Οι βουλευτές Ροδόπης έναν χρόνο μετά τις εκλογές στον «Χ» | xronos.gr
Κορωνοϊός, οικονομία, Νυμφαία, διασυνοριακότητα, ελληνοτουρκικά, πανεπιστήμιο, πρωτογενής τομέας

Οι βουλευτές Ροδόπης έναν χρόνο μετά τις εκλογές στον «Χ»

08/07/20 - 10:00
34534534.jpg

Ε. Στυλιανίδης: «Η Τουρκία προκαλεί εντάσεις για να επιδιώξει να δημιουργήσει ένα ad hoc Δίκαιο της Θάλασσας κατά πως τη βολεύει,  μετά από ένα θερμό επεισόδιο»

Έναν χρόνο μετά τις βουλευτικές εκλογές του Ιουλίου 2019, οι τρεις εκλεγμένοι βουλευτές του ν. Ροδόπης φιλοξενήθηκαν σε αναλυτική συνέντευξη που προβλήθηκε μέσω του Facebook του «Χρόνου». 

Ένας χρόνος Νέα Δημοκρατία κι ένας δικός τους χρόνος στο κοινοβούλιο, η εποχή του κορωνοϊού, η διαχείριση της υγειονομικής κρίσης και των οικονομικών επιπτώσεων, τα ελληνοτουρκικά ζητήματα στον απόηχο των κλιμακούμενων προκλήσεων του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, το φλέγον ζήτημα του τουριστικού αποκλεισμού της Ροδόπης, αλλά και μείζονα τοπικά ζητήματα οικονομίας, διασυνοριακότητας, πανεπιστημίου, βιομηχανίας, πρωτογενούς τομέα, τέθηκαν επί τάπητος. Σε μία τριπλή συνέντευξη περί των 80 λεπτών, δόθηκαν απαντήσεις σε πολλά από τους Ευριπίδη Στυλιανίδη (ΝΔ), Δημήτρη Χαρίτου (ΣΥΡΙΖΑ), Ιλχάν Αχμέτ (ΚΙΝΑΛ).

Ένας χρόνος Νέα Δημοκρατία και ένας χρόνος από την εκλογή σας. Ποιό το πρόσημο σ’ αυτές τις 365 ημέρες για την χώρα μας;

Ευριπίδης Στυλιανίδης: Ο ένας χρόνος έχει να επιδείξει πάρα πολλά. Τα πιο σημαντικά είναι πως η κυβέρνηση διαχειρίστηκε με επιτυχία δύο μεγάλες κρίσεις: Πρώτον, στην υγειονομική κρίση μέσα από τις πολιτικές που ακολούθησε κατάφερε να κρατήσει την χώρα μας στην πρωτοπορία της αντιμετώπισης και να ανακτήσει σημαντικό μέρος της διεθνούς αξιοπιστίας της καθηλώνοντας την πανδημία από άποψη ποσοστών. Δεύτερον, στην εθνική κρίση η κυβέρνηση προστάτευσε τα εθνικά και ευρωπαϊκά σύνορα από την εργαλειοποίηση του μεταναστευτικού ρεύματος που επεδίωξε η γείτονα χώρα, φέρνοντας στο πεδίο για πρώτη φορά την Ευρώπη δίπλα στην Ελλάδα και δείχνοντας το βάρος που επωμίζονται οι Ευρωπαίοι ακρίτες. Παραλλήλως, πετύχαμε ν’ απελευθερωθούμε από το πλεόνασμα του 3,5% δημιουργώντας προϋποθέσεις ρευστότητας και να διασφαλίσουμε το μεγαλύτερο πακέτο που θα διεκδικήσει η Ελλάδα μετά το σχέδιο Μάρσαλ, δηλαδή τα 32δις ευρώ για να γίνει η επανεκκίνηση της οικονομίας μόλις ολοκληρωθεί ο κύκλος της πανδημίας. Αυτό όλα συμπληρώθηκαν από στοχευμένες θετικές πολιτικές, που έδωσαν τη δυνατότητα να αρχίσει να ξαναλειτουργεί το σύστημα, αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες.

Δημήτρης Χαρίτου: Η σημερινή κυβέρνηση παρέλαβε μία οικονομία σε σταθερότητα, με ρυθμούς ανάπτυξης κοντά στο 2,6%. Για 12 συνεχή τρίμηνα οι αριθμοί διαρκώς βελτιώνονταν. Αλλά τώρα όλα έρχονται ανάποδα και διαψεύστηκαν ήδη οι προσδοκίες που είχαν καλλιεργηθεί, ιδιαίτερα προς τη μεσαία τάξη και τη μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα. Δυστυχώς, η οικονομική ύφεση ήρθε πολύ πριν την πανδημία, από το τελευταίο τρίμηνο του 2019 είχαμε ύφεση και επιδεινώθηκε ιδιαίτερα το διάστημα της πανδημίας. Οφείλει κανείς ν’ αναγνωρίσει ότι η ευθύνη και η σοβαρότητα που έδειξε ο ελληνικός λαός, έδωσε την ευκαιρία ν’ αντιμετωπιστεί η πανδημία, όπου και η αντιπολίτευση κράτησε σοβαρή και υπεύθυνη στάση. Από εκεί και πέρα όμως, μπαίνουμε σε μία διαδικασία βαθιάς οικονομικής ύφεσης, το τούνελ θα είναι μεγάλο και ήδη οι επιπτώσεις είναι πολύ σημαντικές στον κόσμο της εργασίας και της μικρής και μεσαίας επιχειρηματικότητας. Δεν βρισκόμαστε σε καλό δρόμο. Δεν υπάρχει σχέδιο και προοπτική, υπάρχει αβεβαιότητα του κόσμου. Όλο αυτό το διάστημα –και προσωπικά- έδωσα ένα δείγμα γραφής για το πώς πρέπει να προβάλλονται τα προβλήματα και οι ανάγκες του τόπου. Στην πράξη βάζω πάνω απ’ όλα τα συμφέροντα του τόπου.

