Skip to main content

Καλαμαριά: Αντίθετοι οι καθηγητές του 10ου Γυμνασίου στη μεταστέγαση

Τι λέει ο Σύλλογος Διδασκόντων του 10ου Γυμνασίου Καλαμαριάς για την πρόταση της δημοτικής αρχής σχετικά με τη μετεγκατάσταση σχολείων.

Την αντίθεσή τους εκφράζουν οι εκπαιδευτικοί του 10ου Γυμνασίου Καλαμαριάς στην πρόταση της δημοτικής αρχής για τη μετεγκατάσταση του σχολείου τους στο κτήριο του 3ου Λυκείου.

Με ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Διδασκόντων υπογραμμίζουν ότι «η διατήρηση του 10ου  Γυμνασίου στη θέση που βρίσκεται, εξυπηρετεί μεγάλο αριθμό μικρών μαθητών του οικισμού του Φοίνικα και της νεόδμητης επέκτασης του Αγ. Ιωάννη».

Διαβάστε: Μεταστεγάζονται σχολεία στον Δ. Καλαμαριάς-Ανάσα για μαθητές και γονείς

Σημειώνουν ότι «επιλέγεται μια λύση εις βάρος μιας κοινωνικής ομάδας, της οποίας οι γονείς δεν συνηθίζουν να  αγορεύουν στα δημοτικά συμβούλια, να δημιουργούν ομάδες πίεσης στο viber και στα κοινωνικά δίκτυα και να προαποφασίζουν υπόγεια για τους άλλους».

Τονίζουν επίσης ότι «ακόμη και σε αυτό το στενό χρονικό πλαίσιο, μπορούν να εξευρεθούν λύσεις». Συγκεκριμένα, όπως αναφέρουν οι εκπαιδευτικοί, «μέχρι να υλοποιήσουν οι υπεύθυνοι αυτό που είναι αυτονόητο και εκ του νόμου υποχρεωμένοι, δηλ. τη συνολική ανακατανομή των μαθητών των σχολείων ή, εφ’ όσον από τα δεδομένα προκύψει ανάγκη, τη δημιουργία ενός επιπλέον λυκείου προτείνει, αντί να μετακινούνται αδίκως εκτός της περιοχής τους εκατοντάδες μαθητές εξαιτίας της μεταστέγασης δύο σχολείων, να ανακατανεμηθεί το μαθητικό δυναμικό της επομένης Α΄ γυμνασίου μεταξύ των γυμνασίων της περιοχής, ώστε να δοθεί ο απαραίτητος χώρος στο 3ο Λύκειο, μέχρι την οριστική επίλυση του προβλήματος σύμφωνα με τα παραπάνω. Υπό τις παρούσες συνθήκες είναι η λύση με το μικρότερο δυνατό κόστος και θα επηρεάσει ελάχιστους μαθητές».

Αναλυτικά η ανακοίνωση των εκπαιδευτικών του 10ου Γυμνασίου Καλαμαριάς αναφορικά με την μετεγκατάσταση σχολείων του Δήμου Καλαμαριάς:

Ως εκπαιδευτικοί του 10ου Γυμνασίου Καλαμαριάς, σχετικά με το ονομαζόμενο «πρόβλημα του συγκροτήματος του 3ου Γυμνασίου και  3ου Λυκείου Καλαμαριάς» και την φημολογούμενη ως «λύση» του διά της μεταστέγασης του 3ου Λυκείου στο διδακτήριο του 10ου Γυμνασίου και αντιστρόφως, θέλουμε να εκφράσουμε την λύπη μας για τα όσα συμβαίνουν αλλά και για τον τρόπο που συμβαίνουν.

Πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι το πρόβλημα προέκυψε όχι μόνο από την αύξηση των μαθητών της περιοχής, αλλά και γιατί κάποιοι από τους εμπλεκόμενους όλα τα σχετικπροηγούμενα χρόνια δεν ακολούθησαν το πνεύμα και το γράμμα του νόμου και δεν προνόησαν για την αντιμετώπιση ενός προβλήματος το οποίο δεν εμφανίσθηκε ξαφνικά.

Η διατήρηση του 10ου  Γυμνασίου στη θέση που βρίσκεται, εξυπηρετεί μεγάλο αριθμό μικρών μαθητών του οικισμού του Φοίνικα και της νεόδμητης επέκτασης του Αγ. Ιωάννη. Δεν μπορούμε να διανοηθούμε ότι η σημερινή διοίκηση του Δήμου θα επιχειρήσει κάτι που δεν τόλμησε κανείς την προηγούμενη πεντηκονταετία, να στερήσει δηλ. από ολόκληρη την ευαίσθητη κοινωνικά περιοχή του Φοίνικα από το ιστορικό της Γυμνάσιο, στο οποίο δίδαξε και ο καταξιωμένος λογοτέχνης της Θεσσαλονίκης Γιώργος Ιωάννου. Έτσι, στις πολλές κοινωνικές ανισότητες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές μας, ο Δήμος Καλαμαριάς θα προσθέσει μία ακόμα δυσβάστακτη, να αναγκάζονται δηλ. να διασχίζουν χιλιόμετρα, για να ανακαλύψουν το σχολείο τους. Εκμεταλλευόμενοι τη «σιωπή των αμνών» επιλέγεται μια λύση εις βάρος μιας κοινωνικής ομάδας, της οποίας οι γονείς δεν συνηθίζουν να  αγορεύουν στα δημοτικά συμβούλια, να δημιουργούν ομάδες πίεσης στο viber και στα κοινωνικά δίκτυα και να προαποφασίζουν υπόγεια για τους άλλους.

