Χανιά | Το Στρατηγικής σημασία λιμάνι της Σούδας είναι αυτό που ζητούσαν οι Αμερικανοί

χανιά-το-στρατηγικής-σημασία-λιμάνι-τ-929614

Αλεξανδρούπολη… Λάρισα… Σούδα… Ένα τόξο που λίγο πολύ θυμίζει την αντιαεροπορική ομπρέλα προστασίας της χώρας μας, όπως είχε στηθεί πριν πολλά χρόνια. Βέβαια η Ελληνική αεράμυνα έχει κι άλλα σημαντικά σημεία που προστέθηκαν στον χάρτη της Ελληνικής επικράτειας ως το κομμάτι γης που περιλαμβάνει κάποιο εκ των αντιαεροπορικών μας. Όμως το νοητό αυτό τόξο Αλεξανδρούπολης, Λάρισας και Σούδας είναι το «τρίπτυχο» στην στρατηγικού χαρακτήρα συμφωνία ανάμεσα στην Ελλάδα και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Η επέκταση της σύμβασης σε «αορίστου χρόνου» στην Σούδα, δίνει σαφείς δυνατότητες από την ώρα της υπογραφής κι έπειτα, στις ΗΠΑ ν’ αποδεσμεύσουν μεγάλα ποσά για έργα υποδομών στην Κρήτη πράγμα που το θέλουν πολλά χρόνια, ώστε να εξυπηρετήσουν καλύτερα τον στόλο τους που δρα στην Αν. Μεσόγειο κι όχι μόνο.

Το Στρατηγικής σημασία λιμάνι της Σούδας είναι αυτό που ζητούσαν οι Αμερικανοί για να αναπτύξουν ακόμη περισσότερες δυνατότητες και να δεχτεί φυσικά και μεγαλύτερη δύναμη μονάδων επιφανείας των ΗΠΑ. Όμως οι σύμμαχοί μας έχουν δείξει το ενδιαφέρον τους με τον πλέον σαφή τρόπο και για το βόρειο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης το οποίο επίσης το θεωρούν μεγάλης γεωστρατηγικής αξίας.

Στο λιμάνι του Έβρου εκτός από πέρασμα δυνάμεων του ΝΑΤΟ για τα Βαλκάνια από την μια και προς την Μαύρη Θάλασσα από την άλλη, οι Αμερικανοί σύμφωνα με πληροφορίες προσβλέπουν στο να μετατραπεί μελλοντικά σε κέντρο διανομής υγροποιημένου αερίου κι από εκεί με τάνκερ να ξεκινάει από ένα ασφαλές λιμάνι, το ταξίδι της ενέργειας προς πάσα κατεύθυνση. Οι Αμερικανοί κατά κάποιον τρόπο βλέπουν την Αλεξανδρούπολη ως συνέχεια των ενεργειακών στην Αν. Μεσόγειο και γι’ αυτό πρόσφατα είχε μιλήσει και ο Αμερικανός πρεσβευτής στην Αθήνα, Τζέφρι Παϊατ.

Το Ελληνικό Επιτελείο έχει πείσει τους Αμερικανούς για τη σημασία της Λάρισας Σ’ ότι αφορά την 110 Πτέρυγα Μάχης, η Αθήνα φαίνεται να έχει πείσει για την στρατηγική θέση της αεροπορικής βάσης κι από εκεί από την στιγμή που επεκτάθηκε η συμφωνία με τις ΗΠΑ, τα MQ-9 Reaper θα διατηρηθούν και θα πετούν είτε προς βορρά είτε προς νότο για την επιτήρηση που θέλουν στην Αμερική. Μετασταθμεύσεις μαχητικών των ΗΠΑ κατά διαστήματα πιθανότητα να υπάρξουν (ήδη τα F-22 ήταν μια πρώτη γεύση), όμως πιο συχνά θα βρίσκονται ιπτάμενα Αμερικανικά τάνκερ, ίσως αν απαιτηθεί και κάποιο ιπτάμενο ραντάρ ή και κάποιος άλλος τύπος UAV, θα φανεί… Μόνο αυτό το γεγονός, πως στην Λάρισα θα συνεχίζουν να έχουν ισχυρή παρουσία οι Αμερικανικές δυνάμεις, αυξάνονται τα εναέρια μέτρα ασφαλείας που απαιτούν και οι Αμερικανοί για τα δικά τους μέσα, με ότι αυτό συνεπάγεται για την περιοχή αυτή και σ’ ένα αρκετά μεγάλο κομμάτι εντός του FIR Αθηνών.

Η κεφαλαιοποίηση της σχέσης με το σταγονόμετρο Πάντως η λεγόμενη κεφαλαιοποίηση που αναζητά η Ελλάδα σ’ αυτή την σταθερή σχέση με τις ΗΠΑ, μάλλον έρχεται με δόσεις και ίσως όχι με τα μέσα που σίγουρα θα μπορούσαν οι Ηνωμένες Πολιτείες να παραχωρήσουν προς την χώρα μας, τουλάχιστον σε ότι έχει να κάνει με τον αμυντικό τομέα.

Εδώ και τουλάχιστον δυο χρόνια η Ελλάδα ζητά επιτακτικά βοήθεια στο ναυτικό επίπεδο (για να μην θυμηθούμε και αιτήματα από τα μέσα της δεκαετίας του 2000 για αντιτορπιλικά, κλάσης Arleigh Burke, που ποτέ δεν απαντήθηκαν) με τις ΗΠΑ πρώτον να δηλώνουν πως «αυτή τη στιγμή δεν έχουμε κάτι για εσάς», ενώ από την άλλη πλευρά ένα πονηρό νεύμα λέει ότι το πρόγραμμα ναυπήγησης νέων πλοίων για τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ που κανονικά ξεκινά από το 2025, θα μπορούσε να έρθει «πιο κοντά» χρονικά, ώστε να εξυπηρετήσει και τις ανάγκες που έχει το Ελληνικό ναυτικό.

Είναι αυτό ένα έμμεσο «stop» στις προχωρημένες συζητήσεις για τις Γαλλικές φρεγάτες, όπως δέλεαρ είναι πως με τις Ηνωμένες Πολιτείες υπάρχουν τα FMS. Το άλλο θέμα των αμφίβιων για τους Πεζοναύτες που είχαν δει ξανά οι Έλληνες επιτελείς κατά την άσκηση Μέγας Αλέξανδρος ανάμεσα σε δυνάμεις Ελλήνων και Αμερικανών Πεζοναυτών, αναμένετε πως θα προχωρήσει, αλλά θα πρέπει να βρεθούν πολύ καλοί οδηγοί ώστε να τα «περνάνε με την μια» από τον καταπέλτη του αρματαγωγού. Πάντως για τις Ειδικές Επιχειρήσεις φαίνεται ότι επικρατεί ένα πέπλο μυστηρίου- που αρμόζει με τις συγκεκριμένες δυνάμεις- με πηγές του Ελληνικού επιτελείου να διαβεβαιώνουν ότι σ’ αυτό το κομμάτι, μάλλον έχουμε πάρει μια μικρή βοήθεια με την υπόσχεση πάντως ότι θα συνεχιστεί…

Πηγή: hellasjournal.com

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ακολουθήστε το ZARPANEWS.gr
στο Google News και στο Facebook