Ιλχάν Αχμέτ: Στην προηγούμενη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχαμε δύο μεγάλα χαρακτηριστικά που οδήγησαν στην εκλογική νίκη της Νέας Δημοκρατίας: Πρώτον, ο λαϊκισμός του ΣΥΡΙΖΑ σε όλα τα θέματα –από την οικονομία μέχρι την κοινωνική πολιτική- χωρίς σχεδιασμό που οδήγησαν στο τρίτο και αχρείαστο μνημόνιο. Δεύτερον, η παρέμβαση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ στους θεσμούς με όσα ήρθαν πρόσφατα στο φως της δημοσιότητας. Σε αυτό τον ένα χρόνο που ανέλαβε η ΝΔ βλέπουμε ότι πάνε άσχημα τα πράγματα κι κάνει εξίσου τραγικά λάθη. Πρώτον, δημιούργησε έναν μύθο για επιτελικό κράτος το οποίο στην πράξη δεν δουλεύει και ίσα-ίσα το Δημόσιο έχει γίνει χειρότερο, με αποτέλεσμα η αγανάκτηση να έχει ξεχειλίσει το ποτήρι. Δεύτερον, η φιλελεύθερη λογική της ΝΔ να εξυπηρετεί ομάδες ανθρώπων: τα νομοθετήματα που φέρνει στη βουλή προσπαθούν να ευνοήσουν ορισμένα οικονομικά συμφέροντα και δεν κάνει μεγάλες μεταρρυθμιστικές τομές. Ως ΚΙΝΑΛ έχουμε προτείνει συγκεκριμένα νομοθετήματα στη βουλή για την προστασία της πρώτης κατοικίας, τα κόκκινα δάνεια, το συνταξιοδοτικό. Η ύφεση θα είναι πάρα πολύ μεγάλη, κι αυτό δεν είναι μόνο επειδή ήρθε η πανδημία.
 

Τί έχουμε μπροστά μας αναφορικά με τις οικονομικές επιπτώσεις του κορωνοϊού και πως έχει επηρεαστεί (και θα επηρεαστεί) η τοπική οικονομία;

Ευριπίδης Στυλιανίδης: Μπροστά μας έχουμε μία ανηφοριά, η οποία δεν οφείλεται σε δικές μας πολιτικές επιλογές, αλλά είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο. Όμως, έχει γίνει σωστή προετοιμασία και οργανωμένη δουλειά από την κυβέρνηση. Υπάρχει ετοιμότητα για την αντιμετώπιση της ύφεσης που έρχεται. Η κυβέρνηση έχει κρατήσει δυνάμεις κι ανακοινώνει συνεχώς νέες πλατφόρμες πολιτικής για τη στήριξη των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, την ενίσχυση της ρευστότητας και –σε λίγο- για τη μείωση των φορολογικών συντελεστών για να μπορέσει να σταθεί όρθια η πραγματική οικονομία.
Τοπικά, το πρώτο πράγμα που έκανε η κυβέρνηση ήταν ν’ ακυρώσει την τέταρτη Νομική στην Πάτρα και να ενισχύσει περαιτέρω το Δ.Π.Θ. με πόρους, ν’ αυξήσει τους εισακτέους στους 2.100 και με νόμο να περιορίσει κατά 70% τις μεταγραφές, κρατώντας τους φοιτητές στη Θράκη. Δεύτερον, στηρίχθηκε ο πρωτογενής τομέας, όπου δόθηκαν μετά τα καιρικά φαινόμενα του ’19 χωρίς καμία καθυστέρηση το 65% των αποζημιώσεων στους παραγωγούς και το υπόλοιπο 35% θα δοθεί το επόμενο διάστημα. Δώσαμε 1,5εκ ευρώ για τις ζημιές του ’18 που είχε πει ότι θα δώσει η προηγούμενη κυβέρνηση. Επίσης, προχωρούν σημαντικά έργα έγγειας βελτίωσης που θα δώσουν ρευστότητα στους νέους παραγωγούς. Ακόμη, είναι σ’ εξέλιξη ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την υδροοικονομία της περιοχής, ολοκληρώνοντας και τη μελέτη για το φράγμα Ιάσμου. Επιπλέον, γίνεται μελέτη για τις ζημιές στα καπνά της περιοχής, για να καλυφθούν πρόσθετα και οι καπνοπαραγωγοί που δοκιμάζονται από την πολιτική που ακολουθεί η ΕΕ για τον καπνό. Τρίτον, σήμερα έχουμε δύο ευχάριστες ειδήσεις, (α) ότι προχωράει η ιστορία της Shelman, (β) ότι αντίστοιχη προσπάθεια είναι σ’ εξέλιξη για το 12%.

