Skip to main content

Διαπλάτυνση της Μουδανιών και νέος δρόμος για τη Σιθωνία

Ο σχεδιασμός των παρεμβάσεων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για τη λύση προβλημάτων δεκαετιών στις μετακινήσεις προς Χαλκιδική

Ένα συνολικό πλάνο, βασισμένο σε συγκεκριμένες οδικές παρεμβάσεις, προκειμένου να λυθούν τα χρονίζοντα επί δεκαετίες προβλήματα της ανατολικής Θεσσαλονίκης και των διεξόδων που έχουν οι κάτοικοί της, επεξεργάζεται ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Πάρις Μπίλλιας.

Το πλάνο έχει να κάνει με την επικαιροποίηση, αξιολόγηση και δυνατότητα υλοποίησης μελετών, που αλληλοσυμπληρώνονται, σε συνδυασμό με το κόστος που απαιτείται (ειδικά για τις απαλλοτριώσεις) και την εξεύρεση χρηματοδοτικών πόρων (ευρωπαϊκοί, πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων κ.ά.).

Πρώτης προτεραιότητας ζήτημα, όπως τόνισε ο κ. Μπίλλιας στη Voria.gr είναι να βελτιωθεί η σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τη Χαλκιδική, με παράλληλη αποσυμφόρηση της εθνικής οδού Θεσσαλονίκης – Μουδανιών και την αποκατάσταση μιας νέας ουσιαστικά επαρκούς σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με τη Σιθωνία, χωρίς να απαιτείται η διέλευση από τη Μουδανιών.

Προσφάτως, ο κ. Μπίλλιας από το βήμα συνεδρίου αναφέρθηκε στη δυνατότητα διαπλάτυνσης της Μουδανιών από τον ανισόπεδο κόμβο Κ12 της περιφερειακής οδού (από το ύψος δηλαδή του Μάκρο περίπου) μέχρι την περιοχή της Καρδίας.

Όπως διευκρίνισε στη Voria.gr, «ως Περιφέρεια ήδη έχουμε δρομολογήσει τη βελτίωση του παράπλευρου οδικού δικτύου της περιοχής, προκειμένου να πάψουν να ισχύουν οι σημερινές απαράδεκτες συνθήκες για τους παρόδιους, αλλά και για την οδική ασφάλεια στην εθνική οδό. Δεν αρκεί αυτό. Χρειάζεται να κάνουμε παρεμβάσεις σε έναν δρόμο, που σηκώνει πολύ μεγάλους κυκλοφοριακούς φόρτους και σ' αυτό στοχεύουμε».

Σύμφωνα με τον κ. Μπίλλια, υπάρχει ήδη μελέτη, που εκπονήθηκε από την «Εγνατία Οδός ΑΕ» για τη δυνατότητα διαπλάτυνσης του συγκεκριμένου τμήματος της εθνικής οδού, η οποία θα αξιολογηθεί και εφόσον βρεθεί η χρηματοδότηση (ήδη γίνεται η σχετική προεργασία) θα αρχίσει να υλοποιείται.

Η μελέτη της «Εγνατία Οδός ΑΕ» προέβλεπε την προσθήκη μιας λωρίδας κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση μεταξύ Κ12 και Καρδίας. Όμως αυτό είναι δύσκολο να γίνει, όπως τονίζεται, επειδή οι απαλλοτριώσεις ανεβάζουν το συνολικό κόστος σε απαγορευτικά επίπεδα. Μπορεί όμως να γίνει τροποποίηση της μελέτης, με την προσθήκη μιας λωρίδας κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, αλλά και παράλληλο περιορισμό της μεσαίας διαχωριστικής νησίδας ανάμεσα στα δυο ρεύματα κυκλοφορίας. Αυτό θα σημάνει και περιορισμένες απαλλοτριώσεις, άρα μειωμένο κόστος, κάτι που καθιστά υλοποιήσιμο το έργο.

Είναι χαρακτηριστικό πως όποια άλλη βελτιωτική παρέμβαση κατά μήκος της εθνικής οδού προς την Κασσάνδρα επιχειρήσουν οι αρμόδιοι είναι σχεδόν απαγορευτική, ακριβώς εξαιτίας των απαλλοτριώσεων. Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμη και τότε που κατασκευαζόταν ο δρόμος απαιτήθηκαν δυσθεώρητα ποσά για απαλλοτριώσεις, πολύ περισσότερα από όσα δαπανήθηκαν για την κατασκευή του δρόμου με τη σημερινή μορφή του.

