Ειδήσεις &
Τοπικά Νέα

Ελλάδα   >   Ν. Αιτωλοακαρνανίας   >   Αιτωλικο    >    Ειδήσεις & Τοπικά Νέα

Δήμος Ξηρομέρου: Τα λιβάδια Ποσειδωνίας αποτελούν οικότοπο προτεραιότητας και χρήζουν προστασίας

Οι θέσεις του Δήμου Ξηρομέρου σχετικά με το αίτημα εξαίρεσης από τις απαιτούμενες αποστάσεις των προτύπων ASC για μονάδες υδατοκαλλιέργειας από λιβάδια Posidonia oceanica, όπως εκφράστηκαν σε επιστολή που δόθηκε στην δημοσιότητα. Αναλυτικά: «Αξιότιμοι/ες, Ο Δήμος Ξηρομέρου, με αίσθημα ευθύνης απέναντι στο φυσικό περιβάλλον και στη θαλάσσια κληρονομιά των Εχινάδων, επιθυμεί να τοποθετηθεί επί του αιτήματος της εταιρείας Avramar για εξαίρεση από τους κανονισμούς της ASC που αφορούν τις ελάχιστες αποστάσεις υδατοκαλλιεργητικών μονάδων από λιβάδια Posidonia oceanica. Το αίτημα αυτό βασίζεται στη μελέτη που εκπονήθηκε από το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ, 2025). Η μελέτη κρίνει ότι η οικολογική κατάσταση του κοντινότερου σταθμού (Σ.Π.2) είναι καλή, παρά την εγγύτητα της μονάδας σε απόσταση περίπου 100 μέτρων από λιβάδι Ποσειδωνίας. Ωστόσο, η θέση μας είναι ξεκάθαρη:
  1. Τα λιβάδια Ποσειδωνίας αποτελούν οικότοπο προτεραιότητας και χρήζουν αυστηρής προστασίας.
Η Posidonia oceanica:
  • αποτελεί οικότοπο προτεραιότητας της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ,
  • παρέχει κρίσιμες υπηρεσίες: προστασία ακτών, δέσμευση CO2, υποστήριξη αλιείας, βιοποικιλότητα, είναι
  • ιδιαιτέρως ευαίσθητη σε θρεπτικά, οργανικό φορτίο και αύξηση ιζηματογένεσης — πιέσεις που συνδέονται
  • άμεσα με υδατοκαλλιέργειες.
Η σχετική διεθνής βιβλιογραφία (Pergent-Martini et al., Holmer et al., Kružić et al.) καταδεικνύει ότι αποστάσεις 100–400 m συχνά δεν επαρκούν, ειδικά σε ημίκλειστα συστήματα όπως το σύμπλεγμα των Εχινάδων.
  1. Η μικρή απόσταση των 100 m συνιστά αυξημένο κίνδυνο. Η μονάδα BlueFin βρίσκεται στο κατώτατο όριο των προτεινόμενων ασφαλών αποστάσεων και πολύ κοντά σε χωροθετημένο λιβάδι.
Παρότι η παρούσα κατάσταση χαρακτηρίζεται "καλή", αυτό:
  • δεν αποτελεί εγγύηση μακροπρόθεσμης σταθερότητας,
  • δεν αποκλείει συσσωρευτικές ή καθυστερημένες επιπτώσεις,
  • δεν τεκμηριώνει ότι η συγκεκριμένη απόσταση είναι περιβαλλοντικά αποδεκτή ή ασφαλής
  • ο δείκτης WePOSI αποτελεί εργαλείο παρακολούθησης και όχι άδεια για μείωση των προβλεπόμενων αποστάσεων.
  1. Η αρχή της προφύλαξης επιβάλλει την αυστηρή τήρηση – όχι την άρση – των ορίων
Σύμφωνα με διεθνή περιβαλλοντικά πρότυπα, όταν εμπλέκεται οικότοπος προτεραιότητας:
  • η πολιτεία και οι φορείς οφείλουν να προλαμβάνουν τον κίνδυνο,
  • η εξαίρεση από κανόνες μπορεί να λειτουργήσει εις βάρος της προστασίας,
  • οι αποστάσεις δεν πρέπει να μειώνονται — αντιθέτως, θα πρέπει να εξετάζεται η αύξησή τους.
  1. Η τοπική κοινωνία εξαρτάται άμεσα από την καλή κατάσταση των λιβαδιών.
Τα λιβάδια της Ποσειδωνίας αποτελούν:
  • φυσικό κεφάλαιο υψηλής αξίας για την αλιεία,
  • θεμέλιο της οικολογικής ισορροπίας των Εχινάδων,
  • σημαντικό παράγοντα για τη βιωσιμότητα των παράκτιων κοινοτήτων.
Η υποβάθμισή τους θα επιφέρει μη αναστρέψιμες συνέπειες για το οικοσύστημα και την οικονομία της περιοχής.
  1. Συμπέρασμα – Θέση της Επιτροπής και του Δήμου.
Λαμβάνοντας υπόψη την επιστημονική γνώση, τη διεθνή βιβλιογραφία, το θεσμικό πλαίσιο και την ανάγκη διατήρησης των θαλάσσιων οικοτόπων:
  • Δεν συναινούμε στη χορήγηση οποιασδήποτε εξαίρεσης από τις απαιτούμενες αποστάσεις του προτύπου ASC για τις μονάδες υδατοκαλλιέργειας από λιβάδια Posidonia oceanica.
Αντιθέτως:
  • Ζητούμε την αυστηρή τήρηση των προβλεπόμενων αποστάσεων χωρίς εξαιρέσεις.
  • Θεωρούμε απαραίτητη την ενισχυμένη, ανεξάρτητη και ετήσια παρακολούθηση των λιβαδιών.
  • Επισημαίνουμε ότι το δημόσιο συμφέρον και η περιβαλλοντική προστασία υπερβαίνουν κάθε αίτημα
  • χαλάρωσης κριτηρίων.
  • Η προστασία των λιβαδιών Ποσειδωνίας είναι νομική υποχρέωση, οικολογική αναγκαιότητα και δεσμευτική προτεραιότητα για την τοπική κοινωνία.
  • Επιβάλλεται οι Ποσειδωνίες να είναι σε μεγαλύτερη απόσταση από τη μονάδα, ως τα ελάχιστα για να καλυφθεί η αρχή της πρόληψης».
 

📢 Δημοσιεύθηκε στις 📅 1 December 2025 🕒 22:36


Ένωση Οικοδόμων Αιτωλοακαρνανίας: Απόφαση για απεργία στις 10 Δεκεμβρίου

Ανακοίνωση εξέδωσε η Ένωση Οικοδόμων και Εργαζομένων σε συναφή επαγγέλματα, με την οποία γνωστοποιεί ότι θα προβεί σε νέα απεργία στις 10 Δεκεμβρίου. Αναλυτικά: Συνεδρίασε το ΔΣ του σωματείου εκτιμώντας τη δράση του το προηγούμενο διάστημα ως θετική. Είχε συμβολή στην επιτυχία της απεργίας στην περιοχή μας στις 14 Οκτώβρη, ενάντια στο νομοσχέδιο έκτρωμα για το 13ωρο και την ευελιξία. Επίσης, συνέβαλε για τον 52ο εορτασμό του ξεσηκωμού του Πολυτεχνείου. Το ΔΣ αποφάσισε ότι πρέπει να δοθεί συνέχεια στον αγώνα για την ικανοποίηση των αιτημάτων των οικοδόμων και γενικότερα του κλάδου των κατασκευών. Στηρίζει την απεργία που αποφάσισε η Ομοσπονδία Οικοδόμων Ελλάδας για την Τετάρτη 10 Δεκέμβρη, διεκδικώντας:
  • Κήρυξη Υποχρεωτικής της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας για όλους τους εργοδότες.
  • 7ωρο – 5νθήμερο -35ωρο.
  • Αναγνώριση και διανομή των υπέρ αγνώστων ενσήμων.
  • Κατάργηση όλων των αντεργατικών νόμων. Μείωση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης των οικοδόμων και των εργαζομένων στα βαρέα.
  • Μέτρα υγείας και ασφάλειας στους χώρους δουλειάς που έχουν μετατραπεί σε «αρένες θανάτου».
Καλούμε τους συναδέλφους οικοδόμους και όλους τους συναδέλφους του κλάδου να συμβάλλον για μια ακόμη φορά στην επιτυχία της απεργίας και να δώσουν μαζικό, αγωνιστικό, μαχητικό παρόν στην απεργιακή συγκέντρωση, ώρα 10:30πμ, στα γραφεία του ΕΦΚΑ στο Αγρίνιο (εθνική οδός). Τέλος το ΔΣ του σωματείου εκφράζει τη συμπαράστασή του στον αγώνα των μικρομεσαίων αγροτών και κτηνοτρόφων για την επιβίωσή τους ενάντια στην πολιτική της κυβέρνησης που εφαρμόζει τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έχοντας τη στήριξη των κομμάτων του ευρωμονόδρομου.