Δημήτρης Χαρίτου: Μπορεί να τα πήγαμε καλά με την υγειονομική κρίση, αλλά με την οικονομική ύφεση που έρχεται είμαστε σε λάθος δρόμο. Όλο μιλούν για διπλάσια ποσοστά στην ύφεση, γεγονός που θα έχει επιπτώσεις σε μεγάλα στρώματα της κοινωνίας. Η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός ισχυρίζονται ότι έχουν διαθέσει 24 δις ευρώ ρευστότητας στην οικονομία, αλλά εγώ ζω και κινούμαι μέσα στην οικονομία της περιοχής και οι επαγγελματίες της περιοχής δεν έχουν δει τίποτα από αυτά, ενώ και τα δύο προγράμματα (ΤΕΠΙΧ Ι και ΙΙ) δεν αφορούν τη μεγάλη πλειοψηφία των επαγγελματιών. Έρχεται ένας βαρύς χειμώνας για τον κόσμο της εργασίας και της μικρής και μεσαίας επιχειρηματικότητας. Οι εργαζόμενοι με νόμο θα δουν τον μισθό τους να μειώνεται κατά 20% ή θα βρεθούν μπροστά στο δίλημμα ν’ απολυθούν. Είναι μια ζοφερή κατάσταση. Η κυβέρνηση σχεδιάζει στην οικονομία με την ανοσία της αγέλης. Η κυβέρνηση όφειλε να πάρει εμπροσθοβαρή μέτρα, αλλά τα κρατάει για την επόμενη μέρα, ενώ ήδη έχει γονατίσει η οικονομία.
Στην περιοχή μας η πιο αρνητική εξέλιξη είναι το κλείσιμο του μεθοριακού σταθμού Νυμφαίας, με επιπτώσεις στην τοπική οικονομία και τον τουρισμό. Επίσης, μία σειρά τμήματα της κοινωνίας μας, ιδιαίτερα οι κτηνοτρόφοι στον πρωτογενή τομέα, έχουν πληγεί στην πανδημία. Μεγάλο μέρος των κτηνοτρόφων μας αποκλείστηκαν από την μικρή ενίσχυση. Ενώ χρειάστηκαν μεγάλες πιέσεις όλο το προηγούμενο διάστημα για να δοθεί ένα μικρό ποσό αποζημιώσεων στους βαμβακοπαραγωγούς. Χαίρομαι ότι για την Shelman βρήκαν οι πρωτοβουλίες μου μιμητές. Θα παρακολουθώ από κοντά τη δέσμευση του υπουργού για το βιώσιμο εργοστάσιο της Shelman.

Ιλχάν Αχμέτ: Αναγνωρίζω τις φιλότιμες προσπάθειες του κου Χαρίτου για τη Shelman, αλλά θέλω να θυμίσω ότι η πενταετία του ΣΥΡΙΖΑ πήγε εντελώς χαμένη. Έχω καταθέσει τρεις ερωτήσεις από το 2017 για τη Shelman, που οι απαντήσεις έδειχναν ότι δεν υπάρχει κανένα ενδιαφέρον από την προηγούμενη κυβέρνηση. Εμείς περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει. Για το 12% επίσης η προηγούμενη κυβέρνηση ήταν αυτή που το κατήργησε και εξαφάνισε κάθε πιθανότητα διεκδίκησης.
Οι καπνοπαραγωγοί αδικήθηκαν περισσότερο απ’ όλους την εποχή της πανδημίας στη Ροδόπη. Δύο φορές ο κος Βορίδης σε ερώτησή μου (είπε ότι) υπάρχει επίσημο πόρισμα που δείχνει ότι υπάρχει ζημιά κατά 55%, άρα ως προς τι μία μελέτη πανεπιστημίου; Ο Διοικητής του ΕΛΓΑ βεβαίωσε το αληθές του ισχυρισμού μας και μας είπε ότι είναι θέμα πολιτικής βούλησης. Επί ΣΥΡΙΖΑ οι καπνοπαραγωγοί πήραν 100 ευρώ deminimis ενίσχυση εισοδήματος, δηλαδή δεν είναι αποζημίωση. Πρέπει η κυβέρνηση να επιλύσει άμεσα το ζήτημα και ν’ αποζημιωθούν. Πρέπει να βρούμε πρακτικούς τρόπους να ενισχύσουμε το εισόδημα των επαγγελματιών και του κόσμου στην περιοχή, για να κρατήσουμε τον κόσμο στη Θράκη.
 

Παρά τα λεγόμενα του προέδρου του ΕΟΔΥ, ότι θα τοποθετούνταν κλιμάκια του ΕΟΔΥ στα σύνορα και θα συνεχιζόταν απρόσκοπτα η είσοδος τουριστών, τελικά έκλεισε για εισερχόμενους τουρίστες η Νυμφαία. Έχουμε ήδη πολλές ακυρώσεις σε ξενοδοχεία και χαμένες θέσεις εργασίας. Ακόμη κι αν η απόφαση είναι υγειονομική, δεν έχει πάει κάτι στραβά στον σχεδιασμό της; Κι όλα αυτά, ενώ από Προμαχώνα συνεχίζονται οι είσοδοι.
 

