Skip to main content

Τι προβλέπει το Επικαιροποιημένο Μνημόνιο για την Εγνατία Οδό

Με νέα ΚΥΑ αποσυνδέεται ο διαγωνισμός παραχώρησης από το σύστημα ηλεκτρονικών διοδίων που προωθεί ο Χρήστος Σπίρτζης. Η θέση του υπουργείου Υποδομών

Το Επικαιροποιημένο Μνημόνιο αποσυνδέει το σύστημα διοδίων της Εγνατίας Οδού, από τον διαγωνισμό που προωθεί το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, για την μελέτη και εφαρμογή ενός συστήματος ηλεκτρονικών – αναλογικών διοδίων και λύνει τα χέρια του ιδιώτη παραχωρησιούχου, ως προς το σύστημα που θα επιλέξει για τον οδικό άξονα και τις καθέτους οδούς.

Με νέα αναθεωρητική ΚΥΑ, βγαίνει έτσι από τη μέση ένα θέμα στο οποίο επί μακρόν σκόνταφτε ο διαγωνισμός παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, ενώ παράλληλα ξεκάθαρα διατυπώνεται ότι τον τελικό λόγο για την  τιμολογιακή πολιτική των διοδίων θα έχει η Γ.Δ. Μεταφορών.

Επίσης, ζητείται άμεσα να προχωρήσει η κατασκευή των σταθμών διοδίων, μετωπικών και πλευρικών, που μένουν να γίνουν στην Εγνατία Οδό και τις καθέτους, διαδικασίες που θα πρέπει το αργότερο να έχουν αρχίσει μέχρι τέλος Ιουλίου.

Τέλος, σημειώνεται ότι μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού παραχώρησης, η εταιρείας Εγνατία Οδός Α.Ε., θα υπαχθεί στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Πιο συγκεκριμένα:

Με Κοινή Απόφαση των υπουργών Υποδομών & Μεταφορών και Οικονομικών και μετά από συμφωνία με τους θεσμούς και το ΤΑΙΠΕΔ, θα αναθεωρηθεί η ΚΥΑ 6686/2004 προκειμένου να αποσυνδεθεί η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού από τον εν εξελίξει διαγωνισμό για τα ηλεκτρονικά διόδια.

Η σύμβαση παραχώρησης θα εξασφαλίζει για τον παραχωρησιούχο τα εξής:

  1. Την ελεύθερη επιλογή ενός ηλεκτρονικού συστήματος ελεγχόμενου εξ΄αποστάσεως αλλά και τη δυνατότητα επιλογής του συστήματος διοδίων που το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προωθεί για τους άλλους αυτοκινητοδρόμους, εάν είναι εφαρμόσιμο.
  2. Την επιλογή ενός συστήματος διοδίων μετωπικών διοδίων με μπάρες

 Ο παραχωρησιούχος θα είναι αποκλειστικά υπεύθυνος για τη διαχείριση και την είσπραξη των εσόδων από τους σταθμούς διοδίων.

Όπως επισημαίνεται, το σύστημα διοδίων που θα επιλεγεί θα πρέπει να είναι συμβατό με τις προβλέψεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας και, επιπλέον, να μπορεί λειτουργικά να συνδυαστεί με το ηλεκτρονικό σύστημα που προωθεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αλλά και με τα συστήματα που εφαρμόζονται σε άλλα κράτη – μέλη.

Η νέα ΚΥΑ, που θα διασφαλίζει τα παραπάνω, θα συνοδεύεται και από ένα αναθεωρημένο σχέδιο παραχώρησης σε ότι αφορά το σύστημα των διοδίων, που θα διανεμηθεί στους υποψήφιους παραχωρησιούχους μέχρι τις 15 Ιουνίου 2018.  Το αναθεωρημένο σχέδιο σύμβασης παραχώρησης θα κάνει διαθέσιμο το ΤΑΙΠΕΔ, αφού προηγουμένως , ως τις 30 Μαίου, το αρμόδιο υπουργείο του παράσχει όλες τις αναγκαίες τεχνικές προδιαγραφές.  

Το επικαιροποιημένο μνημόνιο προβλέπει ότι μέχρι τις 22 Μαίου, το Υπουργείο σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ, θα υπέβαλε στο Γ.Δ. Μεταφορών της ΕΕ, τις απαντήσεις με τις οποίες θα εξηγεί την νέα πολιτική του για τα διόδια στην Εγνατία Οδό και στις καθέτους της.