Ο Διευθυντής του 10ου Γυμνασίου Καλαμαριάς και οι εκπαιδευτικοί του εδώ και πέντε χρόνια έχουν προειδοποιήσει για όσα θα συνέβαιναν και έχουν θέσει επανειλημμένα το πλαίσιο λύσης. Δεν πρόκειται για πρόβλημα του 3ου Λυκείου, αλλά για συνολικό πρόβλημα κατανομής των μαθητών στα σχολεία της περιοχής και του Δήμου Καλαμαριάς στον οποίο υπάρχουν σχολεία με πλεονάζον μαθητικό δυναμικό και σχολεία με άδειες αίθουσες. Το πρόβλημα πρέπει να επιλυθεί με την ανακατανομή του μαθητικού δυναμικού, επί τη βάσει χωροταξικών κριτηρίων, στο πνεύμα του νόμου και προτάσσοντας το δημόσιο συμφέρον έναντι όλων των επιμέρους.  

Με βάση τα παραπάνω θέλουμε να θέσουμε σε όλους τους εμπλεκόμενους τα εξής κρίσιμα ερωτήματα:

1.    Η σημερινή Διοίκηση του Δήμου σε συνάντησή μας το Σεπτέμβριο του 2019 αναγνώρισε ότι υπάρχει γενικότερο πρόβλημα κατανομής των μαθητών στα σχολεία του δήμου και υποσχέθηκε ότι τους επόμενους μήνες θα φέρει μια συνολική λύση. Θέλουμε, λοιπόν, να ρωτήσουμε: Ποιο είναι το συνολικό πλαίσιο με το οποίο θα αντιμετωπίσει το πρόβλημα, μέσα στο οποίο θα ενταχθεί και το πρόβλημα του 3ου Λυκείου Καλαμαριάς; Σε αυτό το συνολικό πλαίσιο δεν εντάσσονται οι άδειες αίθουσες στα γυμνάσια και τα λύκεια της Καλαμαριάς; (2ο Λύκειο, 4ο και 5ο  Λύκειο, κ.τ.λ.).
2.    Δεν αποτελεί παραλογισμό, όταν το συγκρότημα του 3ου Γυμνασίου Λυκείου ασφυκτιούσε και θέσεις μαθητών υπήρχαν μόνο στην αυλή -όπως καταγράφηκε στον αγιασμό - να δημιουργείται πέρυσι από το 3ο Γυμνάσιο ένα επιπλέον τμήμα; Με ποια κριτήρια προέκριναν οι εμπλεκόμενοι αυτή τη λύση, η οποία θα επιτείνει το αδιέξοδο που ήδη υπάρχει;
3.    Θα συνεχίσουμε, άραγε, με τις ίδιες «λογικές» καταργώντας διδακτήρια που είναι κοσμήματα σε όλη τη Θεσσαλονίκη; Οι 16 αίθουσες, και όχι 18 όπως κάποιοι βεβαιώνουν, του 10ου Γυμνασίου δεν επαρκούν για τις ανάγκες του 3ου Λυκείου. Ήδη, -σύμφωνα με τα «μεγαλεπήβολα σχέδια» κάποιων- ετοιμάζονται σφυριά και πριόνια για την καταστροφή είτε της βιβλιοθήκης –μίας από τις πιο αξιόλογες, με χιλιάδες βιβλίων- είτε των εργαστηρίων του 10ου Γυμνασίου, ώστε στα ερείπια αυτών να δημιουργηθούν χώροι, για να στριμωχθούν πάλι μαθητές και καθηγητές.
4.    Ποιο είναι το όραμα του Δήμου Καλαμαριάς για την λύση του προβλήματος της σχολικής στέγης; Η αποστέρηση των σύγχρονων υποδομών από ένα σχολείο για την αντιμετώπιση της συστέγασης σε ένα συγκρότημα ενός άλλου γυμνασίου και ενός λυκείου;
5.    Αντιλαμβάνεται κανείς ότι η πρόβλεψη για 18 τμήματα λυκείου (σύμφωνα με την πρόταση του Δήμου), τα οποία απαιτούν επιπλέον αίθουσες για την ανάπτυξη των κατευθύνσεων, σε ένα διδακτήριο 16 αιθουσών και δεν βασίζεται επί πραγματικών στοιχείων και δεν αποτελεί λύση στο πρόβλημα. Δεν είναι μία πολύ προβληματική αφετηρία; Ποιος εγγυάται ότι σε μία αναπτυσσόμενη περιοχή τα 18 τμήματα δεν θα γίνουν 19 ή 20;