Ευριπίδης Στυλιανίδης: Θέλουμε τα σύνορα ανοιχτά, γιατί μέσα από αυτά επιβεβαιώθηκε το δίκαιο της πολιτικής που υλοποιήσαμε τα προηγούμενα χρόνια, με την κατασκευή και λειτουργία του κάθετου άξονα. Όταν το 2004 ξεκινήσαμε την προσπάθεια κανείς δεν πίστευε ότι θα γίνει, ενώ όταν ολοκληρώθηκε το 2010 πολλοί αμφισβήτησαν την ανταποδοτικότητα του τουριστικού ρεύματος που θα διερχόταν από τα σύνορα προς την περιοχή. Και σήμερα όσοι διαμαρτύρονται επιβεβαιώνουν στην πράξη ότι το έργο πέτυχε και είχε την ανταποδοτικότητα, αλλά θα μπορούσε να έχει και μεγαλύτερη, εάν καταφέρναμε να βάζαμε τα αυτοκίνητα στην Κομοτηνή ή να τα οδηγούσαμε στις παραλίες της Ροδόπης. Αυτό είναι ένα στοίχημα που έχουμε μπροστά μας.
Το κλείσιμο της Νυμφαίας είναι μία απόφαση που ξεπερνά τις τοπικές, ενδεχομένως και τις εθνικές αρχές, διότι ό, τι γίνεται είναι σε συνεργασία με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό το διάστημα η καμπύλη κρουσμάτων στη Βουλγαρία δείχνει την ανάκαμψη την πανδημίας στη Βουλγαρία. Αντιλαμβάνεστε τον κίνδυνο. Το ιικό φορτίο στη Βουλγαρία είναι στο 2,7% σε σχέση με την Ελλάδα που είναι στο 0,5%. Σύμφωνα με τον Π.Ο.Υ. όταν είναι κάτω από το 1% υπάρχει ασφαλής διαχείριση και όταν είναι πάνω από το 1% χρειάζονται μέτρα. Αν αφήσουμε τη ροή ανεξέλεγκτη, υπάρχει ο κίνδυνος να βρεθούμε ενώπιον της απειλής του lock down σε ολόκληρο το νομό, λίγες ημέρες πριν έρθουν οι φοιτητές στην Κομοτηνή να νοικιάσουν σπίτια, με αδυναμία να προσελκύσουμε και ντόπιο τουρισμό και να μην δουλέψουν οι εμπορικές επιχειρήσεις μπαινοβγαίνοντας στην περιοχή της Θράκης. Αυτός είναι ο υγειονομικός και οικονομικός κίνδυνος που λαμβάνεται υπόψη. Εμείς, όμως, έχουμε χρέος να στηρίξουμε τις τουριστικές επιχειρήσεις της περιοχής μας, που αυτή την εποχή προσδοκούσαν να δημιουργήσουν έσοδα.
Ο Προμαχώνας έχει μείνει ανοιχτός με βάση την Ευρωπαϊκή Οδηγία τα ευρωπαϊκά κράτη μεταξύ τους να διατηρούν πάντα μία δίοδο λειτουργούσα και ελεγχόμενη. Επελέγη να είναι ο Προμαχώνας γιατί πίσω από τον Προμαχώνα είναι η Θεσσαλονίκη, αλλά δεν έχει να κάνει με τα σενάρια που ακούγονται να χτυπηθεί η Θάσος, η Καβάλα, η Θράκη. Για ν’ ανοίγει η Νυμφαία και το Ορμένιο, επικοινώνησα με τον υπουργό και του ζήτησα να παρέμβει ο Στρατός, για να αξιοποιήσει 24 ώρες το 24ωρο γιατρούς και νοσηλευτές, ώστε να επανεξετάσει η κυβέρνηση την κατάσταση, διασφαλίζοντας όμως αυστηρούς ελέγχους σε όσους διέρχονται από την περιοχή μας.