Η νέα ΚΥΑ, η αναθεωρητική, θα παρέχει εξηγήσεις και για την εφαρμογή της τιμολογιακής πολιτικής όσον αφορά τα διόδια, όπως αυτή έχει εγκριθεί από το δ.σ. του ΤΑΙΠΕΔ και την οποία ήδη οι ελληνικές αρχές έχουν γνωστοποιήσει στη Γ.Δ. Μεταφορών, προκειμένου να λάβει έγκριση.

Αν η Γ.Δ. Μεταφορών, όπως σημειώνεται, εγκρίνει μία διαφορετική τιμολογιακή πολιτική, τότε η ΚΥΑ και το σχέδιο σύμβασης παραχώρησης, θα αναθεωρηθούν αναλόγως.

Επίσης αποσαφηνίζεται ότι με νέα υπουργική απόφαση, εννοείται του κ. Σπίρτζη, θα ορίζεται ότι οι εξαιρέσεις από την πληρωμή διοδίων , που ισχύουν για κατοίκους και επιχειρήσεις σε περιοχές όμορες της Εγνατίας Οδού, θα παύσουν να ισχύουν μετά τις 31/12/2018 , ενώ δεν θα δοθεί απολύτως καμία παράταση.

Στις 22 Μαίου η Εγνατία Οδός Α.Ε. θα υπογράψει τη σύμβαση ανάθεσης της κατασκευής του σταθμού διοδίων της Ασπροβάλτας με τον προτιμώμενο μειοδότη ούτως ώστε αμέσως να αρχίσουν οι εργασίες κατασκευής. Εντός μίας εβδομάδας από την ολοκλήρωση της κατασκευής των σταθμών σε Ασπροβάλτα και Θεσσαλονίκη ( Ωραιόκαστρο), οι δύο υπουργοί Υποδομών & Μεταφορών και Οικονομικών θα υπογράψουν μία ΚΥΑ, με την οποία οι παραπάνω σταθμοί θα τεθούν σε λειτουργία και τα διόδια που θα επιβληθούν θα προσδιοριστούν σύμφωνα με τις τιμές που ισχύουν στους υπόλοιπους σταθμούς διοδίων της Εγνατίας Οδού.

Την  ίδια ημερομηνία η Εγνατία Οδός Α.Ε. θα δώσει εντολή για την κατασκευή των υπολοίπων μετωπικών αλλά και πλευρικών σταθμών διοδίων, στο πλαίσιο των δύο συμβάσεων συντήρησης του οδικού άξονα.  Η κατασκευή όλων των σταθμών που απομένουν πρέπει να έχει αρχίσει μέχρι το τέλος Ιουλίου.

Τέλος, μέχρι τις 30 Μαίου, η Διϋπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων θα πρέπει να εκδώσει απόφαση, μετά από συνεννόηση με το ΤΑΙΠΕΔ, που θα αφορά τις υποχρεώσεις του παραχωρησιούχου να χρηματοδοτήσει, μελετήσει και κάνει όλες τις απαραίτητες ενέργειες για να αναβαθμίσει την Εγνατία Οδό στα τμήματα : Χαλάστρα – Πολύκαστρο και Χριστός – Αμπέλα.

Η εταιρεία Εγνατία Οδός Α.Ε., μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού παραχώρησης, θα υπαχθεί στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Η απάντηση του υπουργείου Υποδομών

Σχολιάζοντας τις προβλέψεις του επικαιροποιημένου μνημονίου για την Εγνατία Οδό το υπουργείο εξέδωσε την παρακάτω ανακοίνωση, διατυπώνοντας διαφορετική ερμηνεία επί του κειμένου. Δείτε αναλυτικά:

1.Στη Συμφωνία των κειμένων της 4ης Αξιολόγησης, αναφορικά με την Εγνατία, προβλέπεται ξεκάθαρα η εγκατάσταση ηλεκτρονικού αναλογικού συστήματος και συγκεκριμένα δορυφορικό σύστημα (GNSS) και σύστημα οπτικής αναγνώρισης πινακίδων, όπως ακριβώς προβλέπεται στον διαγωνισμό και τις προδιαγραφές που έβαλε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

2.Η επιλογή να εγκαταστήσει το Υπουργείο το σύστημα ή οι Παραχωρησιούχοι , σε όλους τους αυτοκινητόδρομους, υπάρχει ως κατοχυρωμένο δικαίωμα έτσι και αλλιώς. Αποτυπώνεται για την Εγνατία καθώς η ΚΥΑ 6686/2014 αφορά μόνο τον εν λόγω αυτοκινητόδρομο.

3.Δεν εξαιρείται η Εγνατία Οδός από το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα που θα έχει διαλειτουργικότητα και πλήρη τεχνολογική συμβατότητα με τα αντίστοιχα συστήματα των υπολοίπων Παραχωρήσεων και του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, όπως και κανένας αυτοκινητόδρομος.

4.Η νέα αρχική απαίτηση του ΤΑΙΠΕΔ ήταν η συνολική εξαίρεση από το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων που ΔΕΝ ΥΛΟΠΟΙΗΘΗΚΕ.

5.Η Υπουργική Απόφαση για την εξαίρεση των ΑμεΑ και των Ανέργων, όπου ο ΣΚΑΙ και τα υπόλοιπα ΜΜΕ ασκούσαν έντονη κριτική για την πρόβλεψη της από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ΘΑ ΣΥΝΕΧΙΣΕΙ ΝΑ ΙΣΧΥΕΙ ΚΑΙ ΘΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΙΟΥΧΟ ΤΗΣ ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ

6.Στην έκδοση της σχετικής Υπουργικής Απόφασης για την απαλλαγή των μόνιμων κατοίκων των Περιφερειακών Ενοτήτων Θράκης και Ηπείρου και στα κείμενα της 3ης Αξιολόγησης υπήρχε καταληκτική ημερομηνία ισχύος, ο Ιούλιος του 2018, όπου κατά τις τότε εκτιμήσεις το ΤΑΙΠΕΔ θα είχε ολοκληρώσει τον διαγωνισμό της Εγνατίας και ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΕΠΙΤΥΧΙΑ Η ΠΑΡΑΤΑΣΗ των εξαιρέσεων των μόνιμων κατοίκων μέχρι την 1/1/2019 και ευθύνη του ΤΑΙΠΕΔ για το αν θα προβλεφθούν στο μοντέλο του διαγωνισμού, όπως ακριβώς είχε δηλώσει ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, όταν υπεγράφη η Υπουργική Απόφαση των απαλλαγών των μόνιμων κατοίκων των Περιφερειακών Ενοτήτων Θράκης και Ηπείρου, των ΑμεΑ και των Ανέργων τον περασμένο Δεκέμβρη.

Επομένως, ακυρώνονται τα παπαγαλάκια της Νέας Δημοκρατίας, δεν ανατρέπεται “ολοκληρωτικά” η “μονομερής” ενέργεια του Χρήστου Σπίρτζη, ο οποίος “χωρίς να ενημερώσει το ΤΑΙΠΕΔ” αποφάσισε τις εξαιρέσεις (website ΣΚΑΙ), και δεν εξαιρείται η Εγνατία Οδός από το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα που τεχνολογικά έχει προδιαγράψει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Τέλος, η απόπειρα όσων ήθελαν την Εγνατία Οδό με τα γνωστά μετωπικά και πλευρικά διόδια της δεκαετίας του 60’, με στόχο να απομειώσουν την αξία της Παραχώρησης, να εγκλωβίσουν τη Χώρα σε ξεπερασμένα τεχνολογικά συστήματα χωρίς κανένα έλεγχο από το Ελληνικό Δημόσιο, να καταστρατηγήσουν τις αυτονόητες κοινωνικές πολιτικές για τα ΑμεΑ και τους Ανέργους, ΕΛΑΒΕ ΟΡΙΣΤΙΚΟ ΤΕΛΟΣ.

Τους ευχόμαστε περαστικά και, προς επιβεβαίωση των ανωτέρω, δίνουμε και το σχέδιο της Κοινής Υπουργικής Απόφασης που θα δημοσιευθεί τις επόμενες ώρες.

Δείτε εδώ τι αναφέρει το επικαιροποιημένο μνημόνιο για την Εγνατία Οδό.

Δείτε εδώ το σχέδιο της κοινής υπουργικής απόφασης που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο.