ΒΟΑΚ: Ένας αυτοκινητόδρομος γεμάτος σανό

βοακ-ένας-αυτοκινητόδρομος-γεμάτος-σ-927662

γράφει ο Δημήτρης Ευθυμάκης, Protagon.gr

Κάτω στην Κρήτη έχουν βγει τα μαχαίρια. Όχι κυριολεκτικώς, αλλά θα φθάσουν κι εκεί ως φαίνεται. Αιτία ο περίφημος Βόρειος Αξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), πολυσυζητημένο μελλοντικό έργο πάνω στο οποίο κτίζονται καριέρες στο νησί.

Ο ΒΟΑΚ είναι το γεφύρι της Αρτας της Κρήτης. Ολημερίς τον χτίζουνε, το βράδυ γκρεμίζεται και το πρωί πάλι ξαναχτίζεται (που λέει ο λόγος). Το νησί έχει πάνω από μισό εκατομμύριο κατοίκους. Επίσης, εξυπηρετεί κάθε χρόνο περί τα πέντε εκατομμύρια τουρίστες.

Ο σημερινός βόρειος οδικός άξονας Κίσσαμος – Χανιά –Ρέθυμνο – Ηράκλειο – Αγιος Νικόλαος – Σητεία που σηκώνει το βάρος όλου αυτού του πληθυσμού, είναι προδιαγραφών της δεκαετίας του ’70. Αν είσαι αισιόδοξος άντε του ’80, με τα μπαλώματα που έχουν γίνει κατά καιρούς. Πρόκειται για ένα οδικό αίσχος.

Ο οδηγός που μπαίνει στο αυτοκίνητο από το Ηράκλειο και φτάνει στα Χανιά, κάνει τον σταυρό του που γλύτωσε ειδικά αν το αποτόλμησε νύχτα. Αγροτικά, ιδιωτικά, φορτηγά, λεωφορεία, τουριστικά οχήματα κάθε λογής και χιλιάδες ενοικιαζόμενα στριμώχνονται σε έναν δρόμο που έχει μια λωρίδα και μια ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, χωρίς διαχωριστική νησίδα. Οι προσπεράσεις είναι κίνδυνος θάνατος. Το αίτημα για έναν καινούργιο ΒΟΑΚ είναι από χρόνια ώριμο.

Η ναυαρχίδα του ελληνικού τουρισμού και παραλλήλως μια περιοχή με θηριώδη οικονομική ανάπτυξη όπως η Κρήτη, δεν γίνεται να εξυπηρετείται από ένα δρόμο που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε πριν πενήντα χρόνια. Πέρασε ένα ΠΑΣΟΚ με παντοδυναμία στο νησί, ένας χανιώτης Πρωθυπουργός (Κωνσταντίνος Μητσοτάκης) και τρία ΕΣΠΑ, αλλά ο δρόμος δεν φτιάχτηκε όταν έπρεπε.

Και φθάσαμε αισίως στο σήμερα. Oπως κάθε προηγούμενη κυβέρνηση, ο ΣΥΡΙΖΑ υποσχέθηκε να τον φτιάξει, εξάλλου η Κρήτη είναι το εκλογικό του κάστρο. Φυσικά, δεν υπήρχαν λεφτά για κάτι τέτοιο, όμως η κυβερνώσα Αριστερά δεν στέκεται σε τέτοιες λεπτομέρειες. Ο κ. Σπίρτζης λίγους μήνες πριν παραδώσει το υπουργείο του στον κ. Καραμανλή, έκανε μια προκήρυξη ενδιαφέροντος σε κατασκευαστικές εταιρείες για τον ΒΟΑΚ. Κάλεσε δηλαδή όσες εταιρείες θα ενδιαφέρονταν να μπουν σε ένα τέτοιο έργο να το δηλώσουν στο υπουργείο. Και στην συνέχεια βγήκε δημοσίως και ανακοίνωσε στους Κρητικούς ότι η κατασκευή του νέου ΒΟΑΚ ξεκινά.