Δημήτρης Χαρίτου: Αρχικά ν’ απαντήσω (στον κο Ιλχάν) ότι το 12% είχε να καταβληθεί από το 2010 για να είμαστε ειλικρινείς. Τώρα, όλες αυτές τις ημέρες που βρίσκομαι στην περιοχή, μίλησα με όλους τους επαγγελματίες του τουρισμού, ιδιαίτερα στην παραλιακή ζώνη. Δεν σας κρύβω ότι ο θυμός και η οργή ξεχειλίζουν. Κάτι πρέπει να γίνει! Το επιδημιολογικό φορτίο στη Βουλγαρία προφανώς υπάρχει, αλλά και για τον Προμαχώνα. Γιατί δύο μέτρα και δύο σταθμά; Άρα, δεν είναι επιδημιολογικά τα χαρακτηριστικά.
Λυπάμαι, αλλά για ακόμη μία φορά επιβεβαιώνεται ότι η σημερινή κυβέρνηση είναι όμηρη συμφερόντων, τα οποία δυστυχώς οδηγούν να κατευθυνθεί το μεγαλύτερο των επισκεπτών των Βόρειων επισκεπτών προς Θεσσαλονίκη και Χαλκιδική. Σε μία τέτοια κρίσιμη περίοδο, που και η δική μας περιοχή είχε ανάγκη από την στήριξη της τουριστικής οικονομίας. Εμείς θέλουμε και τους φοιτητές να έχουμε υγιείς και την στήριξη μέσω της επισκεψιμότητας από τη Νυμφαία. Θα έπρεπε να δείξουμε ότι βάζουμε πάνω απ’ όλα τα συμφέροντα του τόπου. Θα πρότεινα στους συναδέλφους να συνομιλήσουμε με τους φορείς της περιοχής και να κατέβουμε όλοι μαζί στην Αθήνα, για να επισκεφτούμε το ανώτατο επίπεδο και να ζητήσουμε ν’ αρθεί η αδικία εις βάρος της περιοχής μας!
Φοβάμαι πως εάν σιωπήσουμε, ένα πολύ ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα που διαθέτουμε, η γεωγραφική θέση και η δυναμική του κάθετου άξονα, ότι μόνοι μας το υποβαθμίζουμε. Όλοι θέλουμε να το αναβαθμίσουμε σε τελωνειακό και τώρα κρινόμαστε. Τί βγήκε από την πρόσφατη συνάντηση που είχαν ο Έλληνας με τον Βούλγαρο πρωθυπουργό; Θ’ ανοίξει ο άξονας για λεωφορεία;

Ιλχάν Αχμέτ: Οι δύο συνάδελφοι μίλησαν για υποδομές στη Νυμφαία. Από την προηγούμενη θητεία μου, είχα καταθέσει δύο κοινοβουλευτικές ερωτήσεις σε συνεργασία με τον αείμνηστο Περιφερειάρχη Γ. Παυλίδη, για να γίνουν υποδομές στη Νυμφαία κι έγιναν άπειρες προσπάθειες. Είχαμε και μαζί επίσκεψη και η κάθε υπόσχεση του ΣΥΡΙΖΑ δεν υλοποιήθηκε.
Το ότι έκλεισε η Νυμφαία, η σύγκριση μεταξύ της δημόσιας υγείας και της οικονομικής ανάπτυξης είναι ένα θέμα ‘λεπτό’ το οποίο θέλει καλή διαχείριση. Ίσως η πρόταση του κου Στυλιανίδη για τον Στρατό ν’ ακούγεται καλή, αλλά εγώ πιστεύω ότι μία εικόνα Στρατού, όταν θα μπαίνουν οι τουρίστες δεν είναι τόσο καλή. Αλλά είμαι σίγουρος ότι μπορεί κι έπρεπε να δοθεί λύση, αλλά δεν δόθηκε η ανάλογη προσοχή θεσμών και φορέων. Περιμένω να υπάρξει άμεση παρέμβαση.
Για τη διασυνοριακότητα πάντως, επί της Υφυπουργείας του Ευριπίδη ως υπεύθυνου της οικονομικής διπλωματίας το 2004-2007 έγιναν μεγάλα πράγματα στην περιοχή της Θράκης, και δεν το λέω επειδή ήμουν τότε βουλευτής της ΝΔ. Τότε έγινε μία διακρατική συμφωνία μεταξύ Καραμανλή-Ερντογάν, για να γίνει μία δεύτερη γέφυρα στους Κήπους για να περνούν οι τουρίστες και να έχουμε οικονομική ανάπτυξη. Αυτή η συμφωνία δεν υλοποιήθηκε και τώρα μου απάντησαν ότι βρίσκονται σε καλό δρόμο, αλλά όλο το πρόβλημα με το μεταναστευτικό μας πήγε πολύ πίσω. Θέλω το έργο να ‘τρέξει’ προς όφελος της περιοχής.
Ο Αλέξης Τσίπρας ως πρωθυπουργός επισκέφτηκε δύο φορές τη Ροδόπη και υποσχέθηκε πολλά, αλλά δεν υλοποιήθηκε τίποτα. Και ο τωρινός πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ήρθε στην περιοχή, αλλά δεν υλοποιήθηκε τίποτα από αυτά που υποσχέθηκε. Η κυβέρνηση πρέπει ν’ ακούσει περισσότερο τους τοπικούς βουλευτές. Δεν έχουμε χρόνο για χάσουμε.

Χρόνια γράφουμε ότι στον κάθετο άξονα δεν έχουν δημιουργηθεί υποδομές. Πλέον, οι υποδομές δεν έχουν νόημα μόνο για το παραεμπόριο, αλλά θα επέτρεπαν και την εγκατάσταση κλιμακίων του ΕΟΔΥ για τη διενέργεια τεστ κορωνοϊού. Εν τω μεταξύ, διαχρονικά –παρά τα θετικά του κάθετου άξονα στον τουρισμό- έχουμε και τα αρνητικά της φυγής εισοδήματος. Πώς τα σχολιάζετε όλα αυτά;

