Skip to main content

Μελέτη: Πώς γίνεται δίκαιη η χρέωση στα διόδια

Μελέτη για να γίνουν ηλεκτρονικά τα διόδια στο Αιγίνιο, που έχουν φέρει σε απόγνωση τους κατοίκους της περιοχής. Στο υπουργείο για άμεση εφαρμογή σε όλο το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων.

Μπορεί η κυβέρνηση να μελετά ακόμη τη δυνατότητα αναλογικής χρέωσης στα διόδια (και στο μεσοδιάστημα να κάνει πάρτι αυξήσεων), όμως το μοντέλο υπάρχει και ήδη έχει δώσει αποτελέσματα. Επιστημονική ομάδα, υπό τον συγκοινωνιολόγο, Σταύρο Κωνσταντινίδη, εκπόνησε έπειτα από συνεργασία με το Δήμο Πύδνας-Κολινδρού Πιερίας συγκοινωνιακή μελέτη με την οποία υπολογίστηκαν οι οικονομικές κι όχι μόνο επιπτώσεις από την έναρξη λειτουργίας του σταθμού διοδίων στο Κλειδί του άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι).

Η αναλογική χρέωση για τις μετακινήσεις των πολιτών στο εθνικό οδικό δίκτυο και η κατάργηση των συμβατικών διοδίων είναι ζητούμενο εδώ και χρόνια. Η «Εγνατία Οδός ΑΕ» μάλιστα είναι η πρώτη που εξέφρασε την πρόθεσή της να εισάγει το σύστημα (στους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους των ευρωπαϊκών χωρών είναι σε ισχύ εδώ και δεκαετίες) των ηλεκτρονικών διοδίων, με χρέωση των διερχομένων ανάλογη της χρήσης του αυτοκινητοδρόμου (υπολογίζονται τα χιλιόμετρα που διένυσε κάποιος στον αυτοκινητόδρομο και χρεώνεται αναλόγως).

Η μελέτη της ομάδας Κωνσταντινίδη όμως ανέδειξε και το μεγάλο ζήτημα (για το οποίο είναι σε ξεσηκωμό όλη η τοπική κοινωνία από τότε που άρχισε η κατασκευή του συγκεκριμένου σταθμού διοδίων). Σύμφωνα με τη μελέτη οι κάτοικοι των δυο βασικών οικισμών του δήμου (Αιγίνιο και Κολινδρός) «είναι υποχρεωμένοι να καταβάλουν σε κάθε διέλευση από το μετωπικό σταθμό διοδίων του Αιγινίου ένα επιπρόσθετο κόστος 1,80 ευρώ ανά μετακίνηση, που δεν αντιστοιχεί σε πλήρη χρήση του ΠΑΘΕ. Το αντίστοιχο συνολικό κόστος γι’ αυτές τις μετακινήσεις ανέρχεται σε περίπου 650.000 ευρώ»!

Ακόμη πιο άδικα είναι τα πράγματα για τις μετακινήσεις από τη Θεσσαλονίκη. «Λόγω της κατεδάφισης της γέφυρας του ανισόπεδου κόμβου Αιγινίου, η χρηματική επιβάρυνση για τις μετακινήσεις από Θεσσαλονίκη φτάνει συνολικά τα 3,41 ευρώ για τους κατοίκους του Αιγινίου και 2,79 ευρώ για τους κατοίκους του Κολινδρού. Το συνολικό ετήσιο επιπλέον κόστος γι’ αυτούς τους δυο οικισμούς, λόγω των επιπλέον χρεώσεων και της διακοπής λειτουργίας της γέφυρας ανέρχεται σε περίπου 896.000 ευρώ», αναφέρει η μελέτη.

Οι επιστήμονες σημειώνουν όμως και άλλες παραμέτρους επιβαρύνσεων: «Η περιοχή του Αιγινίου η οποία διασχίζεται από την Παλαιά Εθνική Οδό επιβαρύνεται με τους φόρτους βαρέων οχημάτων με κατεύθυνση τη δυτική Ελλάδα. Οι οδηγοί των φορτηγών προτιμούν να έχουν μια μικρή επιβάρυνση στους χρόνους διαδρομής από το να πληρώνουν τα διόδια του Αιγινίου, επιλογή που θα αύξανε το κόστος μεταφοράς. Η φόρτιση με βαρέα οχήματα του Δευτερεύοντος Εθνικού Δικτύου στην περιοχή έχει σημαντικές περιβαλλοντικές συνέπειες (ρύποι, ηχορύπανση) ενώ οδηγεί και σε γενική πτώση του επιπέδου ασφάλειας».

Επίσης, αναφέρουν ότι «τα επιπλέον κόστη μετακίνησης δυσχεραίνουν την προσβασιμότητα προς το μητροπολιτικό κέντρο της Θεσσαλονίκης και ως εκ τούτου αναιρούν σε σημαντικό βαθμό τα οφέλη που προκύπτουν από τη λειτουργία της υποδομής του ΠΑΘΕ και το στόχο της χωροταξικής διασύνδεσης των μικρών με τα μεγάλα αστικά κέντρα ώστε να διαχυθούν τα αναπτυξιακά πλεονεκτήματα, οι ευκαιρίες και οι υπηρεσίες των δεύτερων προς τα πρώτα».

Η πρόταση της μελέτης και του συντονιστή της, κ. Κωνσταντινίδη είναι ο παραχωρησιούχος να προχωρήσει σε ειδική έκπτωση προς τους κατοίκους τριών οικισμών που χρησιμοποιούσαν τον ανισόπεδο κόμβο Αιγινίου προς τον αυτοκινητόδρομο (Αιγίνιο, Κολινδρός και Καταχάς). «Η χρέωση της διέλευσης θα πρέπει να προκύπτει σε αντιστοίχηση με τη χρήση του αυτοκινητόδρομου και άρα το αντίτιμο θα πρέπει να είναι 0,40 ευρώ ανά διέλευση», τονίζεται χαρακτηριστικά.

Το σύστημα είσπραξης το οποίο προτείνεται να χρησιμοποιηθεί είναι το σύστημα των ηλεκτρονικών πομποδεκτών, αντίστοιχων με αυτούς που χρησιμοποιούνται για τα εκπτωτικά προγράμματα ewayLOCAL. «Οι συγκεκριμένοι πομποδέκτες θα είναι ρυθμισμένοι να χρεώνουν μόνιμα το ποσό των 0,40 ευρώ ανά διέλευση. Θα χορηγείται ένας πομποδέκτης ανά όχημα σε όποιους από τους κατοίκους αιτηθούν αντιστοίχως», σημειώνει ο κ. Κωνσταντινίδης.

Στην ουσία πρόκειται για μια πρώτη προσπάθεια εφαρμογής των ηλεκτρονικών διοδίων, έστω κι αν αφορά στους ντόπιους, και της αναλογικής –δίκαιης- χρέωσης. Κι επειδή το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων εξετάζει, όπως δήλωσε και ο υπουργός, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, την εισαγωγή του νέου συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων, ο κ. Κωνσταντινίδης θα στείλει τη συγκεκριμένη μελέτη στον υπουργό, ώστε να μπορεί να εφαρμοστεί όπου αλλού υπάρχουν ανάλογα προβλήματα. Εξάλλου, οι κάτοικοι των τριών οικισμών είναι σε διαρκή κινητοποίηση και ζητούν λύση στο πρόβλημα που έχει ανακύψει με την υπερβολική χρέωσή τους για τη χρήση του αυτοκινητοδρόμου, όπως επισημαίνουν.