαλεία εκτός του σαφώς σημαντικού νέου ΕΣΠΑ που χρησιμοποιείται όμως ως πανάκεια, υπάρχουν και έχουν αναδειχθεί μέσα από καλές πρακτικές άλλων πόλεων. Το σημαντικότερο είναι να ξεκινήσει νωρίς ένας ουσιαστικός διάλογος το επόμενο διάστημα ώστε να ξεδιπλωθούν οι εναλλακτικές οι, προτάσεις και έτσι να μπουν γερά θεμέλια ώστε το μετρό να συναντήσει σύντομα το αεροδρόμιο που γοργά οδεύει στην ολοκλήρωση του.

*Ο Ορέστης Τρασανίδης Μηχανολόγος Μηχανικός- Intrakat SKG και Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος «ΝΑΙ στη Θεσσαλονίκη».