Ευριπίδης Στυλιανίδης: Και οι τρεις μας, παρά τις ιδεολογικές μας διαφωνίες, προτάσσουμε τα συμφέροντα της περιοχής. Οι όποιες διαφωνίες υπάρχουν είναι για καλό, γιατί όλους μας ενδιαφέρει να γίνει κάτι. Συμφωνούμε όλοι ότι η Νυμφαία πρέπει ν’ ανοίξει με ελεγχόμενη ροή από άποψη υγείας, αλλά και για τα λεωφορεία, γιατί θα έχει πολλαπλασιαστικό όφελος στην αγορά της Ροδόπης. Επίσης, πρέπει να συμπληρωθούν οι υποδομές για να διευκολυνθεί το ρεύμα.
Ακόμη, είχαμε υπογράψει δύο μεγάλες συμφωνίες με την Τουρκία που είναι σε εκκρεμότητα (α) για την δεύτερη γέφυρα στους Κήπους που θα διευκολύνει εμπορικές συναλλαγές και τουρισμό και (β) για την ακτοπλοϊκή σύνδεση του λιμανιού Αλεξανδρούπολης με το Τσανάκαλε και την παράλληλη εξυπηρέτηση Ίμβρου και Σαμοθράκης που θα τονώσει το λιμάνι, τις εμπορικές συναλλαγές και θα διευκολύνει τη συνεργασία των δύο χωρών. Επίσης, είχα συνάντηση με τον πρόεδρο της ΕΤΑΔ, για την αξιοποίηση του Ξενία, του κάμπινγκ Φαναρίου και του κτήματος Ιμέρου (** υπάρχει σχετικό ρεπορτάζ στη σελίδα -16- της εφημερίδας).
Αναφορικά με τους χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές σε Βουλγαρία και Τουρκία, έχουμε συζητήσει με τον πρωθυπουργό στο νέο κύκλο κινήτρων που θ’ αναδείξει η κυβέρνηση να δώσει μεγαλύτερη έμφαση στα φορολογικά κίνητρα στη Θράκη και όχι σε άστοχες επιδοτήσεις που πολλές φορές μας οδήγησαν σε αδιέξοδες καταστάσεις από εκμεταλλευτές που πήραν τα λεφτά και δεν έκαναν τίποτα.

Δημήτρης Χαρίτου: Χαίρομαι που έστω και με αυτό τον τρόπο λέγεται (η συμφωνία όλων στο άνοιγμα της Νυμφαίας), αλλά εξακολουθώ να ισχυρίζομαι ότι δεν υπήρξαν επιδημιολογικά κριτήρια. Θέλουν να μετακινήσουν επισκέπτες που έρχονται από Βουλγαρία και Ρουμανία. Υπάρχουν συμφέροντα από πίσω. Πρέπει να το αναγνωρίσουμε και να παρέμβουμε, ώστε να στηρίξουμε τον τουρισμό και την τοπική οικονομία.
(Για τη διασυνοριακότητα) πρέπει να αξιοποιήσουμε την γεωγραφική θέση και τον κάθετο άξονα, που είναι ισχυρό πλεονέκτημα αλλά μέχρι στιγμής φαίνεται να έχει αρνητικό ισοζύγιο, με όλο το παρεμπόριο και ό, τι άλλο διακινείται λόγω των χαμηλών τιμών που έχουν τα προϊόντα στη Βουλγαρία, όπως στους κλάδους των βενζινοπωλών και των τροφίμων. Εάν δεν πάρουμε πρωτοβουλίες ενεργητικής πολιτικής, για να λειτουργήσει ο συνοριακός σταθμός ως αναπτυξιακός, φοβάμαι ότι το ισοζύγιο θα είναι πάντα αρνητικό. Πρέπει να διαμορφωθεί μία πρόταση τέτοια, ώστε όσοι περνούν από τον κάθετο άξονα, να μπουν και να γνωρίσουν την πρώτη πόλη που συναντούν μπαίνοντας στην Ελλάδα, τον καθρέπτη της χώρας, και να έχουν πρόσβαση στην αγορά και τον πολιτισμό μας.
Εκτός από τον τουρισμό όμως, δεν θα πάψω να υποστηρίζω την ανάγκη να προχωρήσει η ίδρυση έξι τμημάτων –τρία εκ των οποίων στην Κομοτηνή- στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, που είχαν κατατεθεί από τη Σύγκλητο στην προηγούμενη κυβέρνηση και θα προχωρούσαν. Δεν υπάρχει χρόνος να καθυστερήσουμε και λόγος για πολιτικούς εγωισμούς. Το ΔΠΘ είναι βασικός πυλώνας ανάπτυξης. Και στον πρωτογενή τομέα, υπάρχουν μεγάλα τμήματα που πιέζονται λόγω του υψηλού κόστους παραγωγής και διότι δεν βγάζουμε ανταγωνιστικά προϊόντα στις διεθνείς αγορές. Πρέπει να δημιουργήσουμε χαμηλό κόστος στην άρδευση, γιατί οι καλλιέργειες είναι υδροφόρες και απαιτούν υψηλό ενεργειακό κόστος. Πρέπει όλοι να συμβάλουμε ώστε μικρά πράγματα που είναι σ’ εξέλιξη κι έχουν καταγραφεί να γίνουν.

