Skip to main content

Τι φταίει και πλημμύρισε ο δήμος Βόλβης από την κακοκαιρία

Τι έργα (δεν) έγιναν για την αντιπλημμυρική θωράκιση, μιας περιοχής, που είναι στο «κόκκινο» και από το 2011 γνωρίζουν όλοι τους κινδύνους.

Να συμμαζέψουν τα... ασυμμάζευτα προσπαθούν στην περιοχή του δήμου Βόλβης, που πλημμύρισε έπειτα από την πρωτοφανή βροχόπτωση που έπληξε Βρασνά, Σταυρό, Ασπροβάλτα και τις υπόλοιπες περιοχές, οι οποίες σήμερα μετρούν τις πληγές τους. (Δείτε εδώ)

Ο δήμαρχος Βόλβης, Διαμαντής Λιάμας, μιλώντας στη Voria.gr χαρακτήρισε την κατάσταση τραγική και επισήμανε πως «κανένα αντιπλημμυρικό έργο δεν θα ήταν δυνατό να συγκρατήσει αυτό τον όγκο νερού που έπεσε στην περιοχή. Ήταν τεράστιος ο όγκος του νερού και δεν ξέραμε από πού μας ερχόταν. Σκεφτείτε ότι όλοι οι δρόμοι μετατράπηκαν σε ποτάμια».

Μάλιστα, ως χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο δήμαρχος έφερε το αντιπλημμυρικό στον δυτικό χείμαρρο Σταυρού. Ενώ έχει ολοκληρωθεί από παλιά η διευθέτηση του χειμάρρου εντός του οικισμού του Σταυρού και ενώ το δασαρχείο ολοκλήρωσε τις αντιπλημμυρικές παρεμβάσεις και στο ορεινό τμήμα του χειμάρρου προσφάτως, τελικά ούτε αυτό το έργο άντεξε την ορμή και την ποσότητα του νερού που έπεσε και πλημμύρισε...

Ο δήμος Βόλβης είναι γνωστό ότι έχει 20 επικίνδυνα ρέματα και χειμάρρους, που τον απειλούν με πλημμύρες. Η Πυροσβεστική Υπηρεσία τον έχει εντάξει στις περιοχές που είναι στο «κόκκινο» για την εκδήλωση πλημμυρικών φαινομένων. Κι από το 2011 έχει επισημανθεί η ανάγκη για έργα ύψους 29 εκ. ευρώ στις περιοχές Μικρής και Μεγάλης Βόλβης, Βαμβακιάς, Μελισσουργού, Μαδύτου, Μοδίου, Βρασνών, Ασπροβάλτας, Αρέθουσας και στον Ρήχιο ποταμό. Όλες αυτές οι περιοχές κατά καιρούς έχουν πλημμυρίσει.

Η κατάσταση επιδεινώθηκε με την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας, καθώς απαιτήθηκε η «ομαδοποίηση» ρεμάτων και χειμάρρων, χωρίς όμως να ολοκληρωθούν τα αντιπλημμυρικά έργα.

Όπως περιγράφει ο κ. Λιάμας, «έχουμε σοβαρότατο ζήτημα με την Εγνατία. Η Εγνατία στα ανάντη 'ομαδοποίησε' δυο και τρία ρέματα ή χειμάρρους σε ένα κι έτσι αντί να εκτονώνονται τα νερά, συγκεντρώνονται σε ένα ρέμα. Όμως παράλληλα δεν φρόντισε να δώσει επαρκή διέξοδο έστω και του ενός ρέματος στη θάλασσα, με αποτέλεσμα να φράσσει και να πλημμυρίζουν οι περιοχές».

Αυτή η ιστορία είναι γνωστή από τότε που πλημμύριζε ο Μελισσουργός, ο ίδιος ο αυτοκινητόδρομος και άλλες περιοχές του δήμου. Η «Εγνατία Οδός ΑΕ» ανέλαβε να δώσει λύση στην παροχέτευση των νερών και να αποκαταστήσει το πρόβλημα. Κι ενώ στο δήμο περίμεναν να ολοκληρωθούν οι μελέτες και να πάρουν οι απαιτούμενες παρεμβάσεις την περιβαλλοντική αδειοδότηση, τελικά διαπίστωσαν ότι οι εργασίες που θα γίνουν αφορούν μόνο στην προστασία του καταστρώματος της Εγνατίας κι όχι των γύρω περιοχών, δηλαδή των «ομαδοποιημένων» χειμάρρων...

Από την άλλη, σε εξέλιξη είναι ακόμη η μελέτη που προκηρύχθηκε από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας για την αντιπλημμυρική προστασία των παράκτιων οικισμών του Στρυμονικού Κόλπου, που περιλαμβάνει Βρασνά, Ασπροβάλτα και Σταυρό. Μια μελέτη ύψους 2,3 εκ. ευρώ, που προκηρύχθηκε στα τέλη του 2015 και πλέον, όπως είπε ο κ. Λιάμας ολοκληρώνεται, ενώ πριν από λίγες μόλις μέρες έγινε νέα διαβούλευση για τις προβλεπόμενες παρεμβάσεις. Όμως κι αυτή η μελέτη (όπως όλα τα αντιπλημμυρικά έργα) θα καθυστερήσει πολύ για να γίνει έργο. Είναι η γνωστή κακοδαιμονία της γραφειοκρατίας και των διαδικαστικών, που είναι... ατελείωτα. Πρέπει πλέον να πάρει περιβαλλοντική αδειοδότηση και στη συνέχεια να γίνει η δημοπράτηση των προβλεπόμενων παρεμβάσεων, εάν και εφόσον βρεθούν και τα απαιτούμενα κονδύλια...