Ούτε εξειδικευμένες μελέτες υπάρχουν, ούτε απαλλοτριώσεις έχουν γίνει, ούτε καν χάραξη υπάρχει στα συρτάρια του υπουργείου, αλλά το κυριότερο είναι ότι δεν έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση για το έργο. Λεπτομέρειες. Οι Κρητικοί έμαθαν ότι οι μπουλντόζες ήταν έτοιμες να ξεκινήσουν τις χωματουργικές εργασίες για τον πολυθρύλητο δρόμο, που όλοι οι υπόλοιποι δεν έφτιαξαν αλλά ο ΣΥΡΙΖΑ τα κατάφερε.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε πει ότι ήταν ζήτημα τιμής για αυτόν να φτιαχτεί ο ΒΟΑΚ, στα πλαίσια και της εκστρατείας του να μειωθούν τα θανατηφόρα τροχαία στην Κρήτη που είναι η κατάρα του νησιού. Βεβαίως, η στατιστική δείχνει ότι τα περισσότερα θανατηφόρα γίνονται στο επαρχιακό δίκτυο της Κρήτης, αλλά αυτό δεν αναιρεί ούτε την αναγκαιότητα του ΒΟΑΚ ούτε την αξία της πρωθυπουργικής δέσμευσης.

Οταν ο κ. Καραμανλής και ο κ. Κεφαλογιάννης στο υπουργείο Μεταφορών έβαλαν κάτω τα δεδομένα που παρέλαβαν, κατάλαβαν ότι ήταν μπροστά σε ένα απόλυτο φιάσκο ή μάλλον μπροστά σε μια απροκάλυπτη κοροϊδία. Δεν υπήρχε καν έργο να συνεχιστεί, να ανασχεδιαστεί ή να αναμορφωθεί, όλα πρέπει να ξεκινήσουν από το μηδέν. Για πείσε όμως τους Κρητικούς που ήταν έτοιμοι να ακούσουν τους κινητήρες από τις μπουλντόζες, ότι ο Σπίρτζης τους δούλευε ψιλό γαζί.

Ειδικά όταν ο ΣΥΡΙΖΑ έβγαλε επίσημη ανακοίνωση με την οποία κατηγορεί την κυβέρνηση ότι ακυρώνει έτοιμο έργο, με αποτέλεσμα να μείνει το νησί χωρίς δρόμο άλλα δέκα χρόνια! Και φτάνουμε τώρα στα μαχαίρια που αναφέρω στην εισαγωγή. Αφού δεν έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση, από κάπου πρέπει να βρεθούν τα χρήματα για να γίνει ο εθνικός δρόμος. Αυτά τα μεγάλα έργα χρηματοδοτούνται παγίως από συμπράξεις του δημοσίου και ιδιωτών, όμως οι Κρητικοί είναι ειδική ράτσα. Δεν θέλουν να πληρώνουν διόδια. Ούτε ως προπληρωμή όπως συνηθίζεται, ούτε στην συνέχεια για την χρήση του εθνικού δρόμου.

Αυτοί απαιτούν και να γίνει ο δρόμος τώρα και να μην υπάρχουν διόδια, τελεία και παύλα. Και δίχως διόδια, ιδιώτης δεν προσέρχεται, διότι πώς θα πάρει τα λεφτά που θα επενδύσει; Το κόστος του συγκεκριμένου εθνικού δρόμου, σύμφωνα με πρόσφατους υπολογισμούς του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, είναι 1.850.000.000 με πιθανή υπέρβαση μέχρι και 38%, δηλαδή φθάνει 2.500.000.000 ευρώ. Και αυτό μόνο για τα 194 χιλιόμετρα από Αγιο Νικόλαο μέχρι Χανιά.

Αν ο δρόμος συνεχίσει προς τα δύο άκρα του νησιού όπως είναι απαραίτητο, δηλαδή Σητεία και Κίσσαμο, ο προϋπολογισμός ξεπερνά τα 3 δισ. ευρώ. Πώς να βρεθούν αυτά τα χρήματα από εθνικούς μόνο πόρους; Απλώς δεν υπάρχουν. Ποιος θα τολμήσει όμως να το πει στους αψίκορους του Νότου; Την Ντόρα, που τόλμησε να πει ευθέως «είτε διόδια, είτε δεν θα έχουν δρόμο ούτε τα παιδιά μας» έπεσαν να τη φάνε. Και πώς να μην πέσουν; Αφού ο Σπίρτζης, σε μια αποθέωση του Μαυρογιαλουρισμού, τι είχε υποσχεθεί στους Κρητικούς-ψηφοφόρους του; Οτι θα πληρώνουν διόδια στον δρόμο μόνο οι τουρίστες! Το φαντάζεστε;

Εχετε ξανακούσει τέτοιο πράγμα; Οι Ηπειρώτες πληρώνουν στην Εγνατία, οι Πελοποννήσιοι πληρώνουν στην Αθηνών-Τριπόλεως, οι Αθηναίοι στην Αθηνών- Θεσσαλονίκης, αλλά οι Κρητικοί θα βάλουν τους τουρίστες να πληρώνουν τα δικά τους διόδια. Πώς; Έλα ντε, ρωτήστε τον Σπίρτζη.