📢 Δημοσιεύθηκε στις 📅 1 December 2025 🕒 22:10


«Λιομάζωμα» στο 16ο Νηπιαγωγείο Αγρινίου

Τα παιδιά του 16ου Νηπιαγωγείου Αγρινίου, υλοποιώντας το πρόγραμμα «Από την ελιά στο λάδι» ασχολήθηκαν με το μάζεμα της ελιάς (λιομάζωμα), απολαμβάνοντας όλη την διαδικασία από το μάζεμα του καρπού έως την παραγωγή του λαδιού. «Εκεί που η βιωματική μάθηση οδηγεί στην γνώση, την χαρά, την απόλαυση και την εμπειρία», σημειώνεται στην σχετική ενημέρωση.

📢 Δημοσιεύθηκε στις 📅 1 December 2025 🕒 21:53


Παμψηφεί αρνητικό το δημοτικό συμβούλιο Αγρινίου για το αιολικό με τις 50 ανεμογεννήτριες σε Βάλτο-Παρακαμπύλια

Παμψηφεί αρνητικά γνωμοδότησε το δημοτικό συμβούλιο Αγρινίου για το μεγάλο αιολικό πάρκο των 50 ανεμογεννητριών (με μπαταρίες αποθήκευσης) που σχεδιάζεται να κατασκευαστεί σε μεγάλου εύρους περιοχή που επεκτείνεται από τα Παρακαμπύλια του δήμου Αγρινίου έως και τον Βάλτο Αμφιλοχίας. Την ίδια ώρα κορυφώνονται οι αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες. Η συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο έγινε ενόσω έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση έως τις 31-12-25 στο Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό Μητρώο (ΗΠΜ) η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του Αιολικού Σταθμού Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΣΠΗΕ) μέγιστης ισχύος λειτουργίας 112.5 MW με τα συνοδά έργα αυτού και με σταθμούς αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, της πέριξ της τεχνητής λίμνης Καστρακίου και στα Κρεμαστά. Κατασκευάστρια εταιρεία είναι «ΕΥΡΟΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΙΚΕ». Πρόκειται για ένα έργο που προκαλεί μεγάλο προβληματισμό για το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα και επ΄ αυτού ενδεικτικό είναι πως προβλέπει να κατασκευαστούν δύο ιρλανδικές διαβάσεις,μήκους 401 m και 208 m περίπου έκαστη, ώστε να προσπεραστεί το ρέμα Ζέρβας Αγρινίου. Σύμφωνα με την Επιτροπή Αγώνα «είναι απολύτως βέβαιο ότι η εγκατάσταση 50 ανεμογεννητριών, μπαταριών και νέων υποσταθμών, μαζί με όλα τα υπόλοιπα σχεδιαζομενα έργα ΑΠΕ (αντλησιοταμιεύσεις, πλωτά φωτοβολταϊκά, μικρά υδροηλεκτρικά) θα αποτελέσουν τον οριστικό ξεριζωμό των κατοίκων και την ταφόπλακα για οποιαδήποτε προσπάθεια ήπιας ανάπτυξης και ανάδειξης του ορεινού και παραλίμνιου τοπίου της περιοχής, που άρχισε σιγά σιγά να υλοποιείται τα τελευταία χρόνια». Βασικά στοιχεία του έργου Ο Αιολικός σταθμός στη θέση «Κρεμαστά» θα είναι συνολικής ονομαστικής ισχύος 225MW και ισχύος λειτουργίας 112,5MW και θα αποτελείται από πενήντα 50 ανεμογεννήτριες. Η μονάδα αποθήκευσης συσσωρευτών θα αφορά στην εγκατάσταση Συσσωρευτών Μέγιστης Ισχύος Έγχυσης 112,5 MW, Εγκατεστημένης Χωρητικότητας 313 MWh και Εγγυημένης Ωφέλιμης Χωρητικότητας 225 MWh. Για την υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου απαιτούνται έργα υποδομής μικρής κλίμακας τα οποία συνοπτικά περιγράφονται παρακάτω. Έργα Υποδομής • Διαμόρφωση πλατειών ανέγερσης ΑΓ: Σε κάθε θέση ανέγερσης ΑΓ θα διαμορφωθεί κατάλληλος επίπεδος χώρος (πλατεία) επιφάνειας περίπου 4.6 στρέμματα για τη συναρμολόγηση των διαφόρων τμημάτων των ΑΓ (πύργος, γεννήτρια, υποσυστήματα κλπ) και την ευκολία χειρισμών των οχημάτων ανύψωσης των ΑΓ. • Θεμελίωση ΑΓ: Θα γίνει εκσκαφή για τη θεμελίωση κάθε ΑΓ. Η εκσκαφή θα είναι κυκλική διατομής 25.0 m και βάθους 3.0 m. Μέσα στην εκσκαφή θα σκυροδετηθεί η βάση της κάθε ΑΓ. Μετά την ανέγερση της ΑΓ όλη η βάση θα επιχωθεί με τα υλικά της εκσκαφής και ο χώρος θα επανέλθει στην αρχική του κατάσταση. Η μόνη κατάληψη χώρου θα είναι η επιφάνεια του πύργου στήριξης της ΑΓ διαμέτρου περίπου 5.5 m. • Διάνοιξη τάφρων καλωδίων: Αφορά τη διέλευση, καλωδίων ισχύος και ασθενών ρευμάτων, τοποθέτηση καλωδίων και επιχωμάτωση αυτών. Για την ηλεκτρολογική σύνδεση των ΑΓ, θα κατασκευαστεί υπόγειο δίκτυο κατά μήκος των οδών, από το οποίο θα οδεύουν τα καλώδια Μ.Τ., τα καλώδια ασθενών ρευμάτων και το δίκτυο γείωσης. Οι τάφροι όδευσης των καλωδίων θα επιχωθούν με τα υλικά εκσκαφής και θα επανέλθουν στην αρχική τους κατάσταση. • Κέντρο ελέγχου αιολικού σταθμού: Θα διαμορφωθούν χώροι για τα κέντρα ελέγχου από τα οποία θα επιλεγεί η εγκατάσταση προκατασκευασμένων οικίσκων -τύπου ISOBOX. • Σταθμός αποθήκευσης: Το ένα γήπεδο του σταθμού αποθήκευσης θα βρίσκεται πλησίον του οικίσκου ελέγχου ΟΕ4, το δεύτερο πλησίον του προτεινόμενο νέου Υποσταθμόυ (Υ/Σ) «Μέγας Λάκκος» και το τρίτο πλησίον του προτεινόμενου νέου Υποσταθμού (Υ/Σ) «Ραϊνα». Ο σταθμός αποθήκευσης (ΣΑΗΕ) θα αποτελείται από εξοπλισμό αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, της εταιρείας SUNGROW. Σύνδεση με το δίκτυο Η σύνδεση του βορειοδυτικού τμήματος, συγκεκριμένα των ΑΓ1 έως ΑΓ27, προτείνεται να γίνει από τον προτεινόμενο νέο Υποσταθμό (Υ/Σ) Ανύψωσης Τάσης 33/150 kV «Πύργος», στο αδειοδοτημένο με ΑΕΠΟ τμήμα, εντός υφιστάμενων οδών με εναέριο καλώδιο 33kV συνολικού μήκους 1797.19 m. Οι οικίσκοι ελέγχου του εξεταζόμενου τμήματος, προτείνεται να συνδεθούν στον προτεινόμενο νέο ΥΣ «ΠΥΡΓΟΣ», με υπόγειο καλώδιο 33kV, εντός υφιστάμενων και νέων οδών. Η σύνδεση του νοτιοανατολικού τμήματος του έργου, συγκεκριμένα των ΑΓ28 έως ΑΓ50 με το δίκτυο προτείνεται να γίνει, στον προτεινόμενο νέο Υποσταθμό (Υ/Σ) Ανύψωσης Τάσης 33/150 kV «Ράινα», βορειοανατολικά του ΚΥΤ Αχελώου, στο ΚΥΤ Αχελώου, εντός υφιστάμενων οδών με υπόγειο καλώδιο 33 kV. Οι οικίσκοι ελέγχου ΟΕ5 και ΟΕ6, του τμήματος των ΑΓ28 έως ΑΓ43 συνδέονται στον προτεινόμενο νέο Υποσταθμό (Υ/Σ) Ανύψωσης Τάσης 33/150kV «ΜΕΓΑΣ ΛΑΚΟΣ», ο οποίος έπειτα συνδέεται με τον προτεινόμενο νέο Υποσταθμό (Υ/Σ) Ανύψωσης Τάσης 33/150kV «Ράινα» με υπόγειο καλώδιο. Νέοι υποσταθμοί 33/150kV «ΡΑΪΝΑ», «ΜΕΓΑΣ ΛΑΚΟΣ» και «ΠΥΡΓΟΣ»: Στους νέους Υποσταθμούς θα γίνει ανύψωση της τάσης από τα 33kV στα 150kV έτσι ώστε η παραγόμενη ισχύς να μπορεί να διοχετευθεί μέσω υπογείου δικτύου 150kV στο σύστημα. Έργα Οδοποιίας • Πρόσβαση: Η πρόσβαση στα πολύγωνα του ΑΣ στη θέση «Κρεμαστά» θα πραγματοποιηθεί μέσω του υφιστάμενου οδικού δικτύου της περιοχής. • Βελτίωση υφιστάμενης οδοποιίας: Για τις ανάγκες κατασκευής του ΑΣ θα απαιτηθούν εργασίες βελτίωσης υφιστάμενων οδών πρόσβασης. Το συνολικό μήκος βελτίωσης της υφιστάμενης οδοποιίας, είναι περίπου 27992 m. • Εσωτερική οδοποιία -Διάνοιξη νέας δασικής οδοποιίας: Για την εσωτερική διασύνδεση των ανεμογεννητριών θα απαιτηθεί η διάνοιξη νέων δασικών δρόμων, συνολικού μήκους περίπου 43090 m που θα ενώνει τις θέσεις των ανεμογεννητριών με τον υφιστάμενο δρόμο, ώστε να μπορεί να γίνεται ανεμπόδιστα η κυκλοφορία στο χώρο του αιολικού σταθμού. Παράλληλα θα κατασκευαστούν δύο ιρλανδικές διαβάσεις ώστε να προσπεραστεί το ρέμα «Ζέρβας Αγρινίου» μήκους 401 m και 208 m περίπου έκαστη. Η Επιτροπή Αγώνα Ευρυτάνων & Αιτωλοακαρνάνων κάνει λόγο για: 1. υποεκτίμηση των επιπτώσεων του έργου (οπτική-ηχητική όχληση, πολύ κοντινή απόσταση από κατοικημένες περιοχές) όσον αφορά την επίδραση στην υγεία, και τις οικονομικές-επαγγελματικές δραστηριότητες των κατοίκων της περιοχής, ειδικά όσον αφορά την περιοχή της Δ.Ε. Παρακαμπυλίων, καθώς οι ανεμογεννήτριες, οι μπαταρίες και οι νέοι υποσταθμοί ανύψωσης τάσης θα βρίσκονται σε πάρα πολύ κοντινές αποστάσεις από οικίες (οικισμοί Ραΐνα, Σαργιάδα, Αμπέλια, Βαϊνάρι, Αυλακιές). 2. υποεκτίμηση των επιπτώσεων του έργου στην ορνιθοπανίδα: πρόχειρη σύνταξη της ΕΟΑ του έργου, καθώς εξετάζει την επίδραση της κατασκευής και λειτουργίας μόνο 7 ανεμογεννητριών και όχι το σύνολο των 50 ανεμογεννητριών του έργου. 3. δεν υπαρχει παράρτημα φυτοτεχνικής μελέτης εντός της ΜΠΕ για την αποκατάσταση του τοπίου, παρά την μεγάλη ζώνη κατάληψης των 1.740 στρ. του έργου 4. δεν υπαρχει εθνικό χωροταξικό πλαίσιο για τους Σταθμούς Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας, μιας τεχνολογίας άκρως επικίνδυνης και καθόλου δοκιμασμένης στην Ελλάδα, με πολλά ατυχήματα εκδήλωσης πυρκαγιάς σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι συσσωρευτές λιθίου (μπαταρίες) μπορούν να θέσουν ιδιαίτερους κινδύνους ασφάλειας επειδή περιέχουν έναν εύφλεκτο ηλεκτρολύτη, με αποτέλεσμα να ενέχουν σοβαρούς κινδύνους εκρήξεων και πυρκαγιών. 5. υποεκτίμηση των σωρευτικών επιπτώσεων του έργου σε σχέση με τα σχεδιαζόμενα έργα ΑΠΕ στην ευρύτερη περιοχή 6. δεν λαμβάνει υπόψη ότι είναι αδύνατη -χωρίς σοβαρές παρεμβάσεις- η διέλευση βαρέων οχημάτων μεγάλου μήκους (30 μέτρων, τουλάχιστον) για την μεταφορά των ανεμογεννητριών και λοιπών βαρέων εργοταξιακών μηχανημάτων (ενδεικτικά, θα χρησιμοποιηθεί γερανός 600 τόνων) από τον στενό, με κλειστές στροφές & παλαιά γεφύρια δρόμο Αγρινίου-Καρπενησίου ο οποίος μάλιστα διασχίζει 7 οικισμούς για να φτάσει στην περιοχή του έργου. 7. δεν λαμβάνει υπόψη τα ευρήματα σημαντικής ανακάλυψης οστών νεολιθικού ανθρώπου (Homo sapiens) ηλικίας περίπου 7000 ετών, από την Εφορεία Παλαιοανθρωπολογίας Σπηλαιολογίας (ΕΠΣ) σε ένα από τα πολλά σπήλαια στην περιοχή Πραντικό Αμοργιανών του δήμου Αμφιλοχίας. 8. δεν αναφέρονται οι ακριβείς θέσεις και τα μεγέθη των εργοταξίων, αποθεσιοθαλάμων, σπαστήρων και παρασκευαστηρίου σκυροδέματος. 9. Σε αρκετά σημεία παραλείπονται λέξεις, γίνονται ορθογραφικά λάθη και χρησιμοποιείται ξεκάθαρα η μέθοδος «αντιγραφή-επικόλληση» από άλλες ΜΠΕ. 10. Τέλος, στην ΜΠΕ αναφέρεται με θρασύτητα και για λόγους ξεκάθαρα αποπροσανατολισμού, το εξής: …«συνεργασία με την τοπική κοινωνία στην αποκόμιση των ανταποδοτικών πόρων κατά την κατασκευή και λειτουργία του έργου προς την τοπική κοινωνία…».

📢 Δημοσιεύθηκε στις 📅 1 December 2025 🕒 21:52


Αποφασισμένοι για κλιμάκωση οι αγρότες της Αιτωλοακαρνανίας- Σύσκεψη στη Λεπενού (φωτο, βίντεο)

Ζεσταίνουν τα τρακτέρ και στην Αιτωλοακαρνανία οι αγρότες για τον κύκλο των κινητοποιήσεων που είναι έτοιμοι να κάνουν ενόσω στην Θεσσαλία επικρατεί αναβρασμός. Σήμερα (Δευτέρα 1η Δεκεμβρίου) που στο μπλόκο στον κόμβο της Νίκαιας συγκεντρώθηκαν 1.000 τρακτέρ, οι αγρότες της περιοχής του Αγρινίου είχαν συνάντηση στον κόμβο Λεπενούς . Επρόκειτο για σύσκεψη που έγινε με πρωτοβουλία της Ομοσπονδίας Αγροτικών Συλλόγων Αιτωλοακαρνανίας για την οργάνωση της δράσης κτηνοτρόφων και αγροτών για τα οξυμένα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Το κόστος παραγωγής, το αφορολόγητο πετρέλαιο, η κατάργηση του ΦΠΑ σε μέσα και εφόδια, οι αποζημιώσεις για τα ζωονόσα, κατώτερες εγγυημένες τιμές και έργα υποδομής είναι τα βασικότερα από τα αιτήματα των αγροτών, που είναι αποφασισμένοι να προβούν σε κλιμάκωση στις κινητοποιήσεις τους. Στη σύσκεψη συμμετείχαν αγρότες από περιοχές όλου του νομού, με τον πρόεδρο της ΟΑΣ Αιτωλοακαρνανίας, Σπύρο Κοτοπούλη να αναφέρει μεταξύ άλλων: «Κάνουμε αυτή τη σύσκεψη για να αποφασίσουμε για το επόμενο βήμα. Δεν είναι ώρα για να αναλύσουμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε. Το κύριο είναι ότι βράζει η Ελλάδα. Το κύριο είναι να αποφασίσουμε ενιαία για το τι θα κάνουμε σαν αγρότες και κτηνοτρόφοι που δεν αντέχουν άλλο. Από τον ΟΠΕΚΕΠΕ δεν πήρε κανείς χρήματα. Φωνάζουμε από το καλοκαίρι, ανοιχτό το ζήτημα. Αντί να μας πληρώνουν μας χρωστάνε κιόλας. Είδαμε την απάντηση που έδωσε η Θεσσαλία. Κατάφεραν αυτό που αποφασίσαμε τον περασμένο Νοέμβρη, με τον οργανωμένο αγώνα και το δίκιο των αιτημάτων». Από μεριάς του ο αντιπρόεδρος Γιάννης Καρναβιάς υποστήριξε πως «η Ομοσπονδία πήρε την πρωτοβουλία για να καλέσει τη σύσκεψη, αν και συσκέψεις γίνονται εδώ και ένα μήνα, μικρές και μεγάλες. Πανελλαδικά συντονιζόμαστε για να λύσουμε τα ζητήματα. Φέτος η κατάσταση έχει ξεφύγει. Το αίσχος, η κοροϊδία που δεν πληρωθήκαμε, αν και έλεγαν για πολυδιαφημισμένη ενίσχυση. Έλεγαν για 3 δις και έδωσαν 300 εκ. και κοιτάνε να μας δουλέψουν. Λες και δεν ξέρουμε πρόσθεση και αφαίρεση. Σε αυτή την κατάσταση βρίσκεται όλη η αγροτιά».  

📢 Δημοσιεύθηκε στις 📅 1 December 2025 🕒 21:37


Τα γυρίζει ο Πέτρος Παππάς για τον έπαινο στην εργατικότητα του Άδωνι Γεωργιάδη μετά από υπόδειξη του ΠΑΣΟΚ

Με μια ανάρτησή του στο Χ ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Πέτρος Παππάς, αναδιπλώνεται αναφορικά με τα καλά λόγια τα οποία απηύθυνε προς τον Υπουργό Υγείας, Άδωνι Γεωργιάδη, χαρακτηρίζοντάς τον ως τον «πιο εργατικό υπουργό», στο πλαίσιο της συζήτησης που διοργάνωσε το Debate House για την κατάσταση στο ΕΣΥ. Σύμφωνα με πληροφορίες, από το ΠΑΣΟΚ του ζητήθηκε να ανασκευάσει, μιας και πέρα από τον έπαινο για την εργατικότητα του υπουργού, εμφανίστηκε να εξαίρει το έργο του στην Υγεία. Αναλυτικά, ο Πέτρος Παππάς έγραψε: «Θέλω να ευχαριστήσω τον @AdonisGeorgiadi για το παραγωγικό Debate που είχαμε. Ο ίδιος, εμφανίζεται να με ευχαριστεί επειδή τον επαίνεσα για το έργο του στην Υγεία. Η πραγματικότητα είναι ακριβώς αντίθετη: Του υπενθύμισα ότι η προσωπική του εργατικότητα δεν έχει καμία απολύτως αξία, όταν η ίδια η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας σπρώχνει το ΕΣΥ μεθοδικά στην κατάρρευση. Ως μάχιμος γιατρός, στα Επείγοντα του ΕΣΥ, επί 17 χρόνια, εξήγησα ξεκάθαρα, ότι με τις εξευτελιστικές αμοιβές των γιατρών και των νοσηλευτών, τις απαράδεκτες εργασιακές συνθήκες, την ουσιαστικά ανύπαρκτη Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας –ειδικά στα μεγάλα αστικά κέντρα–, τις πολύωρες κι επικίνδυνες για την ίδια τη ζωή των ασθενών αναμονές στα Νοσοκομεία και την οικονομική ασφυξία στην οποία έχουν οδηγήσει τα μικρομεσαία εργαστήρια, το ΕΣΥ δεν μπορεί παρά να βυθίζεται ολοένα και περισσότερο. Αν όλα αυτά ο Υπουργός τα αντιλαμβάνεται ως "έπαινο", τότε ας τα κρατήσει. Είναι αποκλειστικά δικά του». Νωρίτερα, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, στη διάρκεια της συζήτησης είχε αναφέρει: «Δεν θα ισχυριστώ ότι η κυβέρνηση δεν έκανε τίποτα γιατί έκανε πράγματα. Δεν θα ισχυριστώ ότι ο υπουργός Υγείας δεν εργάζεται γιατί αν όχι ο πιο εργατικός είναι από τους πιο εργατικούς. Στα μέτρα της στρατηγικής και των πόρων που είχε έκανε ό,τι μπορούσε» Σε άλλο σημείο της τοποθέτησής του επανέλαβε, δε, «αναγνώρισα ότι στα μέτρα των δυνατοτήτων και των πόρων, κάνατε τα μέγιστα. Εγώ λέω ότι ότι είστε ο πιο εργατικός υπουργός». Με αφορμή αυτές τις τοποθετήσεις, ο Άδωνις Γεωργιάδης έκανε ανάρτηση στο Χ γράφοντας «θα ήταν άδικο να μήν ευχαριστήσω τον συνάδελφο βουλευτή @PetrosPappas4 για τα καλά του λόγια, προσωπικά για την δουλειά μου στο Υπουργείο Υγείας». «Πέραν των πολιτικών μας διαφορών μπορούμε να είμαστε πολιτισμένοι και ευγενικοί μεταξύ μας. Είμαστε πολιτικοί αντίπαλοι αλλά όχι εχθροί. Επειδή στην πολιτική μου ζωή έχω βιώσει μεγάλη εχθροπάθεια αυτή του η συμπεριφορά με κέρδισε» κατέληξε στην ανάρτησή του ο υπουργός Υγείας. https://www.protothema.gr/ 

📢 Δημοσιεύθηκε στις 📅 1 December 2025 🕒 21:24


Αγρίνιο: Πλούσιο και φέτος το πρόγραμμα των χριστουγεννιάτικων εκδηλώσεων- Τι προγραμματίζεται

Πλούσιο αναμένεται και φέτος το πρόγραμμα των χριστουγεννιάτικων και εορταστικών εκδηλώσεων στον Δήμο Αγρινίου. Η πόλη έχει ήδη «φορέσει» τα γιορτινά της, με τον χριστουγεννιάτικο διάκοσμο να έχει ανάψει και το δέντρο τοποθετήθηκε στην κεντρική πλατεία. Μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να επισημοποιήθει το πλήρες πρόγραμμα των εκδηλώσεων, όπως καθιερωμένα γίνεται από τον Δήμο Αγρινίου. Περιλαμβάνονται φωταγωγήσεις δέντρων, συναυλίες και μουσικές εκδηλώσεις, αθλητικές δραστηριότητες, φιλανθρωπικά γκαλά και πλήθος ακόμα εκδηλώσεων και δράσεων, με συμμετοχή καλλιτεχνών και πολιτών. Το συνολικό κόστος των εκδηλώσεων θα ανέλθει στις 74.400 ευρώ. Το άναμμα του Χριστουγεννιάτικου δέντρου θα πραγματοποιηθεί στις 7 Δεκεμβρίου ενώ έχει γίνει γνωστό ότι ο ράπερ Saske θα είναι το πρόσωπο της κεντρικής συναυλίας της εορταστικής περιόδου στο Αγρίνιο. Μεταξύ άλλων προγραμματίζονται οι ακόλουθες εκδηλώσεις:

📢 Δημοσιεύθηκε στις 📅 1 December 2025 🕒 20:58


Από την εκδίκηση-αντεκδίκηση στη δικαιοσύνη και στη συγχώρεση

Γράφει ο Αριστείδης Αλ. Πελεκάνος* I]. Η μακραίωνη ελληνική διαδρομή από την αιματοχυσία στη δικαιοσύνη. Υπάρχουν εποχές όπου η δικαιοσύνη δεν είναι σύστημα κανόνων, αλλά αντανακλαστικό. Η ιστορία της ανθρώπινης κοινωνίας είναι, σε μεγάλο βαθμό, η ιστορία της προσπάθειας να ελεγχθεί η βία. Από τις πρώτες κοινότητες μέχρι τα σύγχρονα κράτη δικαίου, η μετάβαση από την ιδιωτική αντεκδίκηση ("βεντέτα") στη θεσμική απονομή της δικαιοσύνης υπήρξε μακρά, επώδυνη και συχνά αντιφατική. Στον ελληνικό χώρο αυτή η μετάβαση άφησε ένα εντυπωσιακό πολιτισμικό ίχνος, που εκτείνεται από τα ομηρικά έπη μέχρι τα σύγχρονα έθιμα των τοπικών κοινωνιών. Κάποτε, πριν οι πόλεις αποκτήσουν γραπτούς νόμους, πριν η πολιτεία γίνει εγγυητής της ασφάλειας, η λύση σε κάθε προσβολή ήταν η άμεση ανταπόδοση. Σε έναν κόσμο όπου το άτομο και η οικογένειά του ήταν οι μοναδικές σταθερές, η αντεκδίκηση αποτελούσε όχι μόνο επιτρεπτή πρακτική, αλλά και ηθική επιταγή. Η αρχαία Ελλάδα–ιδίως η προπολιτειακή– δεν ξέφυγε από αυτή τη λογική. Το αίμα θεωρούνταν ο μόνος τρόπος για να κλείσει μια πληγή. Ο φόνος δεν ήταν τότε ένα ποινικό περιστατικό. Ήταν μια βαθιά ρήξη στην κοινωνική τάξη, ένα πλήγμα που άφηνε ανοικτή την πληγή της ντροπής. Η οικογένεια του νεκρού έφερε το βάρος της αποκατάστασης. Το δικαίωμα της εκδίκησης ήταν ταυτόχρονα και ιερό καθήκον - μια μορφή «δικαιοσύνης» - που έπρεπε να εκπληρωθεί, προκειμένου να περιφρουρηθεί η τιμή και να διατηρηθεί το κοινωνικό κύρος τής οικογένειας. Το θύμα φόνου δεν έπρεπε να μείνει ανεκδίκητο ("άτιτον"). Η θανάτωση του δράστη νομιζόταν ως θυσία προσφερόμενη για εξιλασμό στη σκιά του θύματος. Και κάθε άνδρας ευχόταν να απομείνει στο σπίτι του αδελφός , για να εκδικείται την προσβολή. Αυτή η λογική αντανακλάται στις τραγωδίες. Η ιστορία των Ατρειδών δείχνει πώς η βία γεννά βία, πώς η ανθρώπινη ψυχή εγκλωβίζεται στον φαύλο κύκλο της οργής. Στις τραγωδίες του Αισχύλου, η Ορέστεια παρουσιάζει τη μοίρα των Ατρειδών ως ένα αδιάκοπο σπιράλ φόνων που διαδέχονται ο ένας τον άλλον, ακριβώς επειδή δεν υπάρχει ανώτερη αρχή ικανή να σπάσει τον κύκλο. Η σύγκρουση μεταξύ προσωπικής τιμής και συλλογικής τάξης εκφράζει έναν κόσμο, όπου η δικαιοσύνη δεν έχει ακόμη θεσμοθετηθεί. Η βία οργανώνεται γύρω από το καθήκον της εκδίκησης. Η ενόχληση δεν εξαλείφεται παρά μόνο όταν ο δράστης παύσει να αναπνέει. Ωστόσο, υπήρχε συγχρόνως η πρακτική και γινόταν δεκτό ότι ο δράστης μπορούσε να αποφύγει την ιδιωτική αντεκδίκηση, καταβάλλοντας στον παθόντα ή στην οικογενειακή ομάδα του θύματος ορισμένη αποζημίωση ως ποινή ("άποινα" ή "υποφόνια"). Επίσης, σύμφωνα με αντίστοιχο εθιμικό κανόνα με καθολική εφαρμογή στην πράξη, το θύμα ή η συγγενική ομάδα που αποδεχόταν τη χρηματική ικανοποίηση-ποινή όφειλε να αποφύγει κάθε αντεκδικητική ενέργεια και, έτσι, η πρώτη υποκατέστησε τη δεύτερη. Στους ομηρικούς χρόνους οι όροι ποινή και τιμή σήμαιναν τη χρηματική αποζημίωση, την οποία κατέβαλλε ο δράστης, για να εξιλεώσει τους συγγενείς τού θύματος και ο όρος τιμωρός σήμαινε τον φύλακα της τιμής. Δηλαδή αυτον που καταδίωκε τον δράστη, για να εκδικηθεί τον θάνατο του νεκρού συγγενή του. II]. Η δίκη στην ασπίδα του Αχιλλέα : η πρώτη απεικόνιση κοινωνικής δικαιόκρισης. Οι ομηρικές κοινότητες έθεσαν για πρώτη φορά στην ελληνική ιστορία υπό την εξουσία τους το ζήτημα αν και σε ποιον βαθμό η ιδιωτική αντεκδίκηση γινόταν με σεβασμό στους πατροπαράδοτους εθιμικούς κανόνες που ρύθμιζαν τον τρόπο τής άσκησής της. Πολύ πριν απο την αθηναϊκή πολιτειακή ωριμότητα, ο Όμηρος είχε συλλάβει την εσωτερική πάλη μεταξύ βίας και λόγου. Η πρώτη λογοτεχνική απεικόνιση διαδικασίας απονομής δικαιοσύνης για υπόθεση φόνου βρίσκεται στην Ιλιάδα (ραψωδία Σ', στίχοι 497-508). Ο Όμηρος περιγράφει την περίφημη σκηνή δίκης, που ήταν σκαλισμένη σε κάποιο σημείο της ασπίδας του Αχιλλέα (τεχνούργημα του Ηφαίστου), όπου οι (σοφοί) Γέροντες κρίνουν μια υπόθεση φόνου, με το πλήθος να παρακολουθεί και να συμμετέχει. Δύο άνδρες ερίζουν για την αποζημίωση. Ο ένας ισχυρίζεται ότι τα έχει προσφέρει όλα και ο άλλος ότι δεν έχει λάβει τίποτε. Το πλήθος συγκεντρώνεται και οι Γέροντες προσπαθούν να απονείμουν δίκαιο. Πρόκειται για την πρώτη λογοτεχνική μαρτυρία, όπου ο φόνος αντιμετωπίζεται μέσα σε κοινωνική διαδικασία, όχι με ανταπόδοση αλλά με κρίση. Ο ποιητής δεν ηθικολογεί και δεν αναλύει. Απλώς, δείχνει την εικόνα μιας κοινωνίας που αναζητεί λύσεις μέσα από δημόσιο λόγο. Η σκηνή υποδηλώνει κάτι βαθύτερο, ότι η δικαιοσύνη, ως συλλογικό εγχείρημα, προηγείται της δικαιοσύνης ως θεσμού. Είναι, ίσως, ο σπόρος της μεταγενέστερης δικαιοσύνης, η πίστη ότι το πρόβλημα της βίας μπορεί να αντιμετωπιστεί συλλογικά και θεσμικά. III]. Η λειτουργία του αρχαίου Αρείου Πάγου : η γέννηση της θεσμικής δικαιοσύνης. Στο μεταίχμιο μεταξύ μύθου και ιστορίας, η Αθήνα προχωρά σε ένα τολμηρό και αποφασιστικό βήμα. Τη νομοθεσία του Δράκοντος και τη λειτουργία του Αρείου Πάγου ως ποινικού δικαστηρίου (τέλη 7ου αι. π.Χ.). Με τη φονική νομοθεσία του Δράκοντος η αθηναϊκή πολιτεία αναλαμβάνει πλέον να τιμωρεί η ίδια, οριστικά και αποκλειστικά, όσους διέπρατταν φόνους. Και έτσι η ανθρωποκτονία προσέλαβε την έννοια του εγκλήματος με τη σύγχρονη έννοια, δηλαδή πράξης που είναι απαγορευμένη και επισύρει ορισμένη ποινή, την οποία επιβάλλουν τα αρμόδια γι' αυτό κρατικά όργανα και η οποία ήταν ο θάνατος για τις περιπτώσεις εκ προνοίας (προμελέτης) φόνου και η εξορία για τις περιπτώσεις μη εκ προνοίας φόνου. Με γραπτές διατάξεις ρυθμίστηκαν τα ζητήματα του εκ προνοίας φόνου, χωρίς να μεταβληθούν οι εθιμικοί παραδοσιακοί κανόνες που επέτασσαν τη θανάτωση τού δράστη και ανέθεταν την απόδοση δικαιοσύνης στην οικογενειακή ομάδα του θύματος. Επίσης ορίστηκε ότι, προτού η οικογενειακή ομάδα προβεί στη χρήση βίας, έπρεπε η ενοχή του κατηγορουμένου να βεβαιωθεί από το αρμόδιο δικαιοδοτικό όργανο, και συγκεκριμένα από τον Άρειο Πάγο. Για πρώτη φορά, ένα δικαστήριο αναλαμβάνει την εκδίκαση φόνων εκ προνοίας, αφαιρώντας από τις οικογένειες την ευθύνη της τιμωρίας. Η Αθήνα ήταν η πρώτη που επιχείρησε συντεταγμένα να περιορίσει την ιδιωτική αντεκδίκηση. Με τη λειτουργία της Βουλής του Αρείου Πάγου, ενός κορυφαίου πολιτικού και δικαστικού σώματος που αναλάμβανε την εκδίκαση φόνων εκ προνοίας, έγινε το αποφασιστικό βήμα. Ο φόνος έπαυσε να αποτελεί ιδιωτική υπόθεση και έγινε δημόσιο έγκλημα. Η κοινότητα πλέον, και όχι η οικογένεια τού θύματος, διεκδικούσε τον ρόλο του τιμωρού. Ο Άρειος Πάγος εισήγαγε την ιδέα ότι ο δράστης πρέπει να κρίνεται όχι υπό το κράτους του πάθους αλλά υπό το φως του λόγου. Η Πολιτεία, και όχι το γένος, αναλαμβάνει τον ρόλο του ρυθμιστή. Το πέρασμα αυτό από την ιδιωτική στη δημόσια απονομή δικαιοσύνης δεν είναι απλώς διοικητική ή νομική μεταρρύθμιση. Αποτελεί κοσμοθεωρητική αλλαγή, βαθιά ηθική και πολιτική. Η πόλη δηλώνει ότι ο φόνος δεν είναι πλέον προσωπική υπόθεση, αλλά προσβολή ολόκληρης της κοινότητας. Η πράξη αυτή θέτει το θεμέλιο ενός νέου πολιτισμού. Στον Άρειο Πάγο, ο άνθρωπος κρίνεται όχι από το πάθος, αλλα από τον νόμο. Όχι από τους συγγενείς τού θύματος, αλλά από ένα σώμα ανθρώπων με θεσμικό καθήκον την αμεροληψία. Στο πρόσωπο των δικαστών γεννιέται η ιδέα της αντικειμενικής κρίσης. Μια έννοια που σήμερα θεωρείται δεδομένη, αλλά τότε αποτελούσε θεσμική επανάσταση. Με αυτόν τον τρόπο η Αθήνα έθεσε τις βάσεις της νομικής σκέψης που θα διαμόρφωνε αργότερα το ευρωπαϊκό δίκαιο. Ο Άρειος Πάγος, τηρώντας πιστά και απροσωπόληπτα τον νόμο και εκδίδοντας ακριβοδίκαιες αποφάσεις, κατόρθωσε να θεωρείται από όλους, κατήγορους και κατηγορουμένους, ως το δικαστήριο που δεν πλανήθηκε και δεν έσφαλε ποτέ στην κρίση του. Σχετικά με το κύρος του Αρείου Πάγου στον αρχαίο ελληνικό κόσμο και όπως αναφέρει ο Ξενοφών, ο Περικλής συμφωνούσε με τον Σωκράτη ότι, εκτός απο τους αρεοπαγίτες, δεν γνωρίζει άλλους "...κάλλιον ή νομιμώτερον ή σεμνότερον ή δικαιότερον τάς τε δίκας δικάζοντας και τ' άλλα πράττοντας" (Ξενοφών, Απομνημονεύματα. ΙΙΙ V 20). IV]. Η αντεκδίκηση στη νεότερη Ελλάδα : Μάνη και Κρήτη. Αν και οι θεσμοί άλλαξαν, το ανθρώπινο συναίσθημα δύσκολα μεταμορφώνεται. Σε αρκετές περιοχές της νεότερης Ελλάδας, η πρακτική της αντεκδίκησης όχι μόνο επιβίωσε αλλά πήρε διακριτή κοινωνική μορφή. Στην Μάνη και στην Κρήτη η λογική της βεντέτας επέζησε ως πολιτισμικό κατάλοιπο. Η βεντέτα δεν υπήρξε απλώς έγκλημα. Ήταν κοινωνική διαδικασία, σχεδόν ιεροτελεστία. Η "τιμή" της οικογένειας ήταν υπέρτατη αξία και, όταν θιγόταν, έπρεπε να αποκατασταθεί. Στα ορεινά χωριά της Κρήτης, οι οικογενειακές διαφορές μπορούσαν να εξελιχθούν σε κύκλους αίματος, ενώ στη Μάνη η έννοια της τιμής και της αντεκδίκησης είχε σχεδόν θεσμικό χαρακτήρα. Η «τιμή» της οικογένειας ήταν υπέρτατη αξία και, όταν θιγόταν, έπρεπε να αποκατασταθεί. Στην Κρήτη, οι βεντέτες, αν και δεν αποτελούν πλέον δομικό στοιχείο της κοινωνίας, έχουν αφήσει βαθιά ίχνη. Οι ιστορίες που μεταφέρονται από γενιά σε γενιά αποκαλύπτουν κοινωνίες, όπου το αίσθημα της δικαιοσύνης ήταν άρρηκτα συνδεδεμένο με την ανταπόδοση. Η απουσία κεντρικής εξουσίας σε ορεινές περιοχές, η δυσπιστία απέναντι στο κράτος και η σημασία της οικογένειας, ως βασικής μονάδας κοινωνικής οργάνωσης, εξηγούν την αντοχή αυτού του φαινομένου. V]. Η «αἴδεσις» : η αρχαία κληρονομιά της "Συγγνώμης" - συγχώρεσης. Και όμως, η αρχαία Ελλάδα είχε προβλέψει κάτι που δείχνει μια παράδοξη λεπτότητα : τη διάκριση ανάμεσα στον φόνο εκ προνοίας (προμελετημένο) και τον ακούσιο φόνο. Η έννοια του ακούσιου φόνου συμπεριλάμβανε και τις ανθρωποκτονίες που τελούνταν με τη θέληση του δράστη, αλλά δεν ήταν προμελετημένες (από αιφνίδια ψυχική παρόρμηση κλπ). Σε όποιον κρινόταν ένοχος για ακούσιο φόνο από το αρμόδιο δικαστήριο των Εφετών, το Παλλάδιον (συνεδρίαζε στον περίβολο του ναού της Παλλάδος Αθηνάς), επιβαλλόταν η ποινή της πρόσκαιρης εξορίας χωρίς δήμευση της περιουσίας του, αλλά και χωρίς αυτός να μπορεί να επιστρέψει στην Αττική, παρά μόνο με την ομόφωνη παροχή συγγνώμης ("αιδέσεως") από τους συγγενείς του θύματος. Σε περίπτωση παροχής συγγνώμης, ο δράστης μπορούσε να επιστρέψει στην Αττική, αφού ακολουθούσε κάποιους κανόνες που προέβλεπε σχετικός νόμος. Ο θεσμός της "αιδέσεως", της συγχώρεσης που μπορούσε να δώσει η οικογένεια του θύματος, αναγνώριζε ότι η ανθρώπινη πράξη δεν είναι πάντα προϊόν κτηνώδους εγκληματικής πρόθεσης. Η αίδεσις ήταν πράξη γενναιοφροσύνης, αλλά και πράξη ορθολογισμού. Η πράξη αυτή λειτουργούσε ως δικλίδα αποκατάστασης της κοινωνικής ισορροπίας. Δεν ήταν απλώς νομικός θεσμός, αλλά ηθική αναγνώριση ότι δεν ήταν όλοι οι φόνοι ίδιοι. Μια κοινωνία που αναγνωρίζει την ατυχή στιγμή δείχνει ότι μπορεί να υπερβεί την ωμή ανταπόδοση. Αυτό το πνεύμα συγχώρεσης δεν χάθηκε με τους αιώνες. Σε κάποιες περιοχές της Ελλάδας, η διάθεση συμφιλίωσης εκφράστηκε με συγκεκριμένα τελετουργικά. VI]. Το τελετουργικό του "Ψυχικού" στη Μάνη. Προς την αρχαία "αίδεσιν" προσομοιάζει και μία πατροπαράδοτη και πανάρχαια εθιμική πρακτική της Μάνης, που εξακολουθούσε να τηρείται μέχρι τα μέσα του προηγούμενου αιώνα σε κάποιες περιπτώσεις φόνου, το λεγόμενο "Ψυχικόν". Πρόκειται για τελετουργική παροχή συγχώρεσης από την οικογένεια του νεκρού προς τον δράστη και την οικογένειά του, με τη μεσολάβηση τρίτων προσώπων που διεθεταν υψηλό κύρος και ισχυρή ηθική επιρροή και στις δύο οικογένειες. Το τελετουργικό συνοπτικά ήταν το εξής : Σε προκαθορισμένο χρόνο όλα τα μέλη της οικογένειας του δράστη, άοπλα και με προπορευόμενο τον ίδιο ή το πλέον εξέχον μέλος της, πηγαίνουν στην οικία του θύματος, όπου τούς αναμένουν σε παράταξη όλα τα μέλη της οικογένειας με πρώτους τους γονείς του. Ο δράστης εισέρχεται πρώτος στην οικία, γονατίζει μπροστά στους γονείς τού θύματος και φιλάει πολλές φορές τα χέρια τους, για να δείξει ότι έχει μετανοήσει ειλικρινά για την πράξη του. Οι γονείς του θύματος τον φιλούν και εκείνοι στα μάτια και στο μέτωπο και σε φιλικό τόνο προφέρουν τη φράση "ήταν τυχερό μας, έτσι θέλησε ο Θεός". Στη συνέχεια όλα τα μέλη των οικογενειών φιλιούνται μεταξύ τους και πηγαίνουν όλοι μαζί σε κοντινό κατάστημα, όπου πίνουν τρία ποτά ως επισφράγιση της συνδιαλλαγής τους. Το πρώτο ποτό προσφέρει εκείνος που μεσολάβησε για τη συμφιλίωση. Το δεύτερο προσφέρει η οικογένεια του θύματος και το τρίτο η οικογένεια του δράστη. Και κατόπιν ακολουθεί το κοινό μοιρολόγημα. Μετά την ολοκλήρωση της σχετικής τελετουργικής διαδικασίας, επισφραγίζεται η συμφιλίωση και η συνδιαλλαγή των δύο οικογενειών και ο δράστης θεωρείται εφεξής ως νέο μέλος και προστάτης της οικογένειας του νεκρού, για τη συμβολική αναπλήρωση του τελευταίου (Κ. Γαρδίκας, Συμβολή εις το φονικόν δίκαιον των αρχαίων Ελλήνων, στο περιοδικό "Πλάτων", έτος 1971 τομ. ΚΔ σελ. 19). Πρόκειται για τελετουργική πράξη ψυχικού μεγαλείου, η οποία έβαζε τέλος στην αδυσώπητη αντεκδικητική πραγματικότητα και μετέβαλλε τους άσπονδους εχθρούς σε εγκάρδιους φίλους (ψυχαδερφούς). VII]. Ο "Σασμός" : η κρητική οδός προς τη συμφιλίωση. Στην Κρήτη ο "Σασμός", η διαδικασία συμβιβασμού μετά τον φόνο, επιβιώνει μέχρι σήμερα ως πολιτισμικό υπόλειμμα. Είναι από τα πιο ιδιαίτερα και βαθιά ριζωμένα έθιμα της κρητικής παράδοσης. Πρόκειται για μια τελετουργική διαδικασία συμφιλίωσης ανάμεσα σε δύο οικογένειες που έχουν βρεθεί σε σύγκρουση, συχνά έπειτα από φόνο. Σε μια κοινωνία, όπου η τιμή αποτελούσε θεμελιώδη αξία, ο σασμός λειτουργούσε ως αντίβαρο στη βεντέτα, προσφέροντας μια διέξοδο προς την ειρήνευση και την αποκατάσταση της κοινωνικής ισορροπίας. Η διαδικασία συνήθως ξεκινούσε με τη μεσολάβηση σεβαστών προσώπων, όπως ιερέων, γεροντότερων ή τοπικών παραγόντων, οι οποίοι προσπαθούσαν να ανοίξουν έναν δίαυλο επικοινωνίας μεταξύ των δύο πλευρών. Στόχος τους ήταν καμφθούν ο θυμός και ο πόνος, ώστε να γίνει εφικτή η αποδοχή μιας συμφιλιωτικής λύσης. Συχνά η διαδικασία περιλάμβανε τελετουργικά, χειρονομίες συγγνώμης, ακόμη και συμβολικά δώρα ή χρηματική αποζημίωση. Το κύριο βάρος έπεφτε στο να "σαστούν" οι οικογένειες, δηλαδή να μπορέσουν να αντικρίσουν η μία την άλλη χωρίς φόβο και έχθρα. Ο σασμός δεν αποτελούσε απλώς μια πράξη συγχώρεσης ανάμεσα σε άτομα. Ήταν ηθική δέσμευση απέναντι στην κοινότητα. Με αυτόν τον τρόπο το έθιμο προστάτευε τον κοινωνικό ιστό και απέτρεπε την αιματοχυσία που θα μπορούσε να διαιωνιστεί για γενιές. VIII]. Και ίσως εδώ βρίσκεται η πιο σημαντική ελληνική κληρονομιά : η συνύπαρξη δύο αντιλήψεων, της τιμής που ζητεί ανταπόδοση και της σοφίας που ζητεί συγχώρεση. Ο Άρειος Πάγος, η "Αἴδεσις", το "Ψυχικόν", ο "Σασμός", όλοι αυτοί οι θεσμοί, αρχαίοι και νεότεροι, δεν είναι απλώς τελετουργίες. Είναι μνημεία του αγώνα τού ανθρώπου να υπερβεί τον εαυτό του. Ο δρόμος από το αίμα στη δικαιοσύνη υπήρξε μακρύς και δεν έχει τελειώσει. Αλλά όσο οι ανθρώπινες κοινωνίες συνεχίζουν να αναζητούν τρόπους συμφιλίωσης, όσο ο άνθρωπος βρίσκει το κουράγιο να συγχωρεί, υπάρχει ελπίδα ότι η αρχαία αυτή διαδρομή θα συνεχιστεί προς έναν κόσμο, όπου η τιμή δεν ορίζεται από την εκδίκηση, αλλά από τη δύναμη της συγχώρεσης. Η ελληνική ιστορία δείχνει ξεκάθαρα ότι η μετάβαση απο την αντεκδίκηση στη δικαιοσύνη δεν ήταν αυτόματη. Υπήρξε προίόν μακράς πολιτισμικής διεργασίας. Η δικαιοσύνη δεν είναι απλώς η απουσία εκδίκησης-αντεκδίκησης, αλλά η παρουσία της συλλογικής ωριμότητας που μπορεί, όταν χρειαστεί, να επιλέξει όχι μόνο την τιμωρία αλλά και τη συγχώρεση.

*Αρεοπαγίτης ε.τ.

📢 Δημοσιεύθηκε στις 📅 1 December 2025 🕒 20:21


Σύλλογος Δασκάλων & Νηπιαγωγών Αμφιλοχίας: Άμεση απόρριψη της εισήγησης συγχώνευσης του 3ου Δημοτικού

Ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Αμφιλοχίας εκφράζει έντονη διαμαρτυρία του για την εισηγητική πρόταση της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Αιτωλοακαρνανίας για συγχώνευση του 3ου Δημοτικού Σχολείου, «μια κίνηση που οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην υποβάθμιση της Δημόσιας Εκπαίδευσης στην πόλη μας», όπως τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση. Αναλυτικά, η ανακοίνωση αναφέρει: Η απόφαση αυτή, που βλέπει τους μαθητές μας ως απλούς αριθμούς και προβλέπει αφενός τη μετακίνησή τους από το σχολείο της γειτονιάς τους αφετέρου το στοίβαγμα σε πολυπληθή τμήματα, αγνοεί επιδεικτικά τις παιδαγωγικές και κοινωνικές επιπτώσεις: • Η αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη, θα υπονομεύσει την ατομική προσοχή και υποστήριξη που απαιτεί κάθε μαθητής. Το νέο σχολείο θα λειτουργεί με αριθμητικά μεγαλύτερες τάξεις, καθιστώντας πιο δύσκολη τη διαχείριση της τάξης και τη διδασκαλία, υποβαθμίζοντας τα μαθησιακά και παιδαγωγικά προσδοκώμενα αποτελέσματα. • Η συγχώνευση οδηγεί στην απώλεια δομών Ειδικής Αγωγής (όπως το Τμήμα Ένταξης του 3ου ΔΣ), στερώντας από μαθητές με διαγνωσμένες ανάγκες τη δυνατότητα ποιοτικής υποστήριξης, καθώς περισσότεροι μαθητές θα αντιστοιχούν σε λιγότερα Τμήματα Ένταξης. • Η πολιτική εξοικονόμησης πόρων απαιτεί από τους εκπαιδευτικούς Παράλληλης Στήριξης (Π.Σ.) να υποστηρίζουν πολλούς μαθητές ταυτόχρονα (2 ή 3), αντί της απαιτούμενης εξατομικευμένης υποστήριξης ενός προς έναν. Αυτό ακυρώνει τη θεραπευτική και παιδαγωγική διαδικασία και σε μεγαλύτερες αριθμητικά τάξεις είναι ενδεχόμενο ένας εκπαιδευτικός Π.Σ. να αναλαμβάνει περισσότερους μαθητές. • Η συγχώνευση θα έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια οργανικών θέσεων εργασίας (ΠΕ70 και Ειδικοτήτων) και τη δημιουργία υπεραριθμιών. Αυτό αποτελεί σοβαρή συνέπεια για την κοινωνική ευημερία, καθώς οι θέσεις αυτές αφορούν εκπαιδευτικούς που διδάσκουν στα παιδιά της πόλης μας, και θέτει σε κίνδυνο την εργασιακή τους σταθερότητα. • Η κατάργηση του 3ου Δημοτικού Σχολείου, το οποίο βρίσκεται στο πιο κεντρικό σημείο της Αμφιλοχίας, αποτελεί σοβαρό πλήγμα στο αστικό προφίλ και τη μελλοντική ζωτικότητα της πόλης μας. Σε μια περίοδο όπου η Αμφιλοχία ήδη αντιμετωπίζει πληθυσμιακό μαρασμό, απώλεια υπηρεσιών (ΔΟΥ, ΙΚΑ, ΤΕΒΕ, ΔΕΗ, Τράπεζες κτλ.) και πτώση επισκεψιμότητας, η διατήρηση σχολικών μονάδων είναι ζωτικής σημασίας για τη συγκράτηση του πληθυσμού. • Το σχολείο προσφέρει ζωντάνια και κινητικότητα και λειτουργεί σαν κέντρο κοινωνικής και πολιτισμικής δραστηριότητας στην άμεση γειτονιά του. Κλείνοντας το 3ο ΔΣ, δημιουργούμε συνειδητά μια «νεκρή ζώνη» στο κέντρο, ενώ παράλληλα, μειώνοντας τις σχολικές μονάδες σε δύο, αποκλείουμε την προοπτική υποδοχής μαθητών από τα γύρω χωριά στα επόμενα χρόνια (λόγω έλλειψης κτιριακής επάρκειας). Οδηγώντας μελλοντικές οικογένειες με παιδιά σε άλλες πόλεις, επισφραγίζουμε τον μετασχηματισμό της Αμφιλοχίας σε χωριό, αντί για τη σύγχρονη πόλη με τρία σχολεία, που όλοι οραματιζόμαστε. Η πολιτική των συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων αγγίζει ευαίσθητα ζητήματα, όπως αυτά της υπογεννητικότητας, της εγκατάλειψης των σχολικών κτιρίων, και της απαλλαγής του κράτους από δαπάνες. Οι πραγματικές αιτίες που καθιστούν απαγορευτική τη δημιουργία οικογένειας —η οικονομική εξαθλίωση, οι χαμηλοί μισθοί, η ακρίβεια και η διάλυση του ΕΣΥ— ΔΕΝ ΘΑ ΓΙΝΟΥΝ ΠΟΤΕ άλλοθι για το κλείσιμο σχολείων. Επιπλέον, η παλαιότητα των κτιρίων δεν είναι φυσικό φαινόμενο, αλλά αποτέλεσμα της διαχρονικής αδιαφορίας των αρμοδίων. Τέλος, δεν μπορούμε να μην αναφέρουμε το πρόβλημα σχολικής στέγης που αντιμετωπίζουν τα νηπιαγωγεία της πόλης. Ο Σύλλογός μας δηλώνει ότι δεν θα ανεχτεί καμία ενέργεια που εναντιώνεται στην πρόοδο των μαθητών. Αντί για συγχωνεύσεις, η πολιτεία οφείλει να ενισχύσει τις υπάρχουσες σχολικές μονάδες. ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ:
  1. Την άμεση και οριστική ανάκληση της εισήγησης για συγχώνευση του 3ου ΔΣ. 2. Την αρνητική απάντηση του Δημοτικού Συμβουλίου στην εισηγητική πρόταση της ΔΙΠΕ για συγχώνευση του 3ου ΔΣ. και την έμπρακτη κινητοποίησή του Δήμου για την αποτροπή της συγχώνευσης. 3. Τη διατήρηση της αυτονομίας και της απρόσκοπτης λειτουργίας του 3ου Δημοτικού Σχολείου. 4. Τη διασφάλιση όλων των οργανικών θέσεων εκπαιδευτικού προσωπικού (ΠΕ70 και ειδικοτήτων) στην περιοχή μας. 5. Την αποφασιστική δραστηριοποίηση της Δημοτικής Αρχής για την ενίσχυση της σχολικής στέγης και των υποδομών τόσο του 3ου Δ.Σ. όσο και όλων των δημοτικών σχολείων και νηπιαγωγείων της Αμφιλοχίας
Ο αγώνας μας είναι αδιαπραγμάτευτος. Η εκπαίδευση των παιδιών μας δεν παζαρεύεται!  

📢 Δημοσιεύθηκε στις 📅 1 December 2025 🕒 20:01


Κινέζος φέρεται να επιτέθηκε σε 9χρονο στην Λευκάδα- Στο ΜΟΔ Μεσολογγίου η δίκη

Για γενετήσια πράξη με ανήλικο κάτω των 12 ετών κατηγορήθηκε ένας Κινέζος ο οποίος ζει και εργάζεται στην Λευκάδα σε εμπορικό κατάστημα. Η δίκη είχε προσδιοριστεί στο Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο Μεσολογγίου, όπου ήταν παρών ο κατηγορούμενος και η μητέρα του 9χρονου τότε παιδιού, αλλά αναβλήθηκε διότι ο Κινέζος δεν γνώριζε ούτε Αγγλικά, ούτε Ελληνικά προκειμένου να απολογηθεί, οπότε θα κληθεί μεταφραστής που να γνωρίζει την Κινεζική. Σύμφωνα με πληροφορίες ο εν λόγω έκανε άσεμνες πράξεις στο 9χρονο τότε παιδί που είχε πάει με την μητέρα του στο κατάστημα. Την ώρα που το παιδί απομακρύνθηκε για λίγο από την μητέρα του και πήγε στο τμήμα παιχνιδιών, ο κατηγορούμενος φέρεται να έκανε χειρονομίες στο παιδί. Ωστόσο όπως αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες η μητέρα δεν είναι απολύτως βέβαιη ότι αυτά έγιναν από τον άνθρωπο που είναι κατηγορούμενος. Έτσι λοιπόν όταν προσδιοριστεί και πάλι η δίκη, η Έδρα θα κληθεί να εξετάσει την υπόθεση και τα στοιχεία ώστε να αποφασίσει αν ήταν ή όχι ο συγκεκριμένος άνθρωπος ο οποίος επιτέθηκε στο παιδί. aixmi-news.gr

📢 Δημοσιεύθηκε στις 📅 1 December 2025 🕒 19:47


Αιτωλικο - Ειδήσεις και Νέα

Οι πλημμύρες του Αιτωλικού - 29Dytika.gr

Οι πλημμύρες του Αιτωλικού  29Dytika.gr

📢 Δημοσιεύθηκε στις 📅 3 October 2025 🕒 10:00


Αιτωλικό | Η Γιορτή Ψαριού - agriniostories.gr

Αιτωλικό | Η Γιορτή Ψαριού  agriniostories.gr

📢 Δημοσιεύθηκε στις 📅 28 September 2025 🕒 10:00


Γιορτή Ψαριού στο Αιτωλικό - Nextdeal

Γιορτή Ψαριού στο Αιτωλικό  Nextdeal

📢 Δημοσιεύθηκε στις 📅 26 September 2025 🕒 10:00


48 ώρες στο Μεσολόγγι - LiFO

48 ώρες στο Μεσολόγγι  LiFO

📢 Δημοσιεύθηκε στις 📅 20 July 2025 🕒 10:00


Ιστορική Μάχη Ντολμά 2025 - Runner Magazine

Ιστορική Μάχη Ντολμά 2025  Runner Magazine

📢 Δημοσιεύθηκε στις 📅 27 January 2025 🕒 10:00


Αιτωλικό | Γιορτή Ψαριού 2024 - agriniostories.gr

Αιτωλικό | Γιορτή Ψαριού 2024  agriniostories.gr

📢 Δημοσιεύθηκε στις 📅 23 September 2024 🕒 10:00


«Γιορτή Ψαριού» στο Αιτωλικό - Εθνική Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών

«Γιορτή Ψαριού» στο Αιτωλικό  Εθνική Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών

📢 Δημοσιεύθηκε στις 📅 20 September 2022 🕒 10:00


Δείτε αγγελίες στην πόλη/περιοχή Αιτωλικο