Ιλχάν Αχμέτ: Αρχικά, θα κάνω τρεις επισημάνσεις. Για τα ακίνητα της ΕΤΑΔ αυτό είναι θετικό, αλλά όταν 110 δημόσια ακίνητα της Ροδόπης είναι υποθηκευμένα από την προηγούμενη κυβέρνηση, εάν δεν βρεθεί νομική λύση, κάθε αξιοποίηση είναι απλώς σχεδιασμός επί χάρτου. Δεύτερον, η μεγαλύτερη επένδυση για τη Ροδόπη στη δημόσια υγεία είναι το Νέο Νοσοκομείο ‘Σταύρος Νιάρχος’ το οποίο εμείς σαν ΚΙΝΑΛ το ψηφίσαμε. Προχωράει το έργο; Αυτοί που είναι υπεύθυνοι να το προχωρήσουν τί κάνουν για να μην έχουμε προβλήματα σε πέντε-έξι μήνες; Τρίτον, το φράγμα Ιασίου είναι μία ταλαιπωρημένη υπόθεση εδώ και είκοσι χρόνια. Πρέπει ο καθένας ν’ αναλάβει τις ευθύνες του και να προχωρήσει αυτό το φράγμα που θα φέρει πλούτο στον πρωτογενή τομέα της περιοχής.
Για τη διασυνοριακότητα, σε μία περιοχή της Ιταλίας, με ειδική οδηγία της ΕΕ, δόθηκε η δυνατότητα να έχουν δύο τιμές στα καύσιμα, για τους μόνιμους κατοίκους να μην πληρώνουν έναν ειδικό φόρο, για να μην φεύγει ο κόσμος από τη Ροδόπη να βάζει βενζίνη και να ψωνίζει στη Βουλγαρία. Έχοντας ως παράδειγμα την Ιταλία, ας πάρει την πρωτοβουλία η κυβέρνηση να θεσπίσει ειδικό καθεστώς καυσίμων στη Ροδόπη για τους μόνιμους κατοίκους του νομού, για να κρατήσουμε ζωντανή την οικονομία.

Στα ελληνοτουρκικά, έχουμε τις προκλήσεις Ερντογάν για την Αγιά Σοφιά και την κλιμακούμενη πρόκληση στην Ανατολική Μεσόγειο. Τί εκτιμάτε ότι θα συμβεί;

Ευριπίδης Στυλιανίδης: Το θέμα της Αγιάς Σοφιάς έχει έναν συμβολικό και διεθνή –όχι μόνο διμερή χαρακτήρα- γιατί η Εκκλησία είναι το σύμβολο διαχρονικά και παγκόσμια της Ορθοδοξίας. Υπ’ αυτή την έννοια θεωρώ πως μία τέτοια απόφαση του Ερντογάν είναι λάθος και σε βάρος των δικών του συμφερόντων. Μέχρι τώρα το συγκριτικό του πλεονέκτημα ως κυβέρνηση ήταν η ανοχή στη θρησκευτική ελευθερία. Εάν δείξει ότι κι αυτό το ‘καίει’, τότε δεν έχει κάτι άλλο να προβάλλει στην εικόνα της σύγχρονης Τουρκίας. Το θέμα ευαισθητοποιεί την ΕΕ, τις ΗΠΑ, τη Ρωσία και την παγκόσμια κοινότητα.
Γενικότερα, ο νεοθωμανικός αναθεωρητισμός, ενώ ξεκίνησε στην αρχή να βάζει τις βάσεις για μία εξαιρετική διμερή συνεργασία, αυτό κλονίζεται από μία ανόητη ρητορική που θέτει εν αμφιβόλω το Διεθνές Δίκαιο, το Δίκαιο της Θάλασσας και τη Συνθήκη του Μοντρέ. Εκτιμώ ότι η Ελλάς στέλνει ένα αποφασιστικό σήμα και προς τους γείτονες και προς τη διεθνή κοινότητα, ότι προτάσσει βεβαίως τη συνεννόηση και τη συνεργασία, αλλά από την άλλη είναι αποφασισμένη διακομματικά και διαχρονικά να υπερασπιστεί τα κυριαρχικά της δικαιώματα εάν αυτά απειληθούν, σε αέρα, θάλασσα και χερσαίο χώρο.
Ζήσαμε προκλητικές ενέργειες στον Έβρο με την εργαλειοποίηση των μεταναστών, τις ζούμε στον εναέριο χώρο του Αιγαίου και στην Ανατολική Μεσόγειο και την Κρήτη με το ψευδεπίγραφο σύμφωνο της Τουρκίας με την κυβέρνηση της Τρίπολης. Θα πρέπει να επιστρέψουμε στη λογική και τη σωφροσύνη. Κανείς δεν μπορεί ν’ αμφισβητήσει ότι τα νησιά έχουν ΑΟΖ και ότι η Ελλάδα έχει δικαιώματα σε αέρα και θάλασσα. Όποιος αντιδρά δεν συμβάλει στην ηρεμία στην περιοχή. Πιστεύω ότι η Τουρκία είναι ‘φυλακισμένη’ στη γεωγραφία της και στις διατάξεις του Διεθνούς Δικαίου και προκαλεί εντάσεις για να επιδιώξει στη συνέχεια να δημιουργήσει ένα ad hoc Δίκαιο της Θάλασσας κατά πως τη βολεύει, μετά από ένα θερμό επεισόδιο. Δεν συμφέρει κανέναν να οδηγηθούμε εκεί, αλλά –εάν η προκλητικότητα συνεχιστεί- εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να υπερασπιστούμε τα εθνικά κυριαρχικά μας δικαιώματα με κάθε τίμημα.