Και τώρα στο νησί έχει ανάψει η μάχη ανάμεσα σε εκείνους που μιλούν λογικά και σε κείνους που απαιτούν «όλα τα κιλά, όλα τα λεφτά». Οι τέσσερις Νομαρχιακές Επιτροπές του ΣΥΡΙΖΑ στο νησί φυσικά μπήκαν στην μάχη κατά των διοδίων, αυτό έλειπε. Και ο απλός κοσμάκης ασφαλώς είναι εναντίον των διοδίων, τους εγγυάται άλλωστε το κόμμα που ψήφισαν ότι και ο δρόμος μπορεί να φτιαχτεί, και τα διόδια να τα πληρώνουν οι τουρίστες που προφανώς θα δείχνουν ταυτότητα στους εισπράκτορες.

Δεν έχει διευκρινιστεί αν θα πληρώνουν μόνο οι ξένοι τουρίστες ή και οι Ελληνες. Μιλάμε για την απόλυτη κοροϊδία. (Αν βρισκόταν κάποιος να τους υποσχεθεί ότι περνώντας από τον καινούργιο δρόμο θα τους πλήρωναν κιόλας, μαζί του θα ήταν οι Κρητικοί). Και φυσικά, όσοι τολμούν να πουν πως η Κρήτη δεν μπορεί να αποτελεί εξαίρεση σε όλη την Ελλάδα και την Ευρώπη, τι είναι;

Όσοι λένε πως είναι προτιμότερο να φτιαχτεί ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος με διόδια, παρά να συνεχίσει η Κρήτη να κινείται για 20 ακόμα χρόνια σε αυτό το οδικό αίσχος, πώς χαρακτηρίζονται; Ναι, καλά το καταλάβατε: Νεοφιλελεύθεροι και διαπλεκόμενοι.

2 thoughts on “ΒΟΑΚ: Ένας αυτοκινητόδρομος γεμάτος σανό

  1. Αν είναι να αφήσουν τον ήδη υπάρχοντα-δωρεάν άξονα και επιπλέον να δημιουργήσουν έναν έξτρα, σύγχρονο, ασφαλή και με διόδια, ας γίνει. Όμως να μην υποβαθμιστεί η ήδη υπάρχουσα δωρεάν δυνατότητα μετακίνησης των πολιτών, οι οποίοι στο κάτω κάτω πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας για να μπορούν να … κυκλοφορούν! Θα μπορούσαν και οι δήμοι από κοινού να αναλάμβαναν το έργο και κατόπιν να εισέπρατταν αυτοί το τίμημα και όχι τρίτες εταιρίες. Έτσι τα έσοδα από ένα νέο άξονα θα επέστρεφαν στο νησί.

  2. Καλη η προσπάθεια του συγγραφέα αλλα ας αναρωτηθεί τι καλύπτουν τα τέλη κυκλοφορίας και τι καλύπτει η διαφορά της καθαρής αξίας της βενζίνης από τα 30 λεπτά μέχρι τα περίπου 2€ της τιμής του λίτρου που χρεώνει το κράτος. Και τα δυο κόστη σχετιζόμενα άμεσα με την χρήση αυτοκινήτου. Μόνο τα τέλη κυκλοφορίας είναι 1,35 δις ευρώ περίπου τον χρόνο, το κόστος για κατασκευή ενός χιλιομέτρου δρόμου είναι 8.000.000€, βαριά -βαριά , το εθνικό μας δίκτυο είναι 2.500Km άρα το συνολικό κόστος κατασκευής έξ αρχής είναι 20δις. Με τα χρήματα από τα τέλη και αλλα τοσα από τα τέλη των καυσίμων θα μπορούσαν να κατασκευάζουν το οδικό δίκτυο κάθε 7 χρόνια!!! Χωρίς να έχω βάλει στο λογαριασμό τα ήδη υπάρχοντα διόδια πάνω από 2 δις ή την συγχρηματοδότηση ΕΣΠΑ . Άρα βλέπουμε ποιος μοιράζει σανό. Σημειωτέον ούτε σύμφωνος με τους γιαλαντζί αριστερούς είμαι μην παρεξηγηθώ, απλά ένας σκεπτόμενος πολίτης με κάποια επιχειρήματα που διασταυρώνονται εύκολα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ακολουθήστε το ZARPANEWS.gr
στο Google News και στο Facebook