Από Θέρμη... Σιθωνία

Ο κ. Μπίλλιας επισήμανε ότι υπάρχει ανοιχτός δίαυλος επικοινωνίας με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προκειμένου να υλοποιηθεί κάποια στιγμή το σχέδιο για τη σύνδεση της εσωτερικής περιφερειακής οδού με τη Θέρμη κι από εκεί με τη Σιθωνία.

Πρόκειται για ένα πολυετές σχέδιο, το οποίο δεν προχώρησε ποτέ, με τη δημιουργία δρόμου από τον κόμβο Πυλαίας – Πανοράματος (Κ11) ως τη Θέρμη. Το σχέδιο αυτό έχει μελετηθεί (την περίοδο 2007 - 2008), όμως δεν υπήρξε ποτέ επαρκής χρηματοδότηση, ενώ υπήρξαν και αντιδράσεις από κατοίκους του Πανοράματος, καθώς ο δρόμος σχεδιάστηκε να περνάει κάτω από τον οικισμό του Ν. 751.

Ο συγκεκριμένος δρόμος είναι πάντως ουσιαστικός για την αποσυμφόρηση της Μουδανιών, διότι θα δίνει νέα διέξοδο συνδυαστικά με δρομολογημένες παρεμβάσεις που ήδη υλοποιούνται προς και από τη χερσόνησο της Σιθωνίας.

Ο δρόμος θα ακολουθεί τη διαδρομή από τον Κ11, περνώντας πάνω από τα νεκροταφεία και τον δρόμο Θέρμης – Πανοράματος. Το σχέδιο χαρακτηρίστηκε «φαραωνικό», καθώς προέβλεπε δρόμο με δυο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και λωρίδα εκτάκτου ανάγκης, με πολλές απαλλοτριώσεις και φυσικά μεγάλο κόστος. Επιθυμητό μεν, δύσκολο να γίνει πράξη δε.

Πριν από περίπου δύο μήνες πραγματοποιήθηκε για το συγκεκριμένο έργο σύσκεψη στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όπως πληροφορείται η Voria.gr, όπου εξετάστηκε το σενάριο να γίνει τελικά ο δρόμος, αλλά με μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση (και λωρίδα έκτακτης ανάγκης), για τον περιορισμό του κόστους.

Ο δρόμος εκτός από τη διέξοδο που δίνει στους κατοίκους της ανατολικής Θεσσαλονίκης συνολικά σε περίπτωση ανάγκης εκκένωσης, εκτός από τη νέα διέξοδο προς τη Σιθωνία και την αποσυμφόρηση της Μουδανιών, έχει ακόμη ένα πλεονέκτημα, ότι επιτρέπει στους κατοίκους του Πανοράματος να αποκτήσουν άλλη μια δίοδο προς τη Θεσσαλονίκη, εκτός του σημερινού κορεσμένου κεντρικού δρόμου.

«Το σκεπτικό είναι να εξυπηρετείται η κυκλοφορία από και προς τη Χαλκιδική με αξιοπρεπείς, σύγχρονες συνθήκες μετακίνησης. Να υπάρχουν δηλαδή διαφορετικά οδικά δίκτυα, επειδή με τα σημερινά δεδομένα έχουμε προβλήματα. Ο συγκεκριμένος δρόμος μπορεί να συνδυαστεί με την παράκαμψη της Θέρμης και της Νέας Ραιδεστού και να καταλήγει στο δρόμο Θέρμης – Πολυγύρου, που έχει αποκτήσει σύγχρονα χαρακτηριστικά, Ήδη έχει δρομολογηθεί και η βελτίωση του τμήματος Αγία Αναστασία – Γαλάτιστα, ενώ και από εκεί (τον Πολύγυρο) και για όλη τη Σιθωνία εξετάζουμε σειρά αναγκαίων βελτιώσεων, με χαμηλό κόστος, ώστε να έχουμε ένα ακόμη επαρκές οδικό δίκτυο και βελτιωμένη εξυπηρέτηση των κατοίκων και των επισκεπτών. Με αυτές τις παρεμβάσεις λύνονται προβλήματα δεκαετιών στην ανατολική Θεσσαλονίκη και τη Χαλκιδική», επισήμανε ο κ. Μπίλλιας.

Η προϋπόθεση των χρηματοδοτήσεων είναι προφανώς η σημαντικότερη, ενώ ο σχεδιασμός είναι για την ολοκλήρωση όλων αυτών των έργων εντός της επόμενης δεκαετίας...