6.    Στην ίδια πρόταση αναφέρεται πως το διδακτήριο για το οποίο προοριζόμαστε διαθέτει 24 αίθουσες. Και τα δύο γυμνάσια υπολογίζεται να λειτουργήσουν με 24-25 τμήματα. Μήπως τελικά πρόκειται για μία εξ αρχής προβληματική και αδιέξοδη «λύση»;
7.    Μήπως τότε αντί της συστέγασης προταθεί η συγχώνευση ως η νέα «λύση»;
8.    Αφού οι διαθέσιμες αίθουσες είναι 24 και θα λειτουργήσουν τα δύο σχολεία με 24-25 τμήματα πως θα παραμείνουν ελεύθερες 2-3 αίθουσες; Είναι λάθος ή μήπως τα μαθηματικά της πρότασης θέλουν να υποστηρίξουν την πάση θυσία μεταστέγαση των δύο σχολείων;
9.    Πόσο ορθολογική είναι η «λύση» της μεταστέγασης όταν οι 240 μαθητές του 10ου Γυμνασίου θα αναγκάζονται να μετακινούνται σε σχολείο εκτός της περιοχής τους και, αντιστρόφως, οι εκατοντάδες μαθητές του 3ου Λυκείου να μετακινούνται σε σχολείο που βρίσκεται στα όρια της δικής του περιοχής, επιβαρύνοντας όλους με χιλιάδες άσκοπα χιλιόμετρα και χιλιάδες άσκοπες ώρες μετακίνησης;
10.    Πώς τα δωδεκάχρονα παιδιά του 9ου και του 8ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμαριάς θα διανύουν μια πολύ μεγαλύτερη διαδρομή από εκείνη που δυσκολεύει δεκαεπτάχρονους και δεκαοχτάχρονους μαθητές;
11.    Έχει κάποια πολιτική ο Δήμος για την αντιμετώπιση της μείωσης των κοινωνικών ανισοτήτων ή σκοπεύει να δώσει τη χαριστική βολή προσθέτοντας στους μαθητές ακόμη μεγαλύτερα εμπόδια;
12.    Ποια εκπαιδευτική ανάγκη υπηρετείται από την συγκέντρωση τριών γυμνασίων (3ο+10ο και 6ο) στην ίδια πλευρά της Καλαμαριάς σε απόσταση 700 μέτρων μεταξύ τους;
13.    Έχουν αντιληφθεί οι γονείς της περιοχής του 10ου Γυμνασίου ότι προς χάριν μίας ατελέσφορης και αλυσιτελούς «λύσεως» χάνουν το γυμνάσιο της περιοχής τους, για να φοιτήσουν τα παιδιά τους σε ένα άλλο, άνω των 550 μαθητών;
14.    Εγγυάται κανείς ότι η πρόταση του Δήμου δεν είναι το πρώτο βήμα προς την συγχώνευση των δύο γυμνασίων; Και το πρόβλημα δεν είναι το εάν θα χαθούν οργανικές αλλά το δυσλειτουργικό γυμνάσιο που θα προκύψει από αυτήν.
15.    Πότε συζήτησε ο Δήμος Καλαμαριάς την πρότασή του με τα εμπλεκόμενα σχολεία;
16.    Μήπως η αναζήτηση μίας ενδιάμεσης λύσης μέχρι την οριστική (ανέγερση 7ου Λυκείου, περιοχή Νταλίπη), κατόπιν διαλόγου με τους εμπλεκόμενους, θα ήταν πιο χρήσιμη για όλους;

Ο Σύλλογος Διδασκόντων θεωρεί ότι, ακόμη και σε αυτό το στενό χρονικό πλαίσιο, μπορούν να εξευρεθούν λύσεις. Μέχρι να υλοποιήσουν οι υπεύθυνοι αυτό που είναι αυτονόητο και εκ του νόμου υποχρεωμένοι, δηλ. τη συνολική ανακατανομή των μαθητών των σχολείων ή, εφ’ όσον από τα δεδομένα προκύψει ανάγκη, τη δημιουργία ενός επιπλέον λυκείου προτείνει, αντί να μετακινούνται αδίκως εκτός της περιοχής τους εκατοντάδες μαθητές εξαιτίας της μεταστέγασης δύο σχολείων, να ανακατανεμηθεί το μαθητικό δυναμικό της επομένης Α΄ γυμνασίου μεταξύ των γυμνασίων της περιοχής, ώστε να δοθεί ο απαραίτητος χώρος στο 3ο Λύκειο, μέχρι την οριστική επίλυση του προβλήματος σύμφωνα με τα παραπάνω. Υπό τις παρούσες συνθήκες είναι η λύση με το μικρότερο δυνατό κόστος και θα επηρεάσει ελάχιστους μαθητές.