Δημήτρης Χαρίτου: Για την Αγιά Σοφιά ακούστηκαν πάρα πολλά. Είναι ένα ακόμη σημείο στην αλυσίδα των προκλήσεων της γείτονος. Επίσης, δεν το έκρυψαν, μετά την πανδημία ήταν πολύ σαφής υπουργός της Τουρκίας που είπε ότι το μεταναστευτικό είναι και πάλι μπροστά. Κι επίσης (σαφής ήταν) ο κος Τσαβούσογλου, που είπε ότι ενδιαφέρονται να προχωρήσουν στις γεωτρήσεις ανατολικά της Κρήτης. Τα σημειώνω όλα αυτά, γιατί υπάρχει αναθεωρητισμός και διαρκής αμφισβήτηση κυριαρχικών δικαιωμάτων, ιδιαίτερα και της Λωζάννης, από την Τουρκία.
Συμμετέχω στην Επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας, όπου συζητιούνται πολύ σοβαρά ζητήματα. Υπάρχει ανάγκη επαναδιαμόρφωσης μίας εθνικής στρατηγικής για τη νέα πραγματικότητα που δημιουργείται με το νέο επίπεδο προκλητικότητας που βρίσκεται σ’ εξέλιξη, αξιοποιώντας η Τουρκία τον ισχυρό ρόλο που φαίνεται ότι έχει αποκτήσει στην περιοχή, αλλά και την στήριξη που έχει από τις Ηνωμένες Πολιτείες, με σκοπό να ασκήσει πίεση προς εμάς. Πρέπει να θεμελιωθεί μία εθνική στρατηγική για τα ζητήματα αντιμετώπισης όλων αυτών των απειλών. Κατ’ επανάληψη από τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξη Τσίπρα έχει διατυπωθεί η ανάγκη διαμόρφωσης αυτής της στρατηγικής, στα πλαίσια του Συμβουλίου Πολιτικών Αρχηγών, για να δημιουργηθεί μία ενεργητική εξωτερική πολιτική, γύρω από την οποία θα διαμορφώνουμε συμμαχίες σε όλους τους Οργανισμούς και τα Fora που συμμετέχουμε, καθώς και τα χαράξουμε τις κόκκινες γραμμές, γιατί άκουσα για το ενδεχόμενο θερμού επεισοδίου.
Σ’ ένα τέτοιο θέμα χρειάζεται να έχουμε ενιαία στρατηγική, αλλά η μέχρι τώρα στάση της κυβέρνησης δεν στέλνει τα σωστά μηνύματα στην άλλη πλευρά. Η πολιτική του κατευνασμού που ακολουθείται προς τον Ερντογάν δεν εκλαμβάνεται ως καλή θέληση αλλά χρησιμοποιείται για να ασκηθεί περισσότερη πίεση προς τη δική μας πλευρά.

Ιλχάν Αχμέτ: Γενική αρχή και πιστεύω μου είναι ότι πρέπει να υπάρχει σεβασμός απ’ όλα τα κράτη στα θρησκευτικά μνημεία. Έτσι πρέπει να επιλυθεί το ζήτημα (της Αγιάς Σοφιάς) και εκτιμώ ότι θα επιλυθεί. Δυστυχώς, όμως, καμία φορά βλέπουμε και άλλες σκέψεις να επικρατούν.
Στα ελληνοτουρκικά, είμαι υπέρ της ειρηνικής επίλυσης των διαφορών. Πρέπει να ενεργοποιήσουμε κάποιους δίαυλους επικοινωνίας με την Τουρκία και ν’ αξιοποιήσουμε περισσότερο την οικονομική διπλωματία. Επίσης, ότι υπάρχει ένα casus belli κι ότι δεν υπάρχει ομάδα φιλίας μεταξύ των δύο κοινοβουλίων, δεν πρέπει ν’ αποτελεί εμπόδιο να μιλάμε διάφοροι απλοί βουλευτές στα δύο κοινοβούλια, και να μιλούν επίσης τα Επιμελητήρια, για να υπάρχει επαφή για εκτόνωση της κρίσης.
Εμείς επικαλούμαστε το Διεθνές Δίκαιο. Εάν αποφασίσουν τα κράτη, μπορούν να προσφύγουν στα Δικαστήρια. Τα θέματα θα τα χειριστεί η ελληνική διπλωματία. Η Ελλάδα ορθώς ισχυρίζεται ότι το διεθνές δίκαιο είναι με το μέρος της, νομίζω η τελική επίλυση θα είναι μία προσφυγή στο Δικαστήριο. Αλλά πριν πας στο Δικαστήριο που είναι ένας τόπος σύγκρουσης, πρέπει να υπάρχει ειρήνη και να κατανοήσουμε το πρόβλημα. Πιστεύω ότι υπάρχουν υγιείς δυνάμεις και στον τουρκικό και στον ελληνικό λαό, που επιθυμούν την ειρήνη, την οικονομική ευημερία και προς αυτή την κατεύθυνση είναι έτοιμοι να δουλέψουν για να λυθούν τα προβλήματα με τον καλύτερο τρόπο.

Μπορείτε να παρακολουθήσετε ολόκληρη την συνέντευξη μέσω facebook στο «Χρόνος Εφημερίδα»
 

Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News

Ροή Ειδήσεων

xronos